Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2005, 19:37
zoemzoem
zoemzoem is offline
Mijn boek geeft als voorbeeld (2 4 3) = (2 4)(2 3).
Weet iemand hoe ze hier aan komen? want ik dacht (2 4 3)=(2 4)(4 3)=(4 3 2)=(4 3)(3 2)=(3 2 4)=(3 2)(2 4).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-10-2005, 19:48
TD
TD is offline
Oud 20-10-2005, 19:57
zoemzoem
zoemzoem is offline
Citaat:
TD schreef op 20-10-2005 @ 20:48 :
[afbeelding]
Om heel eerlijk te zijn snap ik eigenlijk geen een stap die je daar doet. Het zal vast allemaal heel logisch zijn, maar ik zie het niet echt...
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 19:59
TD
TD is offline
Ik heb het nooit "cycles" genoemd, maar ik ging ervan uit dat het om permutaties ging, klopt misschien niet?
Oud 20-10-2005, 20:13
zoemzoem
zoemzoem is offline
Nee, het klopt wel, het gaat over permutaties, maar mijn syllabus geeft nooit echt veel informatie en uitleg, vooral voorbeelden.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 20:21
Keith
Keith is offline
Kan iemand mij uitleggen wat dit allemaal is, heb dit nooit hoeven doen geloof ik en ben best nieuwsgierig naar wat het is.
Oud 20-10-2005, 20:31
zoemzoem
zoemzoem is offline
Algebra en het behoort tot de groepentheorie (volgens mij).
Als ik het zou snappen dan zou ik je kunnen uitleggen wat het precies is, maar hier is een poging.
stel je hebt de getallen 1 2 3 4, daar laat je een permutatie op los, zo dat 1->1, 2->4, 3->2, 4->3, dan kun je zeggen dat 2, 4 en 3 in een eindeloos kringetje zitten (en dat 1 altijd 1 blijft).
TD: ik snap gelijk jouw eerste stap. Ik snap ook wel hoe je van de tweede vergelijking naar de vierde gaat, maar de derde is nog steeds een raadsel.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 20:46
Keith
Keith is offline
Zoiets had i kvan Wikiopedia ook al begrepen, zijn grafen toch? Maar wat betekenen nou die dingen in haakjes?
Oud 20-10-2005, 20:47
TD
TD is offline
Dat is gewoon een matrix-notatie met in de bovenste rij de elementen en in de onderste hun permutatie sigma.

[ a - - b - - c ]
[s(a) s(b) s(c)]
Oud 20-10-2005, 20:51
TD
TD is offline
Citaat:
Keith schreef op 20-10-2005 @ 21:46 :
Zoiets had i kvan Wikiopedia ook al begrepen, zijn grafen toch? Maar wat betekenen nou die dingen in haakjes?
Ze worden gebruikt in de grafentheorie maar zijn algemener dan dat.
Zo kan je permutaties en verwisselingen gebruiken om de determinant van een matrix intrinsiek (en wiskundig correct, ook zonder recursie) te definiëren.

In het algemeen spelen ze op meerdere gebieden een belangrijke rol i de algebra en discrete wiskunde.
Reageren

Regels voor berichten