Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-10-2005, 23:18
Onorthodox
Onorthodox is offline
Bij mij op mijn werk hadden ze aangegeven dat als er mensen waren die 4 dagen in de week willen werken dat ze dat aan mochten geven.
Nou, ik zou dus wel 4 dagen in de week willen werken dus ik stap naar binnen toe om het aan te geven.
Er moest overleg gepleegd worden en dat duurde een week. Een week later kreeg ik dus te horen dat ze het nog niet wisten en wilden ze weten waarom zo'n jonge gast als ik 4 dagen in de week wilde werken.
Als reden gaf ik: Ik moet nog zo'n 40 jaar werken (ik ben dus 25) en natuurlijk dat ik het niet erg vind om thuis te zitten.
Ok, dat was goed. Maar er was nog iets: Ze wilden een nieuw contract op laten stellen dat ik dus nergens anders kan gaan werken.
Nouja, mij een zorg dus ik zei dat ik dat zonder problemen zal tekenen.

Nou kreeg ik vandaag te horen dat het niet doorgaat. Ze gaven de volgende redenen:
Ze vinden me te jong. Van mensen die wat ouder zijn, zo'n 40 tot 60 jaar ongeveer, konden ze het wel begrijpen. MAar niet van zo'n jonge gast van begin 20.
De volgende reden is dat ze het van de jeugd moeten hebben in het bedrijf.

Daar ging ik dus tegenin en vertelde dat ik het eigenlijk een paar rot smoesjes vond. Tja, ik had recht op mijn eigen mening. Lekker makkelijk! De persoon die dit mij dus vertelde was alleen de boodschapper. Ik kan dus met de directeur gaan praten. Doen of juist niet?

Ik werk in 2 ploegen en van de ploeg waar ik in werk ben ik de enige die 4 dagen wil gaan werken. Dus beide redenen zijn daarom in mijn ogen ongeldig. Er werken al wel veel oudere mensen maar zover ik weet gaant er binnen 2 jaar zeker weten niemand met pensioen oid.

Jullie meningen?
Oud 29-10-2005, 06:59
strawberryangel
strawberryangel is offline
ik snapte je verhaal eerst niet, klopt het dat je nu 5 dagen in de week werkt en minder wil gaan werken? Want dan snap ik het verhaal.

Maar als jij denkt dat je benadeeld wordt kun je best even naar de directeur stappen hoor voor volledige uitleg
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 07:11
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
En waar werk je?

In het geval hierboven snap ik wel dat ze het weigeren. Je bent nog jong Zolang je geen fysieke of psychische redenen hebt, vind ik het een beetje raar dat je dit wilt doen... En woon je nog thuis ofzo? Want heb je het geld niet nodig?

Kijk stel zij hebben van genoeg 40 tot 60 jarige aanmeldingen die dit willen doen, vind ik ook dat zij voor gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 10:52
Onorthodox
Onorthodox is offline
Citaat:
strawberryangel schreef op 29-10-2005 @ 07:59 :
ik snapte je verhaal eerst niet, klopt het dat je nu 5 dagen in de week werkt en minder wil gaan werken? Want dan snap ik het verhaal.

Maar als jij denkt dat je benadeeld wordt kun je best even naar de directeur stappen hoor voor volledige uitleg
Jups, ik werk nu 5 dagen in de week.
Oud 29-10-2005, 11:03
Onorthodox
Onorthodox is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-10-2005 @ 08:11 :
En waar werk je?

In het geval hierboven snap ik wel dat ze het weigeren. Je bent nog jong Zolang je geen fysieke of psychische redenen hebt, vind ik het een beetje raar dat je dit wilt doen... En woon je nog thuis ofzo? Want heb je het geld niet nodig?

Kijk stel zij hebben van genoeg 40 tot 60 jarige aanmeldingen die dit willen doen, vind ik ook dat zij voor gaan.
Tuurlijk, helemaal mee eens. Maar het punt is dat ik de enige ben die het wil.

En juist omdat ik nog jong ben kan ik nu nog van mijn vrije tijd genieten . Ik moet sowieso nog 40 jaar werken voordat ik met pensioen kan... Dus ik moet nog 40 jaar lang 5 dagen in de week werken. Beetje zonde al zeg ik het zelf.
En ja, ik woon nog thuis. Dus die onkosten heb ik ook al niet.
Nu kan het nog, over een paar jaar misschien niet meer.

