Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2005, 14:58
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Als je tegen een agent zegt: "Ik vind jou een gore klootzak" kan je dan opgepakt worden wegen het beledigen van een ambtenaar in functie of zoiets? Want het is dat eigenlijk een mening en geen belediging, toch? Hoe werkt dit?
Oud 20-10-2005, 15:02
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
cherry-springs schreef op 20-10-2005 @ 15:58 :
Als je tegen een agent zegt: "Ik vind jou een gore klootzak" kan je dan opgepakt worden wegen het beledigen van een ambtenaar in functie of zoiets? Want het is dat eigenlijk een mening en geen belediging, toch? Hoe werkt dit?
Je mag die mening hebben ja, je mag hem alleen niet uiten want daarmee beledig je de ambtenaar in kwestie.
Je wordt overigens niet gearresteerd maar je krijgt een boete
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 15:04
Verwijderd
Je kunt ook zeggen 'Ik vind dat u zich absoluut niet redelijk, vriendelijk of rechtvaardig gedraagt'. Of 'Ik vind dat u erg vervelend doet'. Dan uit je dezelfde mening, maar dan zonder te schelden, en is het dus geen belediging.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 16:26
Verwijderd
argh
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 16:31
Verwijderd
Maaaruh, wat nou als het nie hypothetisch sou sijn?
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 16:32
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ja, daar kun je een bekeuring voor krijgen. Gewoon niet doen overigens, die mensen doen gewoon hun werk en als je meewerkt ben je sneller van ze af.

@Nare : je antwoorden worden wel steeds korter zeg.
Oud 20-10-2005, 19:00
coopergirl
coopergirl is offline
Je mag een agent wel een mierenneuker noemen (Daar is vorige jaar een zaak over geweest).
Oud 20-10-2005, 19:07
MTpower
MTpower is offline
mie·ren·neu·ker (de ~ (m.), ~s)
1 [inf.] muggenzifter

mug·gen·zif·ter (de ~ (m.), ~s)
1 kleingeestige vitter => beuzelaar, criticaster, criticus, haarklover, kommaneuker, mierenneuker, peuteraar, pezewever, pietjesneuker, pietlut, scherpslijper

allemaal leuke woordjes voor oom agent
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 21:09
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 20-10-2005 @ 20:00 :
Je mag een agent wel een mierenneuker noemen (Daar is vorige jaar een zaak over geweest).
fijn, zaken uit hun context rukken. een kleine tip : ga oom agent niet zomaar mierenneuker noemen, da's gewoon niet zo slim. de bewuste 'zaak' ging over die bewuste situatie; het is geen vrijbrief om agenten continu mierenneuker te noemen.
Oud 20-10-2005, 23:10
JCG
JCG is offline
"ik vind dat niet lief van u"
Werkt perfect
Oud 20-10-2005, 23:12
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 20-10-2005 @ 20:00 :
Die kon ik niet vinden, maar ik neem het van je aan. Maar goed, het woord 'mierenneuker' heeft natuurlijk niet per definitie een echt beledigende betekenis. Het kan ook gewoon een (weliswaar nogal populaire) uitdrukking zijn voor 'pietje precies', of iets dergelijks.

In elk geval begrijpt iedereen natuurlijk dat 'ik vind je een gore klootzak' echt niet minder erg is dan 'je bent een grote klootzak'. In beide gevallen word je gewoon op de bon geslingerd. En terecht.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 23:20
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2005 @ 00:12 :
Die kon ik niet vinden, maar ik neem het van je aan. Maar goed, het woord 'mierenneuker' heeft natuurlijk niet per definitie een echt beledigende betekenis. Het kan ook gewoon een (weliswaar nogal populaire) uitdrukking zijn voor 'pietje precies', of iets dergelijks.

