Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2005, 15:44
Miles
Miles is offline
Wat zijn het werkwoord en het voltooid deelwoord van Google volgens de Nederlandse spelling?

Is het googlen, googelen, googleën of google-en?

En het voltooid deelwoord? Gegoogled of gegoogeld?
Oud 12-10-2005, 16:12
Verwijderd
Ik heb zowel 'googlen' als 'googelen' gezien. De laatste lijkt mij meer uitspraaksgewijs geschreven. Ik zou zelf zeggen dat de goede vorm 'googlen' is, omdat de stam 'google' is.

Ik weet trouwens niet eens of er al wel een officiële spelling voor is.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 17:31
Aurora
Aurora is offline
Ik ga voor googlen & gegoogled.
Oud 12-10-2005, 18:18
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Aurora schreef op 12-10-2005 @ 18:31 :
Ik ga voor googlen & gegoogled.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 18:22
Verwijderd
Google raadplegen. Voor zover ik weet bestaat het werkwoord 'googlen' niet.

Heb je reeds gezocht op het internet?
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 18:26
Verwijderd
Het werkwoord wat gebruikt wordt is googlen, afgeleid van het woord Google (duh ), mij lijkt dat de stam dan googl is en het in een vervoeging niet opeens googel kan worden (dat is wat anders, maar dan is het wel verkeerd geschreven )...
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 18:36
Verwijderd
Ik vind het argument van de stam niet erg overtuigend. Er is namelijk geen duidelijke stam. Je zou ertegenin kunnen brengen dat je de e in google niet uitspreekt, en de spelling googlen daardoor verwarrend wordt. Googelen ziet er alleen uit als een foute spelling van goochelen, daarom is die niet zo fraai. Maar 'Onze taal' heeft het wel over googelen.

En perseus: als de media het woord gebruiken, bestaat het. Zelfs senioren kennen het woord.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 18:42
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 12-10-2005 @ 19:36 :
Er is namelijk geen duidelijke stam.
Waarom niet? De stam is, voor zo ver ik weet, altijd het hele werkwoord - en. Als je er van uit gaat dat het werkwoord googlen is, dan lijkt de enige mogelijke stam mij googl. (Als je al van een andere schrijfwijze van het werkwoord uit gaat, tja, dan krijg je ook een andere stam. Ik vind een ander werkwoord alleen niet logisch...omdat het van het woord google (en niet van googel) komt.)

Het doet er niet toe of je een letter wel of niet uitspreekt, de regels veranderen daar niet door. Woorden uit het buitenland die in het Nederlands gebruikt worden, worden volgens de Nederlandse spellingsregels vervoegd.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 08:18
Tjaan
Tjaan is offline
Wanneer je googlet/googelet op de vormen 'googlen' en 'googelen' vind je 33.400 resultaten voor 'googelen' en 181.000 voor 'googlen'. Die laatste vorm wordt dus duidelijk het vaakst gebruikt. En wanneer er op dit moment nog geen officiële 'Groene Boekje-spelling' is, zal de meest gebruikte spelling wel de juiste zijn of worden. Googlen dus.
De vervoeging van 'googlen' ziet er ook beter uit dan die van 'googelen', vind ik. En bovendien doet 'googelen' wel erg veel denken aan 'goochelen' (het zou me ook niets verbazen als in een aantal van de 33.400 resultaten op 'googelen' niet 'googlen' maar 'goochelen' bedoeld wordt).
Oud 13-10-2005, 09:45
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 12-10-2005 @ 19:22 :
Google raadplegen. Voor zover ik weet bestaat het werkwoord 'googlen' niet.

Heb je reeds gezocht op het internet?
Natuurlijk bestaat het wel. Als mensen het gebruiken, bestaat het.

Ik zou zeggen 'googlen' en 'gegoogled'.

edit: in het nieuwe groene boekje staat wel het werkwoord 'googelen', misschien is dat 'm wel
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 11:22
Al Murphy
Al Murphy is offline
Op deze site staat nog eens samengevat hoe je Engelse leenwoorden moet vervoegen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 12:28
T_ID
T_ID is offline
Aan het Engelse woord worden gewone Nederlandse vervoegingen toegevoegd, googleen dus in feite, maar omdat dat onuitspreekbaar is zal het googlen worden.

