Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-12-2005, 12:34
Verwijderd
Ik zit op mijn werk met een beetje verstoorde relatie met mijn baas en ben het er eigenlijk sowieso helemaal zat. Wil er dan ook weg, ondanks dat ik nog 2 maanden op mijn contract heb zitten en met een opzegtermijn van 1 maand zit.

Ik neem in elk geval maar aan dat ik niet nu een brief kan sturen dat ik met terugwerkende kracht ontslag neem?

Maar als ik nu een ontslagbrief schrijf, in hoeverre kunnen zij mij dan nog dwingen die maand te blijven werken? En wat kunnen ze tegen mij doen als ik me ziek zou melden die laatste vier weken?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 07-12-2005, 12:44
Jolt
Jolt is offline
Ziek melden vind ik sowieso zeer zielig, je hebt een bepaalde verantwoordelijkheid.

Werk gewoon mooi een maand uit. Niet afbouwen of wat dan ook.
Kan ik gewoon niet tegen, ik moet elk jaar van bedrijf wisselen, maar dan bouw ik mijn laatste maand ook niet af.

en ziek melden vind ik gewoon: not done.
Je kan het doen, maar of je jezelf je ruiten in gooit is een 2e.
Oud 07-12-2005, 12:57
Verwijderd
Het gaat me puur om de eventuele consequenties van alle mogelijkheden, niet om of het moreel goed is of niet.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 13:21
Verwijderd
Vergeet niet dat opzegtermijnen alleen gelden voor eenzijdige opzegging. Ze zijn er immers om de ander te beschermen, zodat de baas niet ineens zonder beschikbare kracht en de werknemer niet ineens zonder baan zit. Maar als je er in overleg uit kunt komen, hoef je je natuurlijk niet aan een opzegtermijn te houden. Er is dan gewoon sprake van een zgn. beëindigingsovereenkomst. Een arbeidsovereenkomst is gewoon een overeenkomst die ontstaat door de wil van partijen en ook kan eindigen door de wil van partijen. Dus als jouw baas het prima vindt dat je pak 'm beet per direct of over een weekje stopt, dan heb je met een opzegtermijn niets te maken.

Je baas is dat natuurlijk niet verplicht. Hij kan ook besluiten om jou aan je opzegtermijn te houden. Als je dan wegblijft zonder reden levert dat een zgn. dringende reden voor onverwijlde opzegging op (ook wel bekend als ontslag op staande voet, werkweigering is typisch zo'n dringende reden). De gevolgen daarvan zijn schadeplichtigheid van de werknemer jegens de werkgever, maar dat is vrij theoretisch: een werkgever zal echt niet de moeite doen om zijn werknemer voor de rechter te dagen, hooguit als hij door dat gedrag een heel belangrijke klant is kwijtgeraakt of een machine is beschadigd ofzoiets.

Ziek melden kan natuurlijk ook, maar je kunt er donder op zeggen dat dat ook tot behoorlijk wat gedonder leidt. Jouw werkgever is ook niet gek, die heeft dat meteen in de gaten. Dat heeft dan wellicht ook geen financiële consequenties, maar je maakt jezelf natuurlijk wel onmogelijk.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 14:24
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Jolt schreef op 07-12-2005 @ 13:44 :
Ziek melden vind ik sowieso zeer zielig, je hebt een bepaalde verantwoordelijkheid.
Als de baas de arbeidsrelatie onmogelijk maakt lijkt het me niet dat hij de gevolgen daar niet van mag dragen. Dat is trouwens geen juridisch vraagstuk.

Als je je ziek meld kunnen ze trouwens wel een keuringsarts op je dak sturen, die ook maar tot op een