In elk geval begrijpt iedereen natuurlijk dat 'ik vind je een gore klootzak' echt niet minder erg is dan 'je bent een grote klootzak'. In beide gevallen word je gewoon op de bon geslingerd. En terecht.
nu vraag ik me af waar dan de grens is van het beledigen van een ambtenaar en de vrijheid van meningsuiting. mag je wel op straat schreeuwen dat je de politie in het algemeen stom VINDT of is het dan ook direct beledigend (je spreekt dan immers niet één persoon in het bijzonder aan). want ik dacht altijd dat je overal VIND bij mag plakken, zolang je het maar niet gericht op één persoon gebruikt.
Oud 20-10-2005, 23:36
Verwijderd
Welke grens? Als je een ambtenaar beledigt krijg je een boete, meningsuiting of niet. Als je zegt dat je in het algemeen de politie stom vindt levert dat niet zoveel problemen op, maar als je al aangehouden bent is het niet slim te zeggen dat je 'de politie in het algemeen klootzakken vindt' - ook al is dat nog zo algemeen en jouw persoonlijke mening, je gaat geheid op de bon.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 23:38
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2005 @ 00:36 :
Welke grens? Als je een ambtenaar beledigt krijg je een boete, meningsuiting of niet. Als je zegt dat je in het algemeen de politie stom vindt levert dat niet zoveel problemen op, maar als je al aangehouden bent is het niet slim te zeggen dat je 'de politie in het algemeen klootzakken vindt' - ook al is dat nog zo algemeen en jouw persoonlijke mening, je gaat geheid op de bon.
Doet me denken aan iets wat met een maat van me gebeurde
*te lang en irrelevant om hier te posten, maar grappig is het wel*
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 08:36
Verwijderd
En wat nu als de politie een niet zo nette verwijzing naar jou ten toon spreidt.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 10:22
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
om de (ir)relevantie van dit verhaal duidelijk te maken voor de topic:

de zaak ging over een parkeerwachter in de buurt van Alkmaar. hij schreef een parkeerbon uit toen de eigenaar van de auto net aan kwam rijden. deze noemde de parkeerwachter een "mierenneuker." de wachter belde de politie die de man een boete gaf van 220 euro (wegens belediging dus).
de politierechter bepaalde dat de parkeerwachter het gewraakte woord ook als compliment had mogen opvatten. het betekent immers dat de wachter zijn werk erg zorgvuldig doet.
overigens vond de politierechter het ook ongepast, maar hij wilde de boete (wegens belediging) toch opheffen, omdat het woord niet per se beledigend bedoeld was.

dus niet tegen iedere agent "mierenneuker" roepen en denken dat "ze je toch niets kunnen maken"
Oud 21-10-2005, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 21-10-2005 @ 09:36 :
En wat nu als de politie een niet zo nette verwijzing naar jou ten toon spreidt.
dan mag je een klacht in dienen, mijn vader is ooit flink uitgescholden door een agent (toen hij 25 was, hij zat in een lobby van een hotel en de agent vond dat hij daar niet hoorde), klacht in gediend en een week later stond meneer de agent voor de deur zijn excuses aan te bieden
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 14:57
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Citaat:
Het woord mierenneuker bezigen kan wel eens een dure aangelegenheid worden. Ondanks dat een Alkmaarse politierechter onlangs de boete introk van een man die een parkeerwachter een mierenneuker had genoemd, worden er nog steeds mensen bekeurd die agenten zo benoemen. De politierechter in Alkmaar vond de kwalificatie wel onfatsoenlijk, maar juridisch gezien geen belediging.

Sinds dat nieuws door de landelijke media is gebracht, onder meer De Telegraaf berichtte over de vrijspraak, is het woord 'mierenneuker' op plek één terechtgekomen in de top van scheldwoorden die agenten naar het hoofd geslingerd krijgen.

In Brabant zijn de afgelopen dagen echter zeker twee mensen bekeurd die een agent uitmaakten voor 'mierenneuker'. Beiden kregen een boete van maar liefst 330 euro voor deze term. Politievoorlichtster Manon Ostendorf: ''Wij vinden het nog steeds een scheldwoord en het Openbaar Ministerie staat achter ons. Dus wij blijven voor mierenneuker gewoon proces-verbaal wegens belediging opmaken. En wie het er niet mee eens is, stapt maar naar de rechter.''
Oud 21-10-2005, 16:35
Verwijderd
Donner heeft geloof ik een lijst samengesteld van scheldwoorden die agenten toch echt niet moeten pikken.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2005, 21:24
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-10-2005 @ 00:36 :
hmm ok
Reageren

Regels voor berichten