Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
In het wild zijn ze dus ook zo ongenuanceerd, niet alleen op forums.
||
Citaat:
de vraag was dan ook voornamelijk bedoeld voor gelovigen die denken in de hemel te belanden na hun dood.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Daarom stel ik de vraag ook. Hemel en Hel stammen uit de tijd dat de aarde nog werd gezien als een platte pannenkoek waar men vanaf kon vallen, diep vallen in de Hel, of na de dood stijgen naar de hemel. Omdat deze begrippen ook tegenwoordig nog een van de grootste drijfveren zijn voor het geloven in Jezus en dergelijken, daarom vraag ik mij af waar men deze plekken denkt te kunnen vinden. Waar zijn ze?
||
Citaat:
nee, die indruk heb ik dus ook. Terwijl dit wel van fundamenteel belang is voor de geloofwaardigheid van de godsdienst. En een parallel universum, ze moeten zich wel in vreemde bochten wringen,maar het wachten is nog op de eerste gelovige die uitsluitsel komt brengen.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ikzelf vermoed dat de Hemel zich in een ander universum bevindt.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
En die verdienen idd een paar fikse doodklappen. ![]() Waar de hemel is is denk ik iets dat constant wordt aangepast. Vroeger was dat in de wolken, toen we konden vliegen was het boven de wolken, nu dat we reizen door de ruimte is het een andere dimensie. Wie weet waarheen de hemel zal verhuizen wanneer we andere dimensies ontdekken. ![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
De hemel heeft net als de duivel ook een gigantische evolutie doorgemaakt. Traditioneel werd de hemel gezien als de plek boven het gewelf (in andere vertalingen het firmament) uit Genesis. Dit gewelf stond als een soort koepel over de aarde heen en God huisde er boven. Dit was een concrete plaats die men kon bereiken met een lange ladder of een hoge toren (toren van Babel). Dit wereldbeeld was heel gewoon in die tijd, het is ook overal in de bijbel terug te vinden. Ik denk ook in de koran, maar daar weet ik niet zo veel van. Een mooi artikel over dit wereldbeeld is hier te vinden.
Onder invloed van de opkomende wetenschap bleek dit wereldbeeld onhoudbaar en moest het aangepast worden. Het veranderde van de concrete woonplaats van God in een abstracte plaats. Met de hel zit het iets ingewikkelder. Het Oude Testament spreekt over het dodenrijk (sjeool) waar iedereen naar toe gaat als hij of zij doodgaat en wat zich onder de aarde bevindt. In het NT wordt voornamelijk gesproken over gehenna (vertaald met hel), wat simpelweg “ dal van Hinnom”betekent. Dit is een plaats even buiten Jeruzalem waar afval, vuil, lijken van dieren en verachte misdadigers werden verbrand. Volgens mij is het idee dat de hel een plaats is waar alle ongelovigen eeuwig gemarteld zullen worden pas van latere ontwikkeling, dat voornamelijk via de rooms-katholieken zijn intrede heeft gekregen.
||
Citaat:
mensonterend bijna.
||
Citaat:
Juist ja. Hetzelfde geld voor fundies die homo publiekelijk uit gaan kafferen. ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik denk dat cartman een sterk punt maakt.
Namelijk; als bijv. een hindoe tegen mij zou zeggen; je gaat naar de hel want je aanbidt die god, en die god niet. Dan ben ik niet beledigd of gekwetst. Want er zit naar mijn mening geen waarheid in. Ik zal me er niet aan storen. Als je je eraan stoort betekent het misschien dat je in je diepste wezen weet dat het waar is en daarom ben je gekwetst. Dat denk ik tenminste (als ik mezelf verplaats in een ongelovige die gezegd wordt dat hiij naar de hel gaat). Want als iemand tegen je zegt dat je naar de hel gaat is het geen belediging. Je wordt niet uitgescholden voor iets, het is simpel een geloof dat iemand heeft over jou. En het is geen fijne gedachte maar de persoon die het gelooft, gelooft dat het waar is. Maar om on-topic te komen. Ik geloof dat de hemel en hel er nu zijn, maar je kunt er pas komen na je dood. (andere dimensie denk ik). Lees dit (ik kan zelf niet alles herinneren wat erin staat, maar ik denk wel dat het voor opheldering zal zorgen): http://www.faq-online.nl/index.php?m...age&pageid=382 Laatst gewijzigd op 28-12-2005 om 16:08. |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
De auteur van de link gaat uit van de moderne opvatting dat de aarde (nagenoeg) rond is. Dit is dus een verkeerd perspectief om de betreffende bijbelteksten in te lezen
||
Citaat:
Overigens neem ik nooit aanstoot aan jouw mening, dan blijf ik bezig. @juno: In dit geval is het God die in de ogen van de reli-idioot de homo heeft veroordeeld. Het is dus ook niet de reli-idioot, maar de mensen die zijn Godsbeeld hebben bepaald die zorgen dat hij er zo over denkt. Bovendien blijft dat de hel voor ongelovigen toch geen bedreiging zou moeten vormen. Als hij alleen denkt dat die mensen naar de hel gaan maar er verder zijn manier van omgaan met die mensen niet door laat beïnvloeden zie ik niet wat er inhumaan aan is. Ik ga met zoveel mensen vriendelijk om terwijl ik vermoed dat ze naar de hel zullen gaan. |
![]() |
||
Citaat:
Van dat soort mensen denk ik namelijk dat ze een zeer ongelukkig leven hebben hier op aarde. maar, terug ontopic: een andere dimensie is indd best wel spraakmakend. Dat geeft weer een heel andere kijk op de zaak als een hemel ver boven de wolken. ![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je neemt er hopelijk ook geen aanstoot van als ik zeg dat na je dood je lichaam zal vergaan tot stof en dat je ziel niet naar een andere dimensie wordt geflitst. Niks ergs aan, want ik geloof het, of jij het leuk vindt of niet. Maargoed, MIJN topic ging dus over waar de hemel was. Een erg bevrdigend antwoord heb ik nog niet echt gehad,maar de discussies die ontstaan zijn best aardig.
||
Citaat:
Een gelovige kan nooit zeggen waar de hemel zich bevindt. Zal dus ook niet gebeuren, we weten het niet, we geloven dat de hemel er is maar hebben geen flauw idee waar en kunnen alleen gissen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Nu we het over de hemel hebben; laten we het meteen ook hebebn over waar de hel is. Ik heb namelijk gelezen dat mensen in Siberie hadden geboord in de aarde en na een microfoon te laten zakken horden ze stemmen van schreeuwende mensen. Ze hadden als het ware (als je het gelooft) een gat geboord in het dak van de hel. Ik wist niet of ik dit moest geloven. Over de plek van de hel weet ik niet hoeveel staat in de Bijbel. Wat ik wel pas las is dat Jezus zei dat hij drie dagen en drie nachten in het hart van de aarde zou zijn.. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Nee, beetje flauw. Ik weet ook nooit wat ik van dat soort verhalen moet geloven, maar ik sta er enigszins sceptisch tegenover.
||
![]() |
Citaat:
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
![]() In de aarde was het dodenrijk (sjeool), waar mensen naartoe gingen als ze doodgingen.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Leg mij bijvoorbeeld eens uit waarom God zo bang was de mens in de hemel kwam met het bouwen van de toren van babel als de hemel "onstoffelijk is, dus overal en nergens"?
|||
Citaat:
Citaat:
maar goed, het zou kunnen hoor, maar omdat God ook Geest is, en we God zullen zien, denk ik dat er in de hemel in ieder geval er wel meer zichtbaar is van de geestelijke wereld. Dus dat het ook meer geestelijk/onstoffelijk zal zijn. Maar ook lichamelijk/stoffelijk, want we krijgen nieuwe lichamen en een nieuwe aarde.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Kerstverhaal] Kerstmis in de hemel. Soapsie | 7 | 12-12-2005 20:49 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhalenwedstrijd: Zonder vleugels bereik ik de hemel ook wel. Ieke | 0 | 03-08-2005 20:53 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Okee. Geen kleine, maar grote vragen over 't Christendom... RanC | 61 | 10-07-2005 11:36 | |
Verhalen & Gedichten |
De allerlaatste keer; Stiekem voorbereid; De hemel kan wachten; Ster met een traan.. star9 | 4 | 04-02-2002 18:45 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waar het risico nemen naar de hell te gaan? Droppie-temp | 12 | 20-01-2002 11:30 | |
ARTistiek |
De Rots Hannibal | 11 | 21-09-2001 20:52 |