Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
want wie kan zeggen dat de chemische reacties op aarde gelijk staan aan die elders in het universum
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
als ik het zou weten zou ik er geen discussie over hoeven aansnijden
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
waarschijnlijk zijn 'natuurwetten' universeel, daar zou ik in elk geval wel vanuit gaan. het hoeft niet zo te zijn, maar dat is het meest aannemelijke. (kijk, da's nog eens een ander antwoord dan 'waarom zou dat niet zo zijn'). leven zoals we dat op aarde hebben heeft iig water nodig; omdat we geen ander vergelijkingsmateriaal hebben gaan we ervanuit dat al het leven water nodig zou hebben. natuurlijk hoeft dat niet per-se zo te zijn. wellicht is 'leven' in staat zich te ontwikkelen onder compleet andere omstandigheden; het zou goed mogelijk zijn dat, ergens aan de andere kant van ons universum, er stoffen en levensvormen bestaan die wij ons met onze beperkte kennis helemaal niet voor kunnen stellen. Misschien bestaat er wel ergens leven dat zich ontwikkelt heeft op basis van andere stoffen dan water; dat zouden dan waarschijnlijk wel stoffen zijn die wij nog niet ontdekt hebben.
||
Citaat:
daarbij heb ik al gezegd dat ik het niet weet, daarom zit iik er al jaren mee, daarom heb ik geen theorie gevormd daarom hoef ik niet aan te nemen waarom dit plausible zou zijn daarbij is het onmogelijk na te gaan wat er aan de andere kant van het universum is, dus kan op dit ogenblik ALLES plausible genoemd worden
||
Citaat:
zoals bv: stel: jij wilt een stoel maken, en je weet dat dit het makkelijks is met hout, echter hout is niet voorhanden en dus maak je het maar met plastic vergeleken met wat ik bedacht had water is het makkelijkst om leven mee te creeren, echter water is niet voorhanden dus neemt de natuur een andere iets complexere stof en ja jouw antwoord was iid wat nuttiger dan: Als er geen reden is om aan te nemen dat je theorie plausibel is, waarom poneer je je theorie dan?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is hetzelfde als de stelling poneren dat alle zwanen zwart zijn. Die stelling kun je alleen bewijzen als je alle zwanen uit het gehele universum bij elkaar hebt. Er hoeft dan ook maar één witte zwaan op te duiken en de stelling is ontkracht. Een dergelijke stelling is dan ook niet vol te houden, evenals de stelling dat voor alle leven waar dan ook in het universum water nodig is. Je kunt er wel van uitgaan, je kunt het wel aannemen. Maar zoals alle wetenschappelijke theoriëen staat die aanname en de achterliggende theorie bloot aan falsifiëring. En daar is niets mis mee; zou dat niet zo zijn, dan zou men een uitspraak doen over dingen die men onmogelijk kan weten, en dat is niet zo. In de wetenschap moet je nu eenmaal in sommige gevallen iets aannemen om een basis te hebben van waaraf je verder redeneert (i.e. de aanname dat voor alle ons bekende levensvormen water nodig is). De meeste theorieën die samen het denkraam van de moderne natuurwetenschap vormen zijn dan ook niet onomstotelijk bewezen, er staat niet zéker vast dat ze 'waar' zijn, ze zijn alleen gewoon nog nooit met succes gefalsifiëerd. En tot die tijd moet je aannemen dat ze waar zijn. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
dus het is meer een geval van, wij doen het maar zo omdat we anders geen flauw idee hebben van hoe we het anders zouden moeten doen
||
Citaat:
maar dat weten we net zo goed niet ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het gaat ook niet zozeer om water alswel om koolstof. Voor zover we weten zijn alle levensvormen op aarde gebaseerd op koolstof. Op silicium gebaseerd leven is theoritisch mogelijk. Het is vrij eenvoudig om dit te theoretiseren in eerste instantie. Silicium zit recht onder koolstof in het periodiek systeem en de eigenschappen van carbonaten zijn zowat parallel aan die van silicaten. alleen silicium-poep is zo hard als baksteen als de parallel gelijk is ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
maar in principe zijn alle stoffen die dicht bij C staan erg rendabel
||
Citaat:
het gaat er meer om dat er dus ook nooit bewezen is dat andere (mischien nog onbekende) stoffen wel mogelijk zouden kunnen zijn maargoed, ik heb me immiddels neergelegd bij dat hetgeen wat het meest plausibel lijkt, het beste is om na te streven, anders heb je geen enkele leiddraad om je zoektocht op te baseren
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ze zoeken naar water om 2 redenen: - kunnen we er zelf vertoeven - wat je bent zoek je zelf. We zoeken daarnaar omdat we niet anders weten. De kans dat op silicium gebaseerd intelligent leven is, is trouwens een stuk kleiner omdat silicium zo langzaam groeit. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Het kleine vragen over geloven topic Verwijderd | 500 | 20-07-2008 21:50 | |
Verhalen & Gedichten |
[verhaal] Een leven na de dood duivelaartje | 9 | 22-01-2006 12:52 | |
de islam en het omgaan met dieren en milieu CraigDavid | 22 | 14-08-2005 10:38 | |
Muziek |
Elly en rikkert - Levend water Jehova Getuige | 103 | 29-12-2003 13:50 | |
Leven: "Evolutie of schepping?" BiL@L | 13 | 03-12-2003 11:02 | |
bijbelvraagje Kirk22 | 95 | 23-05-2003 17:22 |