Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-11-2005, 20:32
Schranktür
Schranktür is offline
Er is dan altijd een periode dat je geen werk hebt en wel klaar bent met je opleiding. Is er dan een mogelijkheid dat je in deze periode een ww-uitkering kunt aanvragen of heb je daar helemaal geen recht op?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-11-2005, 20:37
Go
Go is offline
Voor een ww-uitkering heb je een bepaald arbeidsverleden nodig, dat heb je dus niet. Desnoods wordt het de bijstand, maar dan zou ik nog maar even doorstuderen/(tijdelijk) iets onder je niveau aannemen om vanuit die baan opzoek te gaan naar een 'betere' baan.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 21:22
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
vroeger (dan praten we over 4 jaar geleden, toen mijn zus net afgestudeerd was) bestond er zoiets als een 'schoolverlaters-uitkering', misschien bestaat dat nog steeds ?
Oud 07-11-2005, 21:39
Roos
Roos is offline
Je moet minimaal zoveel jaar arbeid hebben verricht, en in elk jaar een x aantal uur maken (niet fulltime).

Als je dus naast je opleiding fanatiek een bijbaantje hebt gehad, kan je ook aan genoeg uren komen.

Zou je even moeten opzoeken om hoeveel uur het gaat.
Oud 07-11-2005, 21:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Roos schreef op 07-11-2005 @ 22:39 :
Je moet minimaal zoveel jaar arbeid hebben verricht, en in elk jaar een x aantal uur maken (niet fulltime).

Als je dus naast je opleiding fanatiek een bijbaantje hebt gehad, kan je ook aan genoeg uren komen.

Zou je even moeten opzoeken om hoeveel uur het gaat.
Als je 5 jaar lang 52 dagen per jaar gewerkt hebt en werkeloos raakt dan heb je genoeg arbeidsverleden ervoor maar het is allemaal erg ingewikkeld

grtz
ivo
Oud 07-11-2005, 22:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
de TS heeft, voor zover ik weet, geen recht op een WW uitkering. dat wil niet zeggen dat de TS helemaal geen recht heeft op een uitkering, maar WW is voor mensen die werk hadden, maar werkeloos zijn geworden (door ontslag meestal).
Oud 07-11-2005, 22:36
Go
Go is offline
Trouwens, als je een bijstandsuitkering wilt ontvangen moet je eerst wel 'interen' op je eigen vermogen, tot een bepaald bedrag aan toe. Voor een bijstandsuitkering kun je bij de gemeente terecht.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 22:43
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
gerwin schreef op 07-11-2005 @ 23:36 :
Trouwens, als je een bijstandsuitkering wilt ontvangen moet je eerst wel 'interen' op je eigen vermogen, tot een bepaald bedrag aan toe. Voor een bijstandsuitkering kun je bij de gemeente terecht.
Ik denk dat de gemiddelde student weinig heeft om op in te teren. De grens ligt geloof ik bij een vermogen van rond de 10.000 euro.
Ik denk dat je aanspraak kunt maken op een bijstandsuitkering, maar daarvoor moet je door een complete papiermolen waarbij het uwv zo ongeveer alles behalve je ondergoed wil zien. Ik weet niet of je dat daarvoor over hebt. Een aantal vrienden van mij die al zijn afgestudeerd en nog geen baan hebben teren nu even op hun ouders. Gemiddeld kost het hen nog geen 6 maanden om een baan te vinden. Ik weet niet of jij dat voor jezelf kunt inschatten, maar anders is daar misschien een oplossing voor je te vinden.
Oud 08-11-2005, 08:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Je kunt altijd tijdelijk in de horeca, supermarkt, winkel etc. gaan werken totdat je werk hebt gevonden.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 09:22
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-11-2005 @ 09:10 :
Je kunt altijd tijdelijk in de horeca, supermarkt, winkel etc. gaan werken totdat je werk hebt gevonden.
Ik denk niet dat ze daar zo snel een afgestudeerd academicus / hbo-er aannemen
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 09:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wel als je genoegen neemt met een laag salaris. Ik denk dat mijn vriend zo aan de slag kan in de horeca (gezien zijn werkervaring in deze sector).
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-11-2005 @ 10:29 :
Wel als je genoegen neemt met een laag salaris. Ik denk dat mijn vriend zo aan de slag kan in de horeca (gezien zijn werkervaring in deze sector).
Ja, precies, dan wel.
Maar dat is toch de reden waarom ze 'dat soort mensen' niet aannemen, omdat ze te duur zijn?
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 14:57
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 08-11-2005 @ 15:49 :
Ja, precies, dan wel.
Maar dat is toch de reden waarom ze 'dat soort mensen' niet aannemen, omdat ze te duur zijn?
Nee hoor. Sowieso is iedereen boven de 25 even duur. Natuurlijk krijg je meer salaris aan de hand van je opleiding ed. Maar als je opleiding niets met je werk te maken heeft (bijvoorbeeld dus in de supermarkt oid) hoeven ze je echt niet meer te betalen. Dan nemen ze je gewoon niet aan. Dus als jij zegt dat het tijdelijk is totdat je ander werk hebt gevonden en je dus wilt werken voor dat salaris, dan maakt het niets uit. Ze zijn het niet verplicht.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 16:41
Schranktür
Schranktür is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 07-11-2005 @ 22:22 :
vroeger (dan praten we over 4 jaar geleden, toen mijn zus net afgestudeerd was) bestond er zoiets als een 'schoolverlaters-uitkering', misschien bestaat dat nog steeds ?
Ik ga er eens achteraan.

Ik weet ook niet meer of het wel de beste oplossing is om bijstand te vragen. Ergens anders vond ik namelijk dit:

Ik heb in het begin geinformeerd bij het cwi of ik recht had op een uitkering. Als je 5 mnd achter elkaar heb gewerkt dan heb je recht op een uitkering, heb je minder gewerkt dan heb je recht op bijstand. Maar bijstand betekent wel dat je elk werk moet aannemen wat je aangeboden wordt (lopendebandwerk, in de kassen werken enz.)

Op die manier heb ik niet veel tijd om in mijn eigen professie aan de slag te komen. Hm.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 17:58
juno
juno is offline
Gefeliciteerd met je afstuderen.

Tijdelijk kun je best aan de slag in iets anders, zolang je maar echt op zoek bent naar iets tijdelijks. Veel werkgevers bieden hun vavacturen aan bij een uitzendburo om zo vaste krachten te werven. Voor die banen kom jij niet in aanmerking, want je gaat toch weer snel weg.

Stom produktiewerk voor een paar daagjes en dan weer wat anders, dat kan wel. En dan kom je tenminste niet om van de honger terwijl je bezig bent met solliciteren.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:16
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Nee, voor een WW-uitkering kun je niet in aanmerking komen, daar moet je volgens mij 3 jaartjes voor gewerkt hebben.
Als je trouwens een baan gaat zoeken waarvoor weinig vraag is, zou ik sowieso iets tijdelijks nemen, hoeft natuurlijk niet per se opleidinggerelateerd te zijn...
Oud 10-11-2005, 11:18
sas_andrea
sas_andrea is offline
link postbus 51 - ww

hier staat dus wanneer je recht hebt op uitkering...
Reageren

Regels voor berichten