Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2010, 20:35
Verwijderd
ik weet inmiddels dat veel mensen hier niet in God geloven, wat ik me afvroeg is geloven jullie dat er boze geesten/duivels of hoe je het ook wilt noemen zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2010, 21:24
Kitten
Kitten is offline
Ik ben geheel niet spiritueel ingesteld. Ik denk dat - net als goden - duivels en kwade geesten horen bij de menselijke psyche. Ik heb mijn eigen kwade geesten, maar dat zijn slechte herinneringen, ervaringen en gedachtes. Net zo goed als een nachtmerrie geen echt paard is, maar een slechte droom.
Oud 07-12-2010, 21:24
Batave
Batave is offline
Ik geloof dat duivels een excuus zijn om slechte kanten van mensen te verklaren.
Oud 08-12-2010, 11:37
Verwijderd
Er is geen reden om dat te geloven dus nope.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2010, 14:13
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ik weet inmiddels dat veel mensen hier niet in God geloven, wat ik me afvroeg is geloven jullie dat er boze geesten/duivels of hoe je het ook wilt noemen zijn?
Maar die geesten zijn of de voorloper van goden (in de ontwikkeling van religie), of de tegenhanger om mensen bang te maken voor een 'kwaad'.

Het hangt dus samen met de verzinsels van religie, en belangrijker: net als bij goden is er geen reden om het aan te nemen.
Oud 08-12-2010, 15:56
Verwijderd
Mja. Niet per se geesten van mensen, maar ik heb gewoon een soort ingebouwd bijgeloof dat ik geesten te vriend houd en het boze oog op een afstand. Dat is mijn bijgeloof en met mijn hoofd snap ik ook wel dat het niet zo realistisch is dat het echt eerder gaat sneeuwen als ik me warm aankleed, maar ik voel me erg ongemakkelijk als ik er geen rekening mee houd.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2010, 17:39
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Ik geloof dat duivels een excuus zijn om slechte kanten van mensen te verklaren.
Same.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 12:51
Silvano08
Silvano08 is offline
Ik geloof niet zozeer in boze geesten, maar ik geloof wel dat de Duivel/Satan bestaat die mensen doet verleiden tot kwade dingen (zoals iets ergs als moord) of (zoals iets minder ergs als oplichting). Ik wil niet meteen zeggen dat oplichting "duivels" is, maar wel dat het natuurlijk alles behalve goed is.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 16:35
Batave
Batave is offline
Citaat:
Ik geloof niet zozeer in boze geesten, maar ik geloof wel dat de Duivel/Satan bestaat die mensen doet verleiden tot kwade dingen (zoals iets ergs als moord) of (zoals iets minder ergs als oplichting). Ik wil niet meteen zeggen dat oplichting "duivels" is, maar wel dat het natuurlijk alles behalve goed is.
En dat bedoelde ik, sommige mensen kunnen niet accepteren dat ze voor een deel slecht zijn en geven dus de schuld aan Satan.
Oud 10-12-2010, 21:31
LauraJansen
LauraJansen is offline
Ik geloof zeker wel in God maar niet in boze geesten. Elke religie heeft zijn/haar God en of je die nou God, Allah of wat dan ook noemt, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. En denk zelf dat wanneer je in boze geesten gelooft, dat je die zelf creëert.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 22:37
Em.
Em. is offline
Ik geloof er niet in. Ik geloof sowieso niet in geesten. Ook niet in God en aanhang, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2010, 22:40
Picidae
Picidae is offline
Citaat:
Ik geloof er niet in. Ik geloof sowieso niet in geesten. Ook niet in God en aanhang, trouwens.
dat
Met citaat reageren
Oud 30-12-2010, 14:42
Appj
Appj is offline
Ik geloof wel dat er geesten zijn
een soort van energie die blijft hangen als een persoon overleden is
maar ik geloof niet in boze geesten en god enzo xD
Met citaat reageren
Oud 31-12-2010, 22:25
Vice
Vice is offline
Citaat:
Ik geloof zeker wel in God maar niet in boze geesten. Elke religie heeft zijn/haar God en of je die nou God, Allah of wat dan ook noemt, uiteindelijk komt het op hetzelfde neer. En denk zelf dat wanneer je in boze geesten gelooft, dat je die zelf creëert.
En wanneer je in god gelooft, creëer je dat niet zelf?
Oud 01-01-2011, 23:44
Verwijderd
ik geloof in geesten, ja.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2011, 03:05
Jefar
Jefar is offline
Ik kan dode mensen zien
Oud 02-01-2011, 08:48
hookee
hookee is offline
Citaat:
Ik geloof niet zozeer in boze geesten, maar ik geloof wel dat de Duivel/Satan bestaat die mensen doet verleiden tot kwade dingen
Ja, zo was de alcohol de oorzaak die die drie meisjes doodreed op de dijk, niet de man die de alcohol tot zich nam. Onzin !

Citaat:
Ik kan dode mensen zien
Ik ook, het blijkt dat men niet onzichtbaar wordt als men sterft.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2011, 20:11
Jefar
Jefar is offline
Citaat:
Ik ook, het blijkt dat men niet onzichtbaar wordt als men sterft.
Maar het enge is dat ze tegen mij praten.
Oud 06-01-2011, 20:21
Batave
Batave is offline
Citaat:
Zie je ook Bruce Willis?
Oud 06-01-2011, 22:05
LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
En wanneer je in god gelooft, creëer je dat niet zelf?
Ja dat is waar, je hebt een punt. Maar wanneer je in God gelooft dan heeft het een soort positief effect( dat is bij mij in ieder geval) dat hoeft niet bij iedereen. En boze geesten klinkt tamelijk negatief, dus vraag ik me af: waarom zou je die creeeren? Maar je hebt wel gelijk zowel God als een geest creëer jezelf.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 12:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Of beter gezegd: in jouw illusie stel jij je voor dat ze tegen je praten. Want dat is wat er feitelijk aan de hand is.
Oud 07-01-2011, 15:21
Jefar
Jefar is offline
Citaat:
Zie je ook Bruce Willis?
Alleen Michael Jackson
Oud 07-01-2011, 15:25
Verwijderd
Citaat:
Ja dat is waar, je hebt een punt. Maar wanneer je in God gelooft dan heeft het een soort positief effect( dat is bij mij in ieder geval) dat hoeft niet bij iedereen. En boze geesten klinkt tamelijk negatief, dus vraag ik me af: waarom zou je die creeeren? Maar je hebt wel gelijk zowel God als een geest creëer jezelf.
Omdat boze geesten nogal nuttig zijn als je iets wil beheersen. Als het onweert, en jij bent daar bang voor, kan je beter denken dat het een boze geest is die je weg kan krijgen door teennagels te vijzelen dan dat je niets kan doen.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 15:27
CelineB
CelineB is offline
Ik Geloof denk ik er wel In,
van dat ik denk dat Boze geesten Je slecht Laten ''denken'' en Zo
Oud 07-01-2011, 17:43
Volk
Volk is offline
Ik geloof niet in geesten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-01-2011, 19:26
Vice
Vice is offline
Citaat:
Alleen Michael Jackson
Straks geeft hij je ook nog een exclusieve privéoptreden. /

Citaat:
Zie je ook Bruce Willis?
Die zie ik elke dag.
Oud 07-01-2011, 21:05
LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
Omdat boze geesten nogal nuttig zijn als je iets wil beheersen. Als het onweert, en jij bent daar bang voor, kan je beter denken dat het een boze geest is die je weg kan krijgen door teennagels te vijzelen dan dat je niets kan doen.
Maar je zou ook kunnen stellen: als het onweert en jij er bang voor bent, kan je beter denken dat het een boze God is die je kan wegkrijgen, door voortaan je huiswerk te maken(en je kamer op te ruimen).!
Met citaat reageren
Oud 07-01-2011, 22:34
Jefar
Jefar is offline
Citaat:
Straks geeft hij je ook nog een exclusieve privéoptreden. /
Nee dankje...
Oud 09-04-2011, 21:11
MissJackson
MissJackson is offline
Hallo iedereen, geloven jullie werkelijk niet in geesten, demonen en de duivel?
Ik geloof in geesten omdat: De menselijke geest, aldus de gangbare opvatting, is onderdeel van de mens, net als ziel, psyche, zelf. Als je sterft geef je je geest. Maar dat is niet erg, ik bedoel dat geesten geen kwaad doen.
Ik geloof spijtig genoeg in de duivel die de verpersoonlijking van het kwaad is..
Ik geloof ( en dit vind ik het aller ergste van al) in demonen of onreine geesten. Het klinkt heeeeeel erg raar, ik weet het, zelfs misschien gek maar ik geloof dat iemand bezeten kan zijn door een demoon, ookal zit dat gewoon in uw gedachten. Dus als ik een film kijk als the exorcist, the exorcism, Emily Rose, Omen, The grudge ( omdat dat met een vloek te maken heeft) ben ik ECHT bang. & ik heb een obsessie voor vampiers
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 04:24
Batave
Batave is offline
In mijn ogen is het concept van de geest een verpersoonlijking van menselijke arrogantie. Alsof wij meer zijn dan dieren.
Oud 10-04-2011, 04:56
Thinus
Thinus is offline
Niet dan?
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 05:08
Batave
Batave is offline
Wij zijn dieren.
Oud 10-04-2011, 08:28
hookee
hookee is offline
Citaat:
Wij zijn dieren.
+1
Zoogdieren om precies te zijn.
Met citaat reageren
Oud 10-04-2011, 09:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Ik geloof ( en dit vind ik het aller ergste van al)
Welnu, besef dat er geen geesten bestaan, en dat probleem is opgelost.

Überhaupt is dat hele geleuter over demonen niet meer dan leugens van de kerk om hun mensen mee bang te maken. Uitdrijvingen zijn bovendien schadelijk, het is niets minder dan psychologische marteling.
Oud 10-04-2011, 09:53
DAH
DAH is offline
Wat maakt ons anders dan de andere dieren, zou ik zeggen? Ik vind dat de mens ook een dier is, maar een hoger IQ heeft, laat ik maar zeggen. Maar dat is weer een andere discussie.
Oud 10-04-2011, 10:30
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
In mijn ogen is het concept van de geest een verpersoonlijking van menselijke arrogantie. Alsof wij meer zijn dan dieren.
Maar wie zegt dat dieren geen geest hebben?

Ik geloof dat mensen zelf hun duivels en boze geesten produceren, hoe tastbaarder/ menselijker je die maakt, hoe schadelijker het is, voor je het weet, geloof je ook dat uitdrijvingen helpen, bij mensen die psychoses hebben en zo. Akelig.
Oud 11-04-2011, 20:47
arPos
arPos is offline
ik geloof in energie, potentiele energie en de essentie van golfbeweging.

en ik geloof dat bovenstaande geestverschijningen kan verklaren.
Oud 13-04-2011, 07:52
Vice
Vice is offline
Citaat:
ik geloof in energie, potentiele energie en de essentie van golfbeweging.

en ik geloof dat bovenstaande geestverschijningen kan verklaren.
Uit welke materie zou een geest dan bestaan?
Oud 13-04-2011, 22:05
Jefar
Jefar is offline
Citaat:
Ectoplasm.... Duh
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 16:01
Jessie96
Jessie96 is offline
ik geloof in God, ik geloof dat de duivel bestaat. bovendien geloof ik dat je ziel in de hemel of in de hel kan komen.
die boze geesten zijn de duivel. dat geloof ik.
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 16:31
Verwijderd
Ik geloof dat er maar een paar mensen met verstand in dit topic zitten.

Kom op zeg, geesten...Zijn jullie niet veel te oud voor sprookjes?
Met citaat reageren
Oud 14-04-2011, 16:51
DAH
DAH is offline
Citaat:

Laten we beginnen met deze vraag: Wanneer is iets een sprookje?
Vraag nummer twee: Wanneer ben je te oud voor sprookjes?

Dat was het.
Oud 14-04-2011, 20:34
Verwijderd
Citaat:

aha, gaan we het daar over hebben..? vertel.. waarom zijn geesten sprookjes? ben benieuwd..
Met citaat reageren
Oud 15-04-2011, 11:53
Verwijderd
Omdat het een verzinsel is natuurlijk. Harry potter is toch ook een sprookje?
Met citaat reageren
Oud 15-04-2011, 12:16
arPos
arPos is offline
Citaat:
Geen, ik heb het zojuist over energie en propagatie (voorplanting door een medium d.m.v. golfbewegingen als ik specifiek moet zijn.)

Bovendien zou ik het geen geest noemen, iemands geest is in mijn ogen het collectief aan ervaringen en werkingen van de hersenen van een individu.

maar goed dat ben ik.
Oud 15-04-2011, 15:08
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Geen, ik heb het zojuist over energie en propagatie (voorplanting door een medium d.m.v. golfbewegingen als ik specifiek moet zijn.)
Wat je nu zegt komt er dus op neer dat je een geest ziet als een beweging, want energie dat zich voortplant door materie is gewoon zoals een golf in zee, of een geluid.

En ik mis ook volledig de link tussen de elektrische stroompjes en chemische processen die onze gedachten zijn, en energie buiten ons lichaam. Er bestaat geen middel om de eerste op de laatste over te brengen, en daarmee is het bestaan van geesten zoals jij ze definieert, niet mogelijk.
Oud 15-04-2011, 22:51
Verwijderd
Citaat:
aha, gaan we het daar over hebben..? vertel.. waarom zijn geesten sprookjes? ben benieuwd..
Niemand heeft ooit een geest gezien, en anders zijn het gewoon aandachtzoekende leugenaars. Geesten zijn gewoon verzinseltjes om mensen bang te maken en je hoeft er alleen maar van een objectief standpunt naar te kijken om te zien dat het gewoon bullshit is.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2011, 21:54
Jessie96
Jessie96 is offline
Waar grond je dat op beste Aicanaro? Er zijn mensen die geesten kunnen voelen, zien, en zelfs horen.
Denk even na, voordat je zegt dat iets bullshit is.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2011, 23:19
Vice
Vice is offline
Citaat:
Waar grond je dat op beste Aicanaro? Er zijn mensen die geesten kunnen voelen, zien, en zelfs horen.
Er zijn ook mensen die stemmen horen.
Oud 17-04-2011, 08:55
Volk
Volk is offline
Citaat:
Dat je iets voelt ziet of hoort betekent niet dat het er ook echt is, kan ik je uit ervaring vertellen. Het betekent ook niet dat die mensen de waarheid spreken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten