Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-10-2005, 15:56
niekeels
niekeels is offline
Als je gaat voetballen is het logisch dat je voetbalschoenen draagt, in de zogenoemde gewone wereld word je raar aangekeken als je met voetbalschoenen op school komt. Er is een scheiding tussen normaal en raar. Als je bijvoorbeeld een appel eet met schil is daar niks geks aan maar als je hetzelfde met een banaan doet is het toch al weer raar. Zo ook het bekijken van tuinkabouters, staat er een rij om zijn tuinkabouters te bekijken voor zijn tuin zal hij raar opkijken maar als meneer dan een expositie van zeldzame oude Egyptische mummies binnenhaalt zal hij hier van uit gaan. Hij zal pas verbaast zijn als er desinteresse voor is, terwijl hij ook langs is geweest toen de buurman voor de derde keer vader is geworden.
Hij is in zichzelf getogen met hoge verwachtingen van de maatschappij om hem heen. Een luie donder die uiterst tevreden is met zichzelf en alles op een rijtje heeft:
’s Ochtends om 8 uur gaat de wekker.
Om 9 uur start zijn goedbetaalde baan.
Van 12 tot half 1 heeft hij pauze.
Om 9 uur spoedt hij zich naar het restaurant om de hoek, hij is al jaren klant maar heeft nog nooit een woord met een ander gewisseld. Hij eet rustig en heeft alle tijd van de wereld.
Om 11 uur komt hij thuis en verheugt hij zich weer op de volgende dag.
In het weekend ziet zijn schema er iets anders uit.
Zaterdags staat hij om 6 uur ’s ochtends met zijn hengel langs de waterkant om te kijken of de vissen willen bijten.
Rond 10 uur gaat hij op de fiets bij zijn zoon langs om deze eens een draai om de oren te geven en zijn levensstijl af te keuren.
Als hij dit een half uur heeft gedaan word hij door een groep stonde studenten uit zijn zoons studentenflat gegooid.
Als hij weer op zijn fietsje zit denkt hij na en vol afschuw rijd hij verder.
Thuisgekomen maakt hij een sober maal klaar en besluit hij zijn ex-vrouw te bellen, als hij haar stem hoort hangt hij op. Hij is kapot. Hij gaat naar bed.
Op zondag slaapt hij uit, maar word net op tijd wakker om het kerkgaand volk te bekogelen met scheldwoorden en satanistische leuzen te scanderen. Als de kerk vol is haalt hij zijn enterhaak op en gooit deze over het dak van de kerk. Als hij een open raam vind glipt hij binnen en naakt aan het kruis hangend roept hij: Ik ben een artiest.
Wat in deze maatschappij ook slecht geaccepteerd word is het fenomeen prullenbak. Ze worden ergens middenin een park, gang of winkelstraat neergezet met de opdracht de omgeving een beetje schoon te houden. Doen ze niet!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-10-2005, 17:25
lukas15
lukas15 is offline
Wat mij betreft had Joost Zwagerman deze echt in zijn bloemlezing moeten opnemen. Schande!
Met citaat reageren
Oud 16-10-2005, 17:58
Astuanax
Astuanax is offline
Saai + d/t-fout
Oud 18-10-2005, 18:34
niekeels
niekeels is offline
ik heb dit verhaal vorig schoojaar geschreven en vond het zelf wel grappig en anderen ook wel, het was mijn eerste verhaaltje en toen hoorde ik van een vriendin dat deze site bestond dus ik dacht dat is leuk.
wie Joost Zwageman weet ik niet (dus ik weet ook niet of ik me daarvoor moet schamen) en daarom weet ik niet of dit nou positief of negatief is.
dat het fout is kan ik me goed voorstellen.
iig bedankt voor een reactie.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 18:38
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
niekeels schreef op 18-10-2005 @ 19:34 :
wie Joost Zwageman weet ik niet (dus ik weet ook niet of ik me daarvoor moet schamen) en daarom weet ik niet of dit nou positief of negatief is.
Misschien makkelijk om de opmerking erachter ook te lezen? En eerst na te denken voordat je dit post.
Oud 18-10-2005, 18:56
Verwijderd
Deze topic is weer een typisch voorbeeld van het verschrikkelijke meeloopgedrag en de jaloezie die veel mensen die regelmatig op Letteren posten vertonen. Één iemand die hier autoriteit bezit geeft een mening en de rest neemt de mening leuk over, ongeacht de eigen kennis wat literatuur betreft. Om te kotsen is het.

On topic: Ik vind het een aardig verhaal, je verwijzing naar Jezus is gewoon briljant, zo banaal, zo absurd en gewaagd. De opbouw van je verhaal kan echter beter, begrijp je wat ik daarmee bedoel?
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 19:11
niekeels
niekeels is offline
Citaat:
Kerboga schreef op 18-10-2005 @ 19:38 :
Misschien makkelijk om de opmerking erachter ook te lezen? En eerst na te denken voordat je dit post.
schande kan er op slaan dat het gewoon bar slecht is of dat het een schande is dat het niet in die bloemlezing voorkwam.

@perseus
bedankt
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 19:13
I C U
I C U is offline
Bizar, sommige stukjes, en ik kreeg bij sommige stukjes een zweem van een glimlach om mijn lippen. Dus wat dat betreft is t wel goed gelukt.
Verder zijn de foutjes best wel dramatisch Misschien moet je daar nog eens naar kijken

Wel een aardig stukje... Tja.
Oud 18-10-2005, 19:29
Verwijderd
Op zich een aardig idee, maar had beter uitgewerkt kunnen worden en bovendien mooier aangekleed door bijvoorbeeld de getallen voluit te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2005, 21:20
Sketch
Sketch is offline
Ha, na de tirade van perseus durft niemand meer negatief te doen

Ik vind het vooral vaag en onsamenhangend. Je verhaal over raar en normaal vind ik gezeik om niets, en je vergelijkingen zijn slecht.
Ik begrijp niet hoe de beschrijving van die persoon iets toevoegt aan dat eerste stuk, of andersom. En ook je einde, over de prullenbakken lijkt er maar wat doelloos aangeplakt te zijn. Al vind ik het verhaal over die man wel aardig, en dat van die prullenbakken is ook wel humor.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 07:27
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 18-10-2005 @ 22:20 :
Ha, na de tirade van perseus durft niemand meer negatief te doen
Tuurlijk wel Althans, de sterkeren onder ons
Maar ja, liefst had ik hem ook een 'get lost' toegeslingerd, maar dat zet een extra streep onder zijn vermoeden van een 'letterenmeeloopgedrag' en dergelijke, dus dat gun ik hem niet.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 10:03
Kerboga
Kerboga is offline
Citaat:
niekeels schreef op 18-10-2005 @ 20:11 :
schande kan er op slaan dat het gewoon bar slecht is of dat het een schande is dat het niet in die bloemlezing voorkwam.
Sarcasme is dus duidelijk niet aan jou besteed en ik blijf erbij dat ik het verhaal niet goed vind.
Oud 19-10-2005, 11:02
lukas15
lukas15 is offline
Het idee van Zwagerman wat zeer serieus bedoel
A: t
B: d
C: td
D: dt
E: alle antwoorden zijn fout
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 11:11
Charlottetje
Charlottetje is offline
Het begin is te simpel. Iedereen weet dat er bepaalde zaken al dan niet normaal worden gevonden in onze maatschappij. Je mag je best afvragen waarom dat zo is en dat in een verhaal verwerken, maar dit is meer een soort loze opsomming van 'feiten'.

Zoals al eerder gezegd is wordt het pas leuk bij 'hij is in zichzelf getogen' of zoiets.
Waar jij een verhaal begint dat totaal niet samenhangt met je opsomming. Verder kan ik het idee altijd wel waarderen dat je het leven van iemand beschrijft, zeker wanneer dat anders is dan van anderen, maar ik vond het een beetje een opsomming blijven die niet helemaal volledig is. Hij werkt dus ook van 09.00 tot 21.00u begrijp ik? Nogal wiedes dat ie goed betaalt wordt dan. Verder vind ik zijn zaterdag vergeleken met de rest iets te overdreven, waardoor je kerk/jezus idee een beetje in het niets valt en je daar ook juist nog heel veel mee zou kunnen doen.
Werk dat uit. Doe alsof hij ergens in de bible belt woont en als uitschot behandelt wordt door de rest van het dorp ofzo.

Charlotte
Oud 19-10-2005, 11:35
Broeder
Broeder is offline
Ik vind het wel grappig, al klopt er grammaticaal niet zoveel van natuurlijk. Maar het is allicht beter dan de meeste zoutloze dertien-in-een-dozijn-verhaaltjes die hier vaak geplaatst worden
Oud 19-10-2005, 15:10
Verwijderd
Citaat:
Grimm schreef op 19-10-2005 @ 08:27 :
Tuurlijk wel Althans, de sterkeren onder ons
Maar ja, liefst had ik hem ook een 'get lost' toegeslingerd, maar dat zet een extra streep onder zijn vermoeden van een 'letterenmeeloopgedrag' en dergelijke, dus dat gun ik hem niet.
Nee, ik doel niet op mensen die in mijn ogen wél veel van literatuur weten en bovendien goed schrijven zoals jij. Ik erger me gewoon groen en geel aan mensen die in elke topic eigenlijk alleen maar over stijl- en spelfouten praten.

Voor de rest sluit ik me aan bij Sketch en Charlottetje.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 16:01
ragdoll
ragdoll is offline
Fijn verhaal maar ik hou van vaagheid
Dit zou op de een of andere manier ook goed passen als tekst onder een stil filmpje, vind ik.
Oud 19-10-2005, 16:32
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 19-10-2005 @ 16:10 :
Nee, ik doel niet op mensen die in mijn ogen wél veel van literatuur weten en bovendien goed schrijven zoals jij. Ik erger me gewoon groen en geel aan mensen die in elke topic eigenlijk alleen maar over stijl- en spelfouten praten.

Oh, oké.

Nm dan
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 16:50
lukas15
lukas15 is offline
Citaat:

Ik erger me daar echt rood, wit en blauw aan. Mocht deze absurdistische auteur een plek krijgen in de stal van de Bezige Bij vind ik het zo zielig voor die redacteuren.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 17:54
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:

Aangezien ik de enige ben die het over een spelfout had zal ik me maar aangesproken voelen:

D/t fouten zijn gewoon ergerlijk en vallen mij direct op als ik iets lees. Daarover een opmerking maken vind ik totaal niet misplaatst. Het was trouwens maar een bij-opmerking.
Met saai bedoel ik: geen samenhang, (praktisch) onleesbaar en geen superverhaal dat deze laatstgenoemde negatieve punten kan overschaduwen.

Wat ben jij plots kregelig geworden. Terwijl je hier zelden/nooit ietst post ga je eventjes in een handomdraai een vernietigend en veralgemenend oordeel vellen.
Massaal slechte verhalen goede commentaar gaan geven is in mijn ogen ook niet de ideale situatie.
Oud 19-10-2005, 18:04
Verwijderd
Spelfouten zijn inderdaad verschrikkelijk, maar uiteindelijk gaat het toch om de inhoud. Ik lees hier wel vaker, zonder te reageren, en zie dan dat veel mensen alleen maar over spelfouten posten. Ik begrijp maar al te goed dat spelfouten en kromme constructies irritant zijn, maar dit forum heet 'Letteren'.

Ik heb overigens mijn eerdere commentaar hier reeds genuanceerd.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 19-10-2005 @ 18:54 :

Massaal slechte verhalen goede commentaar gaan geven is in mijn ogen ook niet de ideale situatie.
Fancy en consorten.

Gelukkig hebben we daar oorlog tegen gevoerd, vroeger
Met citaat reageren
Oud 19-10-2005, 18:26
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Grimm schreef op 19-10-2005 @ 19:05 :
Fancy en consorten.

Gelukkig hebben we daar oorlog tegen gevoerd, vroeger
hehe we hebben ze met wortel en al uitgeroeid!
Oud 19-10-2005, 18:27
Verwijderd
Citaat:
Astuanax schreef op 19-10-2005 @ 19:26 :
hehe we hebben ze met wortel en al uitgeroeid!
Fancy is echt dood ja
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten