Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-11-2005, 16:40
Flower_4_u
Flower_4_u is offline
Dóórgaan

“Wilt u doorgaan?”

Of ik wil dóórgaan?
Natuurlijk wil ik doorgaan,
ik moet doorgaan,
ik zál doorgaan,
tot het bittere of zoete of anders smakende eind ga ik door en misschien zelfs verder.
Ik zal altijd blijven doorgaan,
ja,
altijd ga ik door en nooit zal ik stoppen.

Ik stem in,
klik op “ja”,
computer crasht.
Oud 22-11-2005, 16:48
Porcelain
Porcelain is offline
Hahaha, wat simpel maar toch wat leuk. Wat dramatisch. En wat weet ik weinig nuttigs erover te zeggen.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 16:53
Anoniem
hahaha, wat grappig, in het begin vond ik de herhalingen wat overdreven, maar toen kwam ik bij het einde en toen snapte ik het. Leuk

bij mij is dat namelijk altijd zo, dat gecrash
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 18:03
flyaway
flyaway is offline
doet me denken aan dat liedje van andre van duin
Met citaat reageren
Oud 22-11-2005, 19:20
Reem
Reem is offline
Hihi ik vind 'm leuk. Die lange zin is tof en het einde natuurlijk geweldig.
Oud 23-11-2005, 20:09
CSN
CSN is offline
Ja, heel erg leuk. Ik heb er eigenlijk niets op aan te merken, behalve dat ik "klik op “ja”," weg zou laten. Het voegt niets toe en het effect van het einde blijft hetzelfde, wordt naar mijn mening zelfs sterker zonder dat regeltje.
Oud 23-11-2005, 20:56
Verwijderd
Hihi, ik vind hem ook grappig. Leuk gedaan!

Dat doorgaan doet me denken aan Opzij van Herman van Veen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 09:07
Verwijderd
Erg leuk gevonden. Alleen het doorgaan-stukje raast niet zo lekker als in je hoofd. Op zich had dat er wel wat vloeiender en leesbaarder mogen staan, nu hort het, al die stukjes en beetjes op verschillende lijnen.

En de laatste regel, voor mij moet daar echt staan:

DE computer crasht.

Dat leest net iets mooier voor mij, ik verwacht en voel dat die daar moet staan ^^. Nu loopt dat vrij snel aan elkaar, doordat het een stukje tekst is, maar voor mij had dat van de computer wel een losse conclusie mogen zijn, al heeft dit ook wel iets.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2005, 20:01
botervleug
botervleug is offline
Citaat:
CSN schreef op 23-11-2005 @ 21:09 :
Ja, heel erg leuk. Ik heb er eigenlijk niets op aan te merken, behalve dat ik "klik op “ja”," weg zou laten. Het voegt niets toe en het effect van het einde blijft hetzelfde, wordt naar mijn mening zelfs sterker zonder dat regeltje.
Ben ik het niet mee eens, dat zinnetje roept direct het beeld van een computer, windows en een muis onder je handpalm naar voren, het is zo'n totaalpakket van ervaringen in een zinnetje, dat soort compacte kracht vind je zelden en JIJ WILT HET SCHRAPPEN! the horror, the pain!!! AAAAAHrchggg! oke, zo kannie wel weer.

Maar dit vind ik een goed gedicht. de herhalingen in het begin zijn vreemd, maar zorgen aan het eind dat ze perfect de sfeer bepalen voor het abrupte einde, zoals Zepp al opmerkte.

Alleen "altijd ga ik door en nooit zal ik stoppen." zou ik anders verwoorden. Iets als 'Ik zal niet/nooit opgeven, ik zal nooit stoppen" of 'ik zal niet opgeven, nooit zal ik stoppen" of dat maar dan omgekeerd ofzo. Altijd ga ik door is een beetje van: 'ik zoek naar nog een andere versie van doorgaan, er moet nog een sort afsluiting komen voor deze strofe, maar ik weet het niet zo. Nouja, dit dan maar.'
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten