Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2005, 17:42
jjns
jjns is offline
Ik ben momenteel wat aan het oriënteren voor mijn vervolg opleiding en heb mijn oog laten vallen op hbo Accountancy.
Ik heb er al het een en ander over gelezen, bijvoorbeeld de RA kan en de AA kant waar je in het derde of vierde jaar voor moet kiezen, maar ik zou graag wat informatie en verhalen willen die momenteel deze opleiding volgen.
Wat vinden jullie van de opleiding zelf, en wat zijn jullie toekomstperspectieven?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-12-2005, 18:13
Verwijderd
Huh? Kun je met een HBO-opleiding registeraccountant worden? Ik dacht altijd dat je daar een WO-opleiding voor moest volgen.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 18:21
Miracle
Miracle is offline
Verdiep je er goed in, want een bepaalde richting kun je inderdaad niet zonder WO volledig afmaken.
Oud 09-12-2005, 18:32
Verwijderd
Eerst HBO en dan evt WO geloof ik (voor de richting die je wil dan)
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 15:07
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2005 @ 19:13 :
Huh? Kun je met een HBO-opleiding registeraccountant worden? Ik dacht altijd dat je daar een WO-opleiding voor moest volgen.
Er zijn verschillende manieren om registeraccountant te worden, zo zou je ook direct aan de opleiding kunnen beginnen na het VWO door het traject te volgen van Nivra-Neijenrode. Maar goed, daar ging het topic niet over.

Ik ben met de opleiding in september begonnen; ik weet nog niet zeker of dit is wat ik wil. Het is zeer gericht op het bedrijfsleven, dus als je ervoor kiest omdat je economie en wiskunde leuke vakken vindt kom je bedrogen uit! Overigens vind ik de opleiding heel beperkt, je leert niet hoe of waarom iets op een bepaalde manier gedaan wordt, maar gewoon dat het zo moet! Deze manier van leren bevalt me niet. Daarnaast hangt er op onze school geen prettige sfeer; men is heel doelgericht en individualistisch bezig. Men kiest deze opleiding dan ook vaak omdat het een goed salaris oplevert in de toekomst, dat is dan ook het streven; de meeste van mijn klasgenoten vinden het niet eens belangrijk om goed te worden in hetgeen ze doen. De toekomstperspectieven zijn in deze variant in ieder geval goed, er beginnen ieder jaar zeer veel mensen aan en ongeveer de helft valt al in het eerste jaar af. Als je verder nog iets wilt weten hoor ik het wel!

Je bent trouwens niet klaar na HEAO Accountancy of je nu AA of RA wilt worden, je moet één tot drie jaar een duaal traject volgen.

Laatst gewijzigd op 10-12-2005 om 15:09.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 19:26
jjns
jjns is offline
Citaat:
De toekomstperspectieven zijn in deze variant in ieder geval goed, er beginnen ieder jaar zeer veel mensen aan en ongeveer de helft valt al in het eerste jaar af. Als je verder nog iets wilt weten hoor ik het wel!

Maar waarom vallen er het eerste jaar zoveel mensen uit, heeft dit te maken omdat men met een verkeerde gedachte de opleiding hebben gekozen of is het te moeilijk ofzo?

Citaat:
Je bent trouwens niet klaar na HEAO Accountancy of je nu AA of RA wilt worden, je moet één tot drie jaar een duaal traject volgen.
Als je dus na vier jaar alles succesvol hebt afgerond moet je nog een tot 3 jaar doorstuderen?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2005, 20:08
Verwijderd
Citaat:
jjns schreef op 09-12-2005 @ 18:42 :
toekomstperspectieven
Ik weet dat die voor deze opleiding zeer goed zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2005, 08:34
Lady Lazarus
Lady Lazarus is offline
Citaat:
jjns schreef op 12-12-2005 @ 20:26 :
Maar waarom vallen er het eerste jaar zoveel mensen uit, heeft dit te maken omdat men met een verkeerde gedachte de opleiding hebben gekozen of is het te moeilijk ofzo?

Als je dus na vier jaar alles succesvol hebt afgerond moet je nog een tot 3 jaar doorstuderen?
Er is niet één reden aan te geven waarom mensen afvallen, het is vrij moeilijk; je zult alles vanaf het begin moeten bijhouden. Daarnaast is het droge stof; het eerste blok hebben we met cijfers gewerkt, dit blok hebben we juist alleen maar theorie. Er is een soort druk om hoge cijfers te halen, de zesjesmentaliteit wordt echt afgekeurd! Mede daardoor krijgen veel mensen het advies om er vroegtijdig mee te stoppen of toch naar Bedrijfseconomie over te stappen (deze opleidingen zijn de eerste twee jaar gecombineerd).

Als je klaar bent met HEAO Accountancy zul je inderdaad verder moeten studeren. Wil je AA worden dan moet je nog één jaar een dag(deel) in de week naar school en bij RA drie jaar, dit is dus de universitaire variant. Het is namelijk zo dat voordat je je mag inschrijven in het register van het NIVRA je een theorethisch deel van het accountantsxamen, een praktijkexamen én een driejarige praktijkstage moet hebben afgerond. Overigens kun je ook met een AA-, BE- of SPD-opleiding instromen, het traject duurt dan alleen wat langer.
Oud 13-12-2005, 09:43
Bartje
Bartje is offline
De accountancy opleiding is pas geleden helemaal veranderd qua examinering. Vroeger had je 4 jaar opleiding en koos je in het 3de jaar of je AA of RA wou gaan doen. Voor AA was je na die 4 jaar klaar met de opleiding. Voor RA moest je dan nog de post-doctorale studie doen (nadat je een jaar je deficiënties had weggewerkt)

Nu, voor de RA, een aantal vakken verdwenen uit de HBO studie en gegaan naar de master opleiding waardoor de HBO-studie een stuk lichter is geworden.
Reageren

Regels voor berichten