En die regels worden toegepast hoe raar het ook klinkt, anders zouden het niet kunnen hebben over 'de gedeletete bestanden'
Oud 13-10-2005, 15:30
Verwijderd
Uiteraard bestaat het werkwoord wel, maar ik bedoelde te zeggen dat het waarschijnlijk niet officieel bestaat. Echter was ik er niet van op de hoogte dat het zoveel wordt gebruikt in de massamedia.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 15:33
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 12-10-2005 @ 19:42 :

Het doet er niet toe of je een letter wel of niet uitspreekt, de regels veranderen daar niet door. Woorden uit het buitenland die in het Nederlands gebruikt worden, worden volgens de Nederlandse spellingsregels vervoegd.
Behalve wanneer de stam van een Engels leenwoord op een 's'-klank eindigt, meen ik, maar voor de overige werkwoorden gelden inderdaad de normale regels.

De stam is trouwens toch inderdaad erg onduidelijk en ik gebruik het werkwoord dan ook nooit.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 16:30
mjk
mjk is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 13-10-2005 @ 12:22 :
Op deze site staat nog eens samengevat hoe je Engelse leenwoorden moet vervoegen.
Vanaf 15 oktober ligt het nieuwe groene boekje weer in de winkel met de nieuwe spelling. Of deze regels nog steeds gelden, niet allemaal meer denk ik, weer ontieglijk veel veranderd en allerlei domme regels. Enfin, het werkwoord van google zal er nu ook wel instaan denk ik.
Oud 13-10-2005, 16:40
Verwijderd
Citaat:
mjk schreef op 13-10-2005 @ 17:30 :
Vanaf 15 oktober ligt het nieuwe groene boekje weer in de winkel met de nieuwe spelling. Of deze regels nog steeds gelden, niet allemaal meer denk ik, weer ontieglijk veel veranderd en allerlei domme regels. Enfin, het werkwoord van google zal er nu ook wel instaan denk ik.
Ik heb het nieuwe groene boekje lekker al
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 16:57
Verwijderd
Citaat:
mjk schreef op 13-10-2005 @ 17:30 :
Vanaf 15 oktober ligt het nieuwe groene boekje weer in de winkel met de nieuwe spelling. Of deze regels nog steeds gelden, niet allemaal meer denk ik (...)
Dat lijkt me sterk, want de huidige regels omtrent Engelse werkwoorden zijn vrij recent en zijn bovendien erg eenvoudig toe te passen.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2005, 20:33
mjk
mjk is offline
Citaat:
perseus schreef op 13-10-2005 @ 17:57 :
Dat lijkt me sterk, want de huidige regels omtrent Engelse werkwoorden zijn vrij recent en zijn bovendien erg eenvoudig toe te passen.
Dat moet ik even uitzoeken dan. In mijn krant(de Stentor) staat elke dag een column over de nieuwe spellingsregels. Ik dacht dat er in het stuk over Engelse werkwoorden wat stond over wijzigingen, maar kan me vergissen.
Oud 18-10-2005, 11:19
muts8848
muts8848 is offline
zoek het ff op in de nieuwe dikke van Dale, staat er vast wel in

als candlelight-gedicht, ietsisme en sorrydemocratie er in staan moet googlen (lijkt mij het meest logisch) er ook wel in staan. toch??
Oud 18-10-2005, 12:18
Al Murphy
Al Murphy is offline
De VanDale bevat nog niet eens een overzicht van alle woorden die in het Nederlands bestaan. Daarvoor, en voor de juiste spelling, is er net het Groene Boekje.

En ondanks dat het vreemd klinkt, blijkt het juiste Google-werkwoord toch googelen te zijn (in het Nederlands).
woordenlijst.org (= Groene Boekje), taaladvies.net geven er uitsluitsel over.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 15:24
Dynamico
Dynamico is offline
Leuke manier van woordvorming, dit. Straks nokiaat men even naar huis, opelt men naar het werk of OralB't men zijn tanden.
Oud 19-10-2005, 16:29
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 18-10-2005 @ 16:24 :
Leuke manier van woordvorming, dit. Straks nokiaat men even naar huis, opelt men naar het werk of OralB't men zijn tanden.
Ik vraag me altijd af hoe je van 'rambo' een werkwoord maakt. Ramboën, rambo/ramboot/ramboën, rambode/ramboden en gerambood hebben?
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 20:30
Dynamico
Dynamico is offline
Ramboën? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Oud 19-10-2005, 21:23
Verwijderd
Citaat:
Dynamico schreef op 19-10-2005 @ 21:30 :
Ramboën? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Net zoals John Rambo handelen natuurlijk!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten