Er bestaat geen protocol voor moeilijke situaties. Denkend aan de tijden dat mijn moeder mij heeft vervloekt omdat ik toentertijd de thermometer niet in mijn mond stak maar zachtjes en geleidelijk in mijn kop groene thee liet zakken. De tempratuur steeg en ik werd schoolziek verklaard. Aangezien ze wekelijks haar interessante leven besprak met haar beste vriendin luisterde ik altijd gehurkt op de eén na laatste tree van de trap mee. Ik probeerde mijn schaterlach in de kiem te smoren en verborg het fictief gezien in het vuistje van mijn hand. Ze opende de deur van de gang en het trucje ging niet meer op. Ik probeerde mijn luidkeelse lach in mijn handpalm te verplaatsen om vervolgens met al mijn kracht mijn hand dicht te vouwen zodat complete stilte het irritant gegiebel zou overheersen. Maar helaas, ik was op heterdaad betrapt.
Haar zoektocht naar de draadloze telefoon begon stampvoetend en eindigde met een hoorbare plof in de bank. Ik hoor het haar nog zeggen; ‘bestaat er soms een soort handboek dat kinderen bij de geboorte krijgen van de kenau zuster in het ziekenhuis waar alle trucjes en foefjes om ouders om de tuin te leiden in staan vermeld?’. Vervolgens hoor ik haar klaaggezang nog even aan vanuit de donkere slaapkamer waarna ik langzamerhand maar zeker in slaap zal wegdommelen.
Jaren later besef ik dat het handboek niet bestaat. Natuurlijk heb ik dat altijd al geweten maar vandaag word ik weer met de feiten op de neus gedrukt. Er bestaat geen protocol voor moeilijke situaties, zeker niet wanneer het liefde betreft. Diep in gedachte kijk ik peinzend naar de wolken en filosofeer ik. Tevens bedenk ik me dat mijn gelaatsuitdrukking op dit moment niet echt op zijn allermooist is voor de voorbijgangers en besluit ik mijn hoofd te laten hangen zodat mijn ogen het groene parkgras zien. Een bepaalde kwestie zit me nog altijd in de maag. Zijn dat nu die beruchte vlinders of is dat pure stress? Soms vraag ik me wel eens af wat er was gebeurd als ik alles al van te voren wist. Zou dat niet handig zijn? Of beschikte die bazige verpleegster in die tijd niet meer over een exemplaar van zo’n handboek?
|