Ik heb alleen het Noorder eiland gezien (ga over een paar maanden naat het Zuider eiland), maar ik vond Wellington in ieder geval boeiender dan Auckland, dat vond ik echt tegenvallen.
Hoe ik ben gereisd: Auckland-Paihia-Tauranga-Mount Mounganui-Hamilton-Raglan-Rotorua-Taupo-Wellington.
Auckland vond ik dus tegenvallen.
Paihia is wel leuk, is in het noorden, wel een mooie omgeving en redelijk goed weer, maar wel erg toeristisch.
Tauranga zelf vond ik niet zo boeiend, maar het is wel een goede plek als je sportieve activiteiten zoals raften wil doen, want veel van die dingen zijn in de buurt.
Mount Mounganui (weet niet eens of ik het goed spel...) is naast Tauranga, misschien 10 minuten met de auto, vond ik zelf leuker dan Tauranga, onder andere omdat je er redelijk goed kan surfen (hoewel niet toen ik er was), maar zeker in het zomerseizoen is het er erg toeristisch denk ik.
Hamilton is ronduit saai en zou ik niet blijven.
Raglan is wel een erg leuk klein plaatsje aan de zee (maar weer: waarschijnlijk erg veel toeristen in de zomer) waar je ook goed kan surfen.
Rotorua vond ik niet al te boeiend, maar is wel de plek om heen te gaan als je de Maoricultuur wilt leren kennen.
Taupo is erg leuk als je een beetje avontuurlijk bent, ben daar wezen bungeejumpen en parachutespringen, en het is een van de goedkoopste plaatsen om te parachutespringen en het geld zeker waard.
Wellington was wel leuk voor een dag of 2, maar niet langer.