Ik heb in mijn leven altijd heel veel gelezen. Gek genoeg was dat altijd een bepaald thema voor een bepaalde periode. Zo heb ik me toen ik 7 was gek gelezen over historische thema's maar ook het oude egypte.
Ik heb een tijd gehad, dat ik heel veel zeeverhalen las, van de Schippers van de Bontekoe tot de kleine Kapitein. Maar ik las ook wat informatievere boeken erover. Ik wil hiermee niet beweren dat ik er álles van weet, dat ik een deskundige ben, maar juist omdát ik me er zo veel over las, en omdat ik me goed kan inleven in verhalen en films, is dit mijn manier om die verhalen van toen, die ik verslond, weer voor de geest te halen. Ik dicht graag over thema's die mij aanstaan, zoals de einzelgänger, landen en culturen die ik interessant vind, hippies, en dus ook de zee.
Misschien is het beeld inderdaad geromantiseerd, en willen informatieve boeken ook niet alles zeggen, maar dit is hét zeemansleven, als ik in die tijd had geleefd, en een dichteres was geweest. Dan had ik ook een dergelijk gedicht gemaakt.