En zeg nou zelf, wat heeft leeftijd er mee te maken? Is het niet "normaler" om naar de persoon zelf te kijken, hoe de persoon is en dergelijke?

Ik heb totaal geen problemen om te werken en ik vind het ook niet erg om te moeten werken. Maar ik heb er ook totaal geen moeite mee om thuis op mijn luie reet te zitten. En thuis op mijn luie reet zitten doe ik toch net iets liever dan werken.
En als ze mij aanbieden om een dag minder te gaan werken neem ik die met beide handen aan. Helaas hebben ze het aangeboden en komen ze er nu achter dat niet alleen oude mensen minder willen werken.
En dan komt er nog eens bij dat er genoeg man op de werkvloer staan. Mij kunnen ze die ene dag met gemak missen.
Oud 29-10-2005, 11:50
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Waarom ga je niet op jezelf wonen? Je bent 25 en werkt!

Maar goed... Ga niet direct die man voor van alles en nog wat uitmaken ofzo. Praat er nog eens rustig met ze over. En als ze bij hun standpunt blijven, dan is dat jammer...

Maar het lijkt me juist fijn om wat exra geld te kunnen sparen voor het moment dat je het huis uit wilt
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 12:39
Onorthodox
Onorthodox is offline
Omdat ik het thuis veel beter heb dan als ik op mezelf woon. Ik ben verwent en doe aan gemakszucht.

Uiteraard ga ik nog eens rustig met die man praten. Al zie ik er natuurlijk geen verandering in. Maar een betere uitleg dan die 2 redenen is wel op zijn plaats dacht ik zo
Oud 29-10-2005, 12:42
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Onorthodox schreef op 29-10-2005 @ 13:39 :
Ik ben verwent en doe aan gemakszucht.
Ik merk het Ach ja, als je dat zelf wilt.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 12:43
Verwijderd
Het is een beetje raar dat ze het eerst aanbieden en het vervolgens niet door laten gaan Waarschijnlijk moeten ze het van de goedkopere krachten hebben. Succes.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 12:59
Onorthodox
Onorthodox is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-10-2005 @ 13:42 :
Ik merk het Ach ja, als je dat zelf wilt.
Ja, dat wil ik ook zelf...
Niet iedereen in deze maatschappij zit er op te wachten om zijn hele leven te moeten werken en als hij dan 65 is eindelijk met pensioen kan oid. Geweldig lijkt me dat, als ik 65 ben genieten van mijn rust die ik na al die jaren werken heb verdient.

Als ik het thuis beter heb dan op mezelf, waarom zou ik dan op mijn zelf gaan wonen?
Oud 29-10-2005, 13:00
Verwijderd
Er is niets onherroepelijk aangeboden, tenminste dat maak ik niet uit zijn stukje op. Er is alleen gezegd dat mensen konden aangeven dat ze interesse hadden in een vierdaagse werkweek. Er is geen enkele garantie of toezegging gedaan, je kunt het beter zien als een uitnodiging om het eens te bespreken.

Zo bezien was die werkgever nog helemaal vrij om bepaalde mensen wel en bepaalde mensen niet vier dagen te laten werken. En als die werkgever een keus moet maken uit verschillende werknemers, dan is het logisch dat ze de oudere werknemers eerder vier dagen laten werken.

Het is overigens niet verstandig uitdrukkingen als een 'rotsmoes' te gebruiken als het gaat om het weigeren van een gunst. Jouw werkgever is jou geenszins verplicht arbeidstijdverkorting aan te bieden, dus ik zou me maar een beetje inhouden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 13:23
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Onorthodox schreef op 29-10-2005 @ 13:59 :
Ja, dat wil ik ook zelf...
Niet iedereen in deze maatschappij zit er op te wachten om zijn hele leven te moeten werken en als hij dan 65 is eindelijk met pensioen kan oid. Geweldig lijkt me dat, als ik 65 ben genieten van mijn rust die ik na al die jaren werken heb verdient.

Als ik het thuis beter heb dan op mezelf, waarom zou ik dan op mijn zelf gaan wonen?
Omdat je geen klein kind meer bent?

Ik las laatst nog ergens dat veel mensen zich verkijken of hun pensioen. Dat ze eindelijk niet meer hoeven te werken, maar dat dit dan vies tegenvalt.

Vind je je werk echt wel zo leuk? Als jij nu al uitkijkt naar het moment dat je niet meer hoeft te werken, zal ik toch maar eens bij jezelf nagaan of je niet iets anders wilt dan dit.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2005, 13:35
Onorthodox
Onorthodox is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-10-2005 @ 14:00 :
Er is niets onherroepelijk aangeboden, tenminste dat maak ik niet uit zijn stukje op. Er is alleen gezegd dat mensen konden aangeven dat ze interesse hadden in een vierdaagse werkweek. Er is geen enkele garantie of toezegging gedaan, je kunt het beter zien als een uitnodiging om het eens te bespreken.

Zo bezien was die werkgever nog helemaal vrij om bepaalde mensen wel en bepaalde mensen niet vier dagen te laten werken. En als die werkgever een keus moet maken uit verschillende werknemers, dan is het logisch dat ze de oudere werknemers eerder vier dagen laten werken.

Het is overigens niet verstandig uitdrukkingen als een 'rotsmoes' te gebruiken als het gaat om het weigeren van een gunst. Jouw werkgever is jou geenszins verplicht arbeidstijdverkorting aan te bieden, dus ik zou me maar een beetje inhouden.
Maar zoals ik al typte was ik de enige. Als er meerdere mensen waren geweest dan was het idd een ander verhaal geweest. Dan had ik het ook zeker geaccepteerd. Maar aangezien ik de enige ben

En hoe zit het hier dan mee: Meer of minder werken: informatie voor werknemers
En dan vooral dit stukje: Mag de werkgever het verzoek afwijzen?

Nu maar hopen dat de links werken
Oud 29-10-2005, 13:43
Onorthodox
Onorthodox is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-10-2005 @ 14:23 :

Ik las laatst nog ergens dat veel mensen zich verkijken of hun pensioen. Dat ze eindelijk niet meer hoeven te werken, maar dat dit dan vies tegenvalt.

Vind je je werk echt wel zo leuk? Als jij nu al uitkijkt naar het moment dat je niet meer hoeft te werken, zal ik toch maar eens bij jezelf nagaan of je niet iets anders wilt dan dit.
Als ik 5 dagen in de week werk dan valt dat pensioen waarschijnlijk nog steeds tegen.
En ik was toenet nogal sarcastisch. Ik kijk helemaal niet uit naar het niet meer hoeven te werken. Ik kijk er nu naar uit dat ik geen 5 dagen in de week hoef te werken en nog wat van mijn vrije tijd kan genieten. Ik moet er namelijk nog 40 jaar tegenaan als het een beetje tegenzit.
Oud 29-10-2005, 16:37
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Ik zou dat lekker pas gaan doen als ik oud ben.
Oud 29-10-2005, 17:44
Onorthodox
Onorthodox is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 29-10-2005 @ 17:37 :
Ik zou dat lekker pas gaan doen als ik oud ben.
En er dan achterkomen dat je het geld wat je op dat moment verdient te hard nodig hebt waardoor het niet doorgaat.

Oud 29-10-2005, 17:50
Darko
Darko is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 29-10-2005 @ 14:23 :

Beetje kort door de bocht..

Als die jongen het thuis goed heeft en zijn ouders ook gewoon toestaan dat hij thuis blijft wonen, waarom niet? Dat hij 25 is heeft er in principe niets mee te maken (of dat nou maatschappelijk aanvaard is of niet).

Als dat pensioen zo tegenvalt dan kan ik me juíst voorstellen dat hij nu een dag minder wil werken, dat je een langer weekend hebt om meer leuke dingen te gaan doen.

Hij hoeft helemaal geen hekel te hebben aan zijn werk om te verlangen naar zijn pensioen. Persoonlijk zou ik ook blij zijn als ik geen verplichtingen meer had t.a.v. werk, opleiding e.d. (dat is onwerkelijk, dat weet ik), maar dat wil niet zeggen dat ik een hekel heb aan het werk wat ik moet doen. Dat betekent dat ik niet hou van die gebondenheid en dat ik liever iets was gaan doen waar ik zelf zin in had.
Reageren

Regels voor berichten