Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2005, 13:02
Verwijderd
WK voetbal voor niet-bestaande landen

Volgend jaar wordt Nederland in Duitsland wereldkampioen voetbal. Kenmerk van dat WK, is dat alleen officieel erkende landen mogen meespelen. Koerdistan, Groenland en Zanzibar mogen niet eens aan de kwalificatie-ronden of andere officiële interlands meedoen. Zij worden namelijk niet erkend door (voldoende) andere landen, en dus ook niet door de FIFA. Sneu, zou je zeggen. Maar er is hoop.

Planet Internet meldt dat volgend jaar ook het eerste wereldkampioenschap voor niet-bestaande landen wordt gehouden.

Stel je voor: een finale van het WK voetbal waarin Lapland na strafschoppen wint van Gibraltar. Het is mogelijk als volgend jaar het eerste wereldkampioenschap voor niet-bestaande landen wordt gehouden.

Volgend jaar november vindt in het Turkse deel van Cyprus het eerste wereldkampioenschap plaats voor landen die niet officieel worden erkend. Het alternatieve WK, waaraan zestien landen deelnemen, is een initiatief van de New Federation Board. Deze voetbalbond werd in 2003 opgericht voor 'landen' die bij de FIFA buiten de boot vallen.

Kosovo, Swaziland, Gibraltar, Koerdistan, Turks-Cyprus en Zanzibar zijn landen die niet erkend worden door de VN, waardoor ze ook geen lid kunnen worden van een overkoepelende voetbalbond als de UEFA. De NF Board springt voor deze landen in de bres en ook bevolkingsgroepen als de Sami - beter bekend als Lappen - en de Roma zijn lid van de voetbalbond.

Deelname aan het 'echte' WK zal voor hen dus altijd een droom blijven, maar op hun eigen kampioenschap kunnen deze landen volgend jaar toch schitteren op een mondiaal podium. Alle lidstaten van de NF Board mogen meedoen, maar ook andere buitenbeentjes zoals Groenland, de Falkland Eilanden en Tuvalu zijn van harte welkom op het toernooi.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2005, 13:03
juno
juno is offline
Ik zal het pas echt leuk vinden als er een schaatskampioenschap komt voor dit soort landen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 13:08
Belgarath
Belgarath is offline
Mogen de friezen ook meedoen dan?
Oud 02-11-2005, 13:09
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
juno schreef op 02-11-2005 @ 14:03 :
Ik zal het pas echt leuk vinden als er een schaatskampioenschap komt voor dit soort landen.
Haha inderdaad. Ach valt vast te leren. Jamaica heeft ook een Bobsleeteam, en dat is heel erg populair .

Maar moet dit topic niet verplaatst worden na sport?

Ik vind het een mooi initiatief. Dacht dat sport moest verbroederen, beetje jammer dat die landen buitengesloten worden door de Fifa.

Maar zal er mischien ook mee te maken hebben dat het moeilijk is de nationaliteit van die spelers van die landen te controleren omdat ze niet erkend worden en mischien dus geen officiele papieren hebben, maar dat weet ik niet.

Worden deze wedstrijden uitgezonden, want ik wil het wel zien. Als Talpa maar niet de rechten heeft
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 13:37
Go
Go is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 02-11-2005 @ 14:08 :
Mogen de friezen ook meedoen dan?
Of anders wel een ander zelfuitgeroepen 'land'
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 13:48
naam onbekend
naam onbekend is offline
Transdnjestrië ofzo
Oud 02-11-2005, 13:52
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ik ga ook met een groepje vrienden meedoen. Heb alleen nog geen naam.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:55
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Doet Limburg ook mee? En Vlaanderen?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:57
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Jaa en wij wonen in wijk en gaan ook even de wereldtitel halen! Hmm, denk niet dat het zo'n succes wordt.
Oud 02-11-2005, 19:26
Love & Peace
Love & Peace is offline
Wordt nog gezellig daar in Turks-Cyprus, met Koerdistan op bezoek.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 20:53
McCaine
McCaine is offline
Hoezo wordt Swaziland niet erkend? Ik ben er vrij zeker van dat dat land doorgaans wel erkend wordt.
Oud 02-11-2005, 22:20
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Groenland niet en Wales en Schotland enzo wel. Beetje krom.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
McCaine schreef op 02-11-2005 @ 21:53 :
Hoezo wordt Swaziland niet erkend? Ik ben er vrij zeker van dat dat land doorgaans wel erkend wordt.
Door de koning daar, Mswati 3, het is een kwestie van doodzwijgen denk ik.
Oud 03-11-2005, 01:12
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
T_ID schreef op 02-11-2005 @ 23:26 :
Door de koning daar, Mswati 3, het is een kwestie van doodzwijgen denk ik.
Tja, misschien houdt de FIFA er andere regels op na. Taiwan heeft ook geen team voor zover ik weet, en de Britse landen elk weer wel.
Oud 03-11-2005, 06:40
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
Missy1234567890 schreef op 02-11-2005 @ 23:20 :
Groenland niet en Wales en Schotland enzo wel. Beetje krom.
Groenland is officieel gewoon van Denemarken. Wales en Schotland zijn eigen landen die tot Groot-Britanië behoren net zoals als wij tot de Benerlux behoren.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 07:44
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 03-11-2005 @ 07:40 :
Groenland is officieel gewoon van Denemarken. Wales en Schotland zijn eigen landen die tot Groot-Britanië behoren net zoals als wij tot de Benerlux behoren.
Nee, de Benelux heeft geen eigen regering of staat. Die vergelijking klopt voor geen meter. Het is meer dat ze eigen landen zijn zoals de sovjetrepublieken waren in de USSR.
Oud 03-11-2005, 08:21
T_ID
T_ID is offline
On second thought, dit lijkt wel lotgenotencontact.
Oud 03-11-2005, 08:38
Joostje
Joostje is offline
Ik vraag me wel wat af wat de criteria zijn om een niet erkend land te zijn. Ik bedoel, niet erkend snap ik, maar wat is een land als het niet erkend wordt? Het is niet echt alsof ze een machtsmonopolie ofzo hebben.
Oud 03-11-2005, 08:54
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 03-11-2005 @ 07:40 :
Er bestaat geen benelux regering m'n beste.

Je zou het eerder kunnen vergelijken met een situatie wanneer Flevoland mee zou doen, terwijl het een provincie van Nederland is zonder verder zelfbestuur.
Oud 07-11-2005, 12:03
NihalAtsiz
NihalAtsiz is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 02-11-2005 @ 20:26 :
Wordt nog gezellig daar in Turks-Cyprus, met Koerdistan op bezoek.
dan weet ik al wat we gaan doen
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 12:42
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
NihalAtsiz schreef op 07-11-2005 @ 13:03 :
dan weet ik al wat we gaan doen
Een reis na een ander vakantie land boeken?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten