Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2005, 14:53
ragdoll
ragdoll is offline
De Autobiografische Schetsen Van Maartje M.

Ja inderdaad. Ik heet Maartje. Mijn ouders hebben drie verstandsverbijsteringen gehad in hun leven: de dag dat ze met elkaar trouwden, mij verwekten en mijn naam verzonnen. (Ergens hebben ze duidelijk een aantal existentiële vragen gemist.)
Laat ik chronologisch beginnen. Ik werd dus verwekt – geen details, want dat wil ik niemand aandoen. Daarna was ik een opgewekte crechekleuter; weinig interessants, behalve dan dat ik me altijd afvroeg waarom ik iedere dag naar vreemde mensen moest.
Maar goed, mijn kindertijd is niet bijzonder. Bovendien ben ik moe en heb ik geen zin om uitgebreid mijn kleutertijd op tafel te gooien, want dit is niet bedoeld voor een psychiater en ik gebruik het schrijven niet als therapie.

Soms heb ik zin om mijn hele leven eruit te kotsen. Dan isoleer ik me van terrorisme aanslagen leven school alles onder mijn dekbed, dat nooit iets terugzegt en daarom mijn beste vriend is. Vroeger had ik knuffels, maar daarvan knipte ik altijd de oren af. Vandaar dat ze werden weggegooid, meedogenloos de container in. Uit woede kladderde ik mijn poppen onder met driestuiverviltstiften (die overigens echt goed klote waren, maar ouders hebben geen tijd om zich in viltstiftkwaliteit te verdiepen). Toen werden ook de poppen weggegooid en bleven alleen de viltstiften over, die inmiddels leeg waren zodat ook daar ik niets meer aan had.
Nu ben ik toch bezig over mijn kindertijd, en dat wilde ik juist vermijden omdat het niet interessant is. Net zomin als mijn puberteit, hoewel ik mezelf toen wel enorm interessant vond. Er valt nu echter weinig meer over te zeggen; ik verfde mijn haren rood en mijn ogen zwart, droeg broeken van drie maten te groot en een tas vol met patches van obscure schreeuwbands die schreeuwmuziek maakten. Waar ik met heel mijn hart van hield, waarmee ik meekrijste tot mijn amandelen rood zagen terwijl ik figuurtjes in mijn buik en ellebogen kraste – uit ellende dacht ik toen, maar het was de verveling. Ik was de standaard alto zoals die rond de milleniumwisseling bij bosjes rondliepen. Over twintig jaar zullen er wel veel mensen met littekens zijn en dood haar van de verf.

Dat vind ik grappig, bedenken hoe de toekomst eruit ziet. De nabije toekomst althans (SF heeft me nooit kunnen boeien, misschien door de schlemielige jongen van school die in de pauze met zijn eveneens schlemielige vriendjes scenes uit duistere films naspeelde. Films die zich in het jaar 5603 afspeelden. De semitechnische termen vlogen door mijn rode haren, en hoewel het goed was voor de lachspieren heb ik er toch een vaag trauma aan overgehouden).
Grappig kan het zijn, maar natuurlijk weet ik dat dit een sprookje met slecht einde is. De mensen met piercings door elk mogelijk stukje huid en versleten schoenen door het aantrappen tegen de maatschappij zitten over tien jaar knus in hun doorzonwoning en proberen kinderen op te voeden die net zo rebels zijn als zij en denken dat ze het heel anders gaan doen – ce sont pas les temps, mais les gents qui changent.

Geen plot, geen verbanden, alleen maar losse gedachten...zo is het idd bedoeld ja. Oh, het is trouwens niet autobiografisch, maartje & haar gedachten etc komen uit mijn fantasie

reacties?
Oud 19-10-2005, 16:09
CSN
CSN is offline
Briljant

Ik begon met lezen en dacht 'ik moet eigenlijk aan een KCV-werkstuk beginnen,' maar nu ik het gelezen heb wil ik zelfs nog even een reactie plaatsen.
Oud 20-10-2005, 09:08
Azalea
Azalea is offline
Wat heb ik nog te zeggen?
Dit is gewoonweg briljant geschreven (om maar eens de woorden van degen voor mij te gebruiken).

Ga vooral zo door.

Ik wist niet dat fantasieën zo mooi konden worden verteld, dat het lijkt op een autobiografisch geheel.

Een groot compliment!

Liefs,

Azalea.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 16:04
Verwijderd
Het is dat je het op een beschouwende manier neerzet, een beetje spottend, want anders had ik het strontirritant 'ik ben anders' gevonden. Nu vind ik 'm leuk
Met citaat reageren
Oud 20-10-2005, 16:43
I C U
I C U is offline
Het loopt lekker, recht voor zijn raap. Geen slap geouwehoer, geen mooie woorden, gewoon wat het is. Jep, bevalt me wel.
Een zin die ik prut vond lopen:
Citaat:
Dan isoleer ik me van terrorisme aanslagen leven school alles onder mijn dekbed
Ik mis hier wat komma's die het geheel verduidelijken.
Komt er meer?
Oud 20-10-2005, 17:35
ragdoll
ragdoll is offline
Thanks, everyone

@ I C U: ik zat ook al te twijfelen of ik niet wat meer leestekens in die zin moest gooien, ik zal 't veranderen. Denk ook dat er wel wat meer komt.
Oud 25-10-2005, 22:27
Verwijderd
Ja tof schat, maar wel een beetje populitische sarcastisch en misschien mag je in mijn bijzijn generatie nul (of was het nou nix) niet zo afkraken met deze stijl

kusje.
Met citaat reageren
Oud 26-10-2005, 20:51
ragdoll
ragdoll is offline
Ja maar!

Geinspireerd door Grunberg? Ik keur niet de ganse generatie nix af. Slechts Giphart en Zwagerman. Eh, dus?
Oud 27-10-2005, 08:17
Verwijderd
Citaat:
ragdoll schreef op 19-10-2005 @ 15:53 :
ce sont pas les temps, mais les gents qui changent.
Les gens..
Met citaat reageren
Oud 27-10-2005, 20:13
ragdoll
ragdoll is offline
Ohja!

ik schaam mij diep
Oud 27-10-2005, 20:41
Verwijderd
Maar goed ook
Ik vind het wel vrij goed, alleen val je wat te vaak in herhaling (over je kindertijd vooral) maar het einde maakt gelukkig veel goed
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten