Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Het onderscheid tussen lichamelijke en geestelijke verslavingen is niet geheel terecht: elke verslaving is op de eerste plaats een geestelijke verslaving. Daarnaast zijn er verslavingen die naast de geestelijke verslaving ook lichamelijke gewenning veroorzaken - en waar het lichaam van afhankelijk wordt. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Stel concretere vragen en wellicht ben ik bereid deze te beantwoorden. ![]()
||
Citaat:
|
Ja, wel zielig. Ik denk nooit van, eigen schuld dikke bult, had je er maar niet aan moeten beginnen ofzo. Ik word om de een of andere reden altijd bang, dat ik zelf ook zo eindig.
![]() Maar het zijn meestal wel aardige en open mensen. Gister had ik nog een gesprek met zo'n persoon bij de metro. Hij had wat te eten gekocht ( wat hij met mij wou delen, terwijl hij het waarschijnlijk zelf niet zo breed heeft ), en begon als een poëet over de geneugten van het leven te praten. ![]() Echt een goede man. |
![]() |
||
Citaat:
Anders kun je een heel forum volschrijven met een stukje over elke mogelijke verslaving |
![]() |
|
Als ik heel eerlijk ben: dom dom dom en eigen schuld dikke bult.
Misschien zou ik mijn mening eens moeten bijstellen maar vooralsnog heb ik geen redenen gehad om medelevend te worden. Dat is denk ik echt mijn grote vooroordeel: Verslaafden zijn gewoon dom en onnadenkend bezig geweest en het is hun eigen schuld.
|
Verwijderd
|
Ik zou eerder geinteresseerd zijn in de reden van die mensen om verslaafd te zijn, zegmaar. Waarom ze in eerste instantie begonnen zijn met drugs, gokken, drank, roken en alle andere verslavingen. Ik veroordeel mensen met een verslaving niet meteen. Hoewel ik sommige verslavingen gewoon stom vind.
En inderdaad, iemand hiervoor legde dat ook al uit, je hebt een verschil tussen een geestelijke en lichamelijke verslaving. @TS, lees je pm even. Laatst gewijzigd op 13-09-2005 om 08:31. |
![]() |
|
@ mushu, je zou geinteresseerd zijn in waarom mensen zijn begonnen met het gebruiken van verslavende middelen. Wat als je dat weet? zou je er dan wat aan willen doen? (proberen te helpen?).
zelf denk ik dat sommige mensen al zo lang in hun verslaving zitten dat de reden waarom ze er ooit mee zijn begonnen al niet meer te zake doet (omdat die moeilijkheid in hun leven al niet meer speelt). (niet alitjd natuurlijk..!)
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
koffie-, en sigarettenverslaving vind ik zwak.
gok-, drugs-, alcoholverslaving is menselijk. respect voor de mensen die er mee leren omgaan (niet bovenop komen idd). internetverslaving vind ik zwak, ook al ben ik er zelf gevoelig voor. lichamelijke verslaving bestaat imo niet. tenzij je het verwart met wenning / ontwenning.
|
![]() |
Mijn neef is daar nogal gevoelig voor... Hij drinkt ongelofelijk veel (is vaak dronken), hij gokt behoorlijk veel, staat steeds 1000 euro in het rood en heeft laatst vanwege geldgebrek in totaal 270 euro van mn vriend geleend... Hij komt maar niet in uit die cirkel... Want nu heeft ie zn loon gekregen, maar moest ie de helft terug betalen aan mn vriend. En straks is dat dus weer op en moet ie weer lenen. Ik hoop dat mn vriend nu beter nadenkt en hem niet zoveel meer leent... Maar ik word helemaal gek van dat zwakke gedoe. Zuip dan eens een keer niet zoveel. Of gok gewoon een maand niet. Hij blijft maar volhouden dat ie meer winst heeft dan verlies, maar ik geloof er geen bal van.
Ik weet wel waar dit vandaan komt en het is ook wel sneu enzo... Maar ik ben het onderhand wel een keer zat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Een verslaving is een groot woord. Meestal word er pas van gesproken als het in de weg komt met sociale contacte of school/werk. Als iemand ECHT verslaafd is dan merk je dat heus wel ! Maar uit eigen ervaring kan ik zegge dat het heel moeilijk in te schatten is wanneer iemand verslaafd is.
Mensen die echt verslaafd zijn zoeken een uitvlucht in het leven vaak. En daar heb ik dan wel respect voor maar ik hoop dat ze wel naar verloop van tijd het zelf inzien en er iets aan gaan doen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
Waarom zou je neerkijken op iemand met een verslaving?
Dat geeft alleen maar aan dat je totaal het gevoel mist om je in te leven in anderen. En dát vind ik persoonlijk meer een eigenschap om op neer te kijken. Iedereen heeft wel eens problemen, en ik vind het alleen maar heel erg om te zien hoe iemand zo totaal afhankelijk van iets/een bepaald middel kan zijn, en zijn/haar hele leven daarop heeft ingericht.
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Ik ben wat verslaafd aan wiet. Nu ja, verslaafd... ik doe het eig niet zo veel (meer) en er zit ook geen regelmaat in of zo. Anderzijds wil ik het ook niet volledig laten. En als ik eens een paar dagen stevig geblowd heb, merk ik toch dat ik er wat moeilijker vanaf kan blijven. Maar gewoonlijk blijf ik er dan toch af, dus ik vind niet dat er een probleem is.
Verder ben ik een verstokte roker, ben al eens 4 maanden en eens 6 maanden gestopt en toch weer begonnen. Na een tijd wist ik gewoon niet goed meer waarom ik eig gestopt was. Bovendien kwam ik in die periodes telkens stevig wat aan ![]() ![]() ![]() ![]() Verder kan ik mensen met een verslaving heel goed begrijpen, het is iets dat je niet helemaal zelf in de hand hebt. Maar als een junk mij lastigvalt voel ik ook niet veel medelijden hoor.
||||
Citaat:
Die mensen hebben hun kans gehad, er zijn op deze wereld genoeg mensen die nooit een kans hebben kunnen verneuken omdat ze er nooit een gehad hebben, ga je daar dan lekker druk om maken als je zo veel medelijden te vergeven hebt. Citaat:
![]() Maar bedankt voor de beledinging. Citaat:
![]()
Laatst gewijzigd op 16-10-2005 om 19:46. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Het gaat om de hele situatie. Kijk naar veroordeelden die met de beste voornemens vrijkomen uit de gevangenis; omdat er niemand is die zich echt druk maakt over bijvoorbeeld het vinden van een eigen plek in de maatschappij voor deze mensen, vallen ze supermakkelijk weer terug in oude gewoontes, terwijl dat absoluut hun voornemen niet was. Zo gaat het gewoon. Iets veranderen in je leven is moeilijk, en al helemaal als je onder invloed bent van dat ktspul waardoor je al niet helder meer kan denken. En dat mag je veroordelen, maar dat vind ik wel erg zwart/wit gezien van je. En tuurlijk zijn er mensen die écht niet willen genezen, dat is gewoon pech voor hun dan. Daar heb ik verder ook nooit wat over gezegd. Maar jij veroordeelt die mensen al voor hun verhaal te kennen, en dát vind ik fout.
||
En als we dan even naar mijn eerste post in dit topic kijken:
Citaat:
||
Citaat:
![]() En over de gevangen nogmaals: Hoe zwart-wit wil jij de dingen bekijken? Tuurlijk moeten mensen dingen verdienen, net zoals ieder mens moet werken voor z'n geld, huis etc. Het gaat erom dat is bewezen dat mensen die veel hebben geleerd van hun straf het heel moeilijk hebben op een normale manier terug te keren in de maatschappij, omdat deze zo verhard is. (Kijk naar jezelf; jij oordeelt ook al zonder te kijken naar het hoe en waarom, het willen veranderen van deze personen etc.) Als je toch al kwetsbaar bent voor invloeden van buitenaf (en dat zijn de meesten, anders kom je uberhaupt niet in die situaties terecht waardoor je bv. in een gevangenis terechtkomt, of verslaafd raakt aan de drugs, of whatever) is het heel moeilijk en frustrerend om uiteindelijk een eigen plek te vinden in de maatschappij. En daardoor vallen veel mensen weer terug in hun oude patroon. (dit is overigens ook bewezen!) En het enige wat ik daarmee wil zeggen is dat ik vind dat er betere begeleiding moet komen. Wat verwachten mensen nou eigenlijk?! Dat je, als zo'n kwetsbaar/beinvloedbaar persoon, gelijk weet hoe alles moet en hoe je je leven opbouwd? Ik vind dat echt onzinnig, en tuurlijk moet iedereen werken voor z'n geld. Zelf werken voor je inkomen om je huis etc van te betalen, maar je moet ergens beginnen en ik vind dat er iemand moet zijn die die mensen ondersteund. Zelfs mensen zonder al deze psychische problemen vinden dat soms nog moeilijk, laat staan als je daar ook nog eens mee zit. En dat geldt zowel voor ex-gevangenen als voor verslaafden.
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Het hoe en waarom je iets verkeerd doet vind ik niet zo belangrijk, je dient je gewoon aan de regels te houden net als ik. Verder, ik oordeel alleen over de mensen die ik hier op het station/in het centrum zie. En dat zijn de extreme gevallen, niet voor niks dat ze hier gratis heroine uitdelen Citaat:
||||
Citaat:
![]() Ten eerste: Het hoe en waarom is júist belangrijk, wil je mensen begrijpen en voorkomen dat ze opnieuw de fout in gaan. Ze zijn totaal ontspoord, hoe kan jij dan verwachten dat ze zich na een gevangenisstraf weten te gedragen als ieder ander? Tuurlijk; je draagt je eigen verantwoordelijkheid en iedereen zou zelf wel een beetje kunnen bedenken hoe dingen horen. Maar ze zijn tegelijkertijd ook erg kwetsbaar, en daar word beetje makkelijk overheen gewalst. Zo zit heel de maatschappij tegenwoordig ook in elkaar: Ieder voor zich! En dat is het dan.. Terwijl; hoe veel moeite is het nou om een serieus, afgestemd op de persoon zelf, programma te maken waardoor iemand weer kan 'reintegreren'? Want wat er nu word gedaan is dus niet genoeg. Dat is duidelijk. Het is namelijk feitelijk bewezen dat er wel degelijk te weinig begeleiding is nadat mensen vrijkomen uit een gevangenis, dus daar ga ik geen discussie over beginnen als je het niet erg vind.. Citaat:
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Drugs & Alcohol |
Heeft uitgaan groei van het aantal mensen met een alcohol/drug verslaving tot gevolg? Lieke89 | 19 | 13-10-2006 12:00 | |
Verhalen & Gedichten |
Een nacht met Cleo Verwijderd | 1 | 28-12-2005 11:50 | |
Psychologie |
Borderline (BL) MisterDJ | 10 | 11-05-2005 06:11 | |
Liefde & Relatie |
Het is wel over, maar nog niet voorbij.. Verwijderd | 111 | 10-03-2005 08:20 | |
Verhalen & Gedichten |
Een treinbrief ( beetje lang weer ) Verwijderd | 14 | 15-09-2004 14:45 | |
Psychologie |
MIJN SPREEKBEURT WILLEN JULLIE PLEASE ChEcKEN kleinedraak | 13 | 25-08-2002 20:43 |