Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Bekijk resultaten poll: Moeten de 80 kilometerzones weer verdwijnen?
Ja 7 31.82%
Nee 6 27.27%
Nee, we moeten nog even wachten 9 40.91%
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2005, 12:01
Supreme Dutch
Meer files door 80 kilometerzones

Gepubliceerd op zaterdag 12 november 2005

DEN HAAG (ANP) - De onlangs ingevoerde 80 kilometerzones op snelwegen veroorzaken meer files. De ANWB denkt echter dat het een kwestie van wennen is en dat dat effect na verloop van tijd zal verdwijnen. Dat zei een woordvoerder van de automobilistenorganisatie zaterdag.

Op 1 november kregen vier stukken snelweg bij dichtbevolkte gebieden in de Randstad een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. In 2002 werd een dergelijke maatregel genomen op de A13 bij de Rotterdamse wijk Overschie. Doel is het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen en van het verkeerslawaai.

Rare tijden

Hoewel er geen concrete cijfers zijn, signaleert de ANWB volgens de woordvoerder sinds de invoering meer opstoppingen. ,,Er staan files op rare tijden'', zegt hij. ,,Maar dat was in het begin bij de invoering in Overschie ook zo en dat is ook overgegaan.''

De 'nieuwe' files zouden ontstaan doordat automobilisten op de rem gaan staan bij het naderen van de zones. De stukken snelweg zijn voorzien van trajectcontrole waarmee snelheidsduivels automatisch worden betrapt.

De nieuwe 80 kilometerzones zijn op de A10 bij Amsterdam, de A20 bij Rotterdam, de Utrechtsebaan in Den Haag en de parallelbanen van de A12 bij Utrecht.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-11-2005, 12:02
Supreme Dutch
Tsjah.. als blijkt dat iets niet werkt dan kunnen ze er misschien beter voortijdig een punt achterzetten..
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 12:03
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Die polls van jou voegen niks toe.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 12:04
Supreme Dutch
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-11-2005 @ 13:03 :
Die polls van jou voegen niks toe.
ow ok.. ik ben blij dat je me dat vermeld.. maar ik zat me er persoonlijk een beetje aan te ergeren dat er zo weinig nieuwe topics bijkomen de laatste tijd.. En dat er dan tig theads met slotjes ertussen staan..
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 12:09
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
SD, wat je signature betreft, dat is het hele punt van guerilla
Oud 12-11-2005, 12:23
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Kom op, de 80 km zones zijn er nu 11 dagen geweest. Het duurt lang voordat het verkeer zichzelf kan reguleren. Laten we even afwachten hoe het zich de komende maand ontwikkelt en daarna conclusies trekken.
Oud 12-11-2005, 12:38
Wammus
Wammus is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-11-2005 @ 13:23 :
Kom op, de 80 km zones zijn er nu 11 dagen geweest. Het duurt lang voordat het verkeer zichzelf kan reguleren. Laten we even afwachten hoe het zich de komende maand ontwikkelt en daarna conclusies trekken.
Inderdaad. Dit vind ik een beetje voorbarig. Er zijn genoeg mensen die waarschijnlijk niet eens weten dat dat een 80 kilometer zone is (ik ook niet tot ik dit topic zag ). Mensen moeten aan dit soort dingen eerst even wennen en dan gaat het aan het begin nogal eens fout.
Oud 12-11-2005, 12:44
Verwijderd
Filevorming heeft weinig te maken met continu doorstroomsnelheid, maar veel meer met rijgedrag. De totale doorstroom kan prima gelijk blijven of misschien maar iets minder worden als men eraan gewend is. Bovendien spaart langzamer rijden het milieu ook nogal, en dat is ook wat waard (niet denken dat dit Greenpeace-hippiegezeik is, het is echt acuut en ernstig, er zijn al verschillende ambitieuze bouwprojecten in de Randstad door de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State afgeschoten omdat ze Europese milieunormen overschreden, dus onder onze slechte luchtkwaliteit lijdt de economie en innovatie direct).
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 14:16
Verwijderd
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 12-11-2005 @ 13:02 :
Tsjah.. als blijkt dat iets niet werkt dan kunnen ze er misschien beter voortijdig een punt achterzetten..
Maar dat blijkt niet, in ieder geval niet uit dit artikel.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2005, 15:45
one.
one. is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-11-2005 @ 13:23 :

En bovendien:
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 12-11-2005 @ 13:01 :
,,Er staan files op rare tijden'', zegt hij. ,,Maar dat was in het begin bij de invoering in Overschie ook zo en dat is ook overgegaan.''
Oud 12-11-2005, 15:59
T_ID
T_ID is offline
Het alternatief is niks meer bouwen in de randstad, iets dat op zijn beurt de economie en woningmarkt kan wurgen, dus wat voor opties zijn er?

Dat de gemiddelde weggebruiker nu een fan is van panisch optrekken en afremmen om vooral zo dicht mogelijk op de voorgaande auto te zitten is niet iets dat een reden heeft om invloed op het beleid te hebben.
Oud 12-11-2005, 17:41
Vice
Vice is offline
Citaat:
Supreme Dutch schreef op 12-11-2005 @ 13:01 :
Op 1 november kregen vier stukken snelweg bij dichtbevolkte gebieden in de Randstad een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. In 2002 werd een dergelijke maatregel genomen op de A13 bij de Rotterdamse wijk Overschie. Doel is het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen en van het verkeerslawaai.
Volgens mij is het toch wel vrij bekend dat 95 a 100 km/u rijden minder vervuilend is dan 80 km/u rijden.
Oud 12-11-2005, 18:31
Roos
Roos is offline
Het lijkt me logisch dat het even duurt voordat iedereen daar aan gewend is.
Na een tijdje wordt het vanzelfsprekend dat er 80 km/h wordt gereden en anticipeer je daar ook op: dan rijdt iedereen gewoon rustig 80. Dat is ook het geval bij Overschie (alhoewel het daar vaak nog enorm druk is).
Oud 13-11-2005, 00:22
Auryn
Auryn is offline
Citaat:
Vice schreef op 12-11-2005 @ 18:41 :
Volgens mij is het toch wel vrij bekend dat 95 a 100 km/u rijden minder vervuilend is dan 80 km/u rijden.
Ja, ik begrijp het eigenlijk ook niet helemaal. Als het files blijft veroorzaken mag het van mij weer gauw worden afgeschaft. Want files die zijn pas goed voor het milieu...
Oud 13-11-2005, 12:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
De slogan is niet voor niets "80 in z'n 5". Bij wat jij beweerd wordt er van uit gegaan dat mensen in de vierde versnelling rijden en dus meer toeren draaien.
Oud 13-11-2005, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Uhm, dat is niet bekend onder mensen die er verstand van hebben. Logisch ook, want de wrijvingskracht is geen conservatieve kracht en bovendien is de wrijvingskracht (veroorzaakt door de lucht) in tweede-orde benadering evenredig met de snelheid in het kwadraat.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten