![]() |
|
Ben van plan om asap een nieuw systeem voor een gezinslid te bestellen. Budget is ca 1900e. Het systeem zal voornamelijk gebruikt worden voor standaard multimedia taken en game perfomance is niet van belang. Keus voor het 19'' scherm en Intel cpu staan vast. Eisen zijn in ieder geval dat het systeem meer dan voldoende uitgerust is voor evt nieuwe Windows versies in de komende jaren en het moet vooral ook een stille pc zijn. En ja het budget (en dus de configuratie) is een beetje overkill maar daar ga ik niet over, dus kom nou niet aan met een Sempron systeem oid.
Ik had zelf al dit samengesteld, maar kan er nog iets aan verbeterd worden? En welke netwerkkaart is beter, een Netgear of een D-Link.. belangrijk is dat het vermogen genoeg is, met mijn Linksys kaart hadden we voldoende bereik maar die hebben ze hier niet: dit is de site van de zaak waar ie besteld moet worden. Software licentie is eentje voor Win XP Pro. Is het verstandiger om zelf XP 64 bits editie erop te zetten? En maakt dat iets uit uberhaupt? 19'' EIZO S1910-K 1000:1 DVI USB 539.00 MIDITOWER LIAN-LI PC-7 PLUS 95.00 NETZTEIL TAGAN 480W 83.00 INTEL PENTIUM4 650 BOX 3,4GHZ So775 279.00 ASUS P5WD2 PREMIUM 215.00 2x DDR2 INFINEON 512MB PC4300 ORIGINAL 99.80 2x MAXTOR 300GB 6B300SO 16MB SATA 244.00 PCI-E ASUS N6600 SILENCER 128 114.00 54MBIT D-LINK DWL-G520+ PCI 27.90 NEC ND-3540 +/- DL 16x/16x SILBER 49.80 3,5'' MITSUMI SILBER D359M3 9.00 CHERRY G-83 PS/2 US SCHWARZ 19.00 19.00 LOGITECH OPTICAL MOUSE MX 610 44.50 KOSTENPAUSCHALE PC-FERTIGUNG/TEST 23.20 DVI->DVI DUAL LINK 2m 9.00 ordertotaal (incl. btw): 1,852.20 Euro Laatst gewijzigd op 30-10-2005 om 20:30. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Arctic Freezer serie wordt binnenkort opgevolgd, door productieproblemen. Waarschijnlijk door een Freezer Pro versie.
|
Ja, maar niemand gaat dan natuurlijk nog drivers ontwikkelen voor XP x64. Dan doen een hoop fabrikanten nú al niet, zie bijv. hier.
En ik zei toch echt Freezer 7 Pro ![]() Hoe weet je dat van die productieproblemen? ![]()
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Toch willen we niet over dit bedrag heen gaan, dat lijkt me onnodig ivm de werkzaamheden die op deze PC verricht worden. Het mooiste zou zijn als de PC naar de maatstaven van 2008 nog steeds goed mee kan. Scherm kan natuurlijk nog mooier en groter maar dat valt dan ook niet meer te rechtvaardigen lijkt me. Het systeem zal voornamelijk voor wat standaard taken gebruikt worden zoals mail/office/internet. Verder af en toe een dvdtje branden of met photoshop wat beeldbewerking. Helemaal niks heftigs dus.. bijna jammer ![]() 64 bits Windows loont zich dus niet echt maak ik uit de verhalen hier op. Dat is mooi want een XP licentie is er wel nog gewoon ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Hitte productie van 2 of 3 platters zal ook wel niet veel verschillen? Dan liever 300GB dan 250, zeker aangezien we het waarschijnlijk op RAID1 instellen is dat beetje meer toch wel handig. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Degene die het systeem gaat gebruiken gaat toch het verschil niet zien, waarom zou je ze dan met een te dure Eizo opzadelen als iets van 140 euro vrijwel net zo goed is (zeker als er toch alleen maar standaard-dingen mee worden gedaan)? Meer RAM lijkt me in ieder geval een stuk nuttiger.
Laatst gewijzigd op 30-10-2005 om 23:33. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() En wat schijven betreft, die warmteproductie maakt weinig uit. Wil je een schijf die je onder alle omstandigheden kunt gebruiken zonder enige vorm van airflow of actieve koeling, dan moet je een Samsung Spinpoint nemen, maar voor zover mij bekend kan ook een Maxline III prima zonder actieve koeling. Performance-wise boeit het verschil tussen 100- en 125 GB-platters in elk geval geen drol. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Airflow genoeg in deze kast, ik geloof dat er standaard 2 of 3 fans in zitten. Snelheid is schakelbaar en qua geluidsproductie schijnt het mee te vallen; in het verleden een review gelezen in de Duitse C't waarin deze behuizing als een van de stilste getest werd. En anders zorg ik alsnog dat ze op 5 volt draaien (moet eigenlijk niet nodig zijn voor dit geld) |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|||
Citaat:
![]() M'n opmerking moet je niet te serieus nemen. Alhoewel het moeilijk te ontkennen is dat AMD op dit moment toch echt de beste kaarten heeft. Citaat:
|||||||
Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dual Core heeft veel voordelen, behalve voor (single-threaded) games. Voordeel is ook dat AMD Dual Core gebruik kan maken van de HyperThreading-optimalisaties die in veel Pro Intel-software zit. Als je een duur systeem voor toekomst wilt, zou ik zeker dualcore gaan. AMD X2 3800+ is rond de 310 euro uit mn hoofd (boxed zal 340 zijn). Als je voor DualCore gaat, is AMD de voor de hand liggende keus. Intel's DualCore oplossing is een haastklus geweest. AMD zal sowieso de meeste bang-for-your-buck zal geven. Citaat:
1) kijken naar de prijs per GB 2) kijken naar energieverbruik, want dat vertaalt zich in warmte. bij voorkeur plaats je een 80mm intake fan die rechtstreeks op je HDDs blaast, dat zou mooi zijn.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd op 31-10-2005 om 09:10. |
![]() |
||
Citaat:
http://www.anandtech.com/cpuchipsets...spx?i=2484&p=1
|||
Citaat:
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar je had het over 2008. ![]() Een heel ander voordeel is dat AMD DualCore gebruik kan maken van Intel HyperThreading-optimalisaties. Alleen al om deze reden kan het winsten geven van boven de 10%. ![]() Overigens blijft de winst van HyperThreading op intelprocs zeker onder de 10% en vaak zelfs negatief. Het zijn puur de software-optimalisaties voor alleen Intel processoren die intel veel sneller maken bij gebruik van bepaalde software. AMD's DC-processors hebben SSE3 ondersteuning en doen zich voor als HyperThreading-enabled. Dan gebruikt de software de intel-optimalisaties voor HyperThreading op je AMD processor; en guess what, opeens stukken sneller ook al heeft AMD geen SMT/HyperThreading. ![]()
Laatst gewijzigd op 31-10-2005 om 13:47. |
![]() |
|
WOW!!!!
SSE3 WOW!!! 0,5 procent meer wow!!!! Man man man, wow 1 euro meer verbruik op mijn rekening, Enlgith ze laten niet zoasl jouw je pc 24/7 aanstaan, energie verbruik valt allemaal wel mee, zowel hdd's als cpu's. Benchmarks zijn best reeël als je ze zelf hebt getest met een second opinion die neutraal is. Jij bent duidelijk voor AMD, dat is al een hele tijd te merken. Sowieso ben je nog de bechmark verschuldig van de Duron die 30% langzamer is dan een Pentium 4 3000 Mhz.
|
SSE3 omvat ook Hyperthreading-functies. Dit artikel legt uit in welke zin AMD DualCore processors HyperThreading-optimalisaties gebruiken, single core AMD processors kunnen dit niet. Kort gezegd kun je SMT ("HyperThreading") simuleren met een SMP processor, daar komt het op neer.
En het verschil in verbruik tussen een P4 en Athlon 64 scheelt gewoon veel. In geld door stroomkosten, in warmte wat je overclockbaarheid en stabiliteit kan beinvloeden en de hoeveelheid lawaai die de gebruikte koeloplossing zal opleveren. Tenzij je een waterkoeling/airduct oplossing hebt, komt alle warmte ook in eerste instantie in je kast, en verwarmt daarmee ook je videokaart en HDD. Sommige mensen kan het niks schelen, maar ik geef de voorkeur aan een koele, stille en zuinige computer. De Duron-benchmark komt er aan trouwens, heb nu weer wat Duron 1.6GHz's binnengekregen dus kan binnenkort systeempje bouwen om te benchen. En ja, ik ben voor AMD. Maar niet zonder duidelijk beargumenteerde technische argumenten. AMD is zeker op dit moment gewoon overduidelijk de beste keus. Alleen voor applicaties die extreem Pro Intel-minded zijn en ook nog singlethreaded zijn, zal Intel qua performance per euro boven AMD uitsteken. Maar dan zit je nog altijd met stroomverbruik/warmte/lawaai nadelen. Intel zit op dit moment in een dip, en het zal nog wel even duren voordat ze daar bovenop komen en hun zaakjes op orde hebben.
Laatst gewijzigd op 02-11-2005 om 04:29. |
Advertentie |
|
![]() |
|
Nou dan wacht maar als ze met Yonah uitkomen, Dual Core versie van de Pentium M.
Als je eens stil systeem wilt en die goed kan overlocken, Pentium M, enigste nadeel ze hebben geen 64 bit support.
||
Citaat:
![]() Of moet ik weer een link posten naar die review op Silent PC Review? ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Lijkt me toch wel duidelijk dat de videokaart daar de bottleneck is ![]()
||
Citaat:
![]() Ik heb wel gehoord dat de kloksnelheden binnenkort de frequentie van magnetrons bereiken, ofzo. Maar volgens mij zou je er niks van mogen merken, al is het maar dat de metalen kast de straling binnenhoudt, en ongewenste externe straling buiten houdt.
||
Citaat:
![]()
|
Ik had meer iets als dit verwacht.
![]()
||
Citaat:
maja ik verdoe hier mijn moeite. Sowieso snap ik niet waar king, gozer heeft genoeg verstand van hardware, op een scholieren forum raad vraagt.
Laatst gewijzigd op 05-11-2005 om 00:32. |
![]() |
||||
Citaat:
Citaat:
![]() En als King zijn koop plannen zou veranderen naar Dual Core en meer geheugen, zou dat zijn doel (een toekomstbestendig systeem bouwen) alleen maar ten goede komen. Wat dat betreft kan dit topic best waardevol geweest zijn. Citaat:
|
Nou ik weet niet of Dual Core nu zijn prijs al waard is.
Performance is bagger in Windows XP aangezien die nog niet goed ermee overweg kan ![]() Dual Core is een jaar te vroeg, M2 maakt dat wel weer goed. Je betaalt ongeveer 200 euro meer voor een Dual Core, met mindere performance natuurlijk, maar zodra je meer apps open hebt wint hij het een klein beetje. Maar ik denk niet dat de mensen waarvoor King die pc samenstelt 800 dingen tegelijk doet.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Nou je wilde in eerste instantie €280 voor een processor neertellen en €215 voor een moederbord, samen €495, bijna €500. Als je dat veranderen naar AMD DualCore zou je iets hebben als:
AMD Athlon 64 X2 3800+ €335 Gigabyte K8NF-9 €90 Totaal: €425. Dan houdt je nog €75 over om een GB extra geheugen te kopen en je hebt voor hetzelfde geld een Dual Core systeem met 2GB geheugen. Dat lijkt mij in elk geval meer waar voor je geld. Kijk ook een Sempron K8 processor van €50 zou genoeg zijn, maar als je tóch het geld wilt uitgeven maar wel toekomstbestendig wilt uitgeven, dan zou mijn advies zijn Dual Core en veel geheugen. En misschien een RAID0 setup met twee snelle desktopschijven. Gigabyte mobo heeft passief gekoelde chipset, iets wat ik belangrijk vind, en verder veel features. Kijk maar eens op google voor wat reviews, mooi mobo vind ik het. Maar er zijn genoeg andere opties.
||
Citaat:
Ik zie in elk geval al genoeg reden om te kiezen voor een DualCore proc en niet een singlecore proc van €280. Maar het is duidelijk dat je bij een goedkoper systeem een hogere value-for-money verhouding krijgt.
Laatst gewijzigd op 06-11-2005 om 07:04. |
![]() |
||
Citaat:
En nu is het me nog steeds niet duidelijk wat er op die PC moet gebeuren.. Serieuze applicaties of alleen maar een beetje freewheelen? Dat een goed scherm centjes kost ok, maar waarom lijkt de rest van de PC te duur?
||
Citaat:
![]() Dus zowel goed als uitgestorven, al kan je wel een tijd vooruit. Maar wie weet hoe 'zwaar de programma's worden, dan mag joost weten'
|
![]() |
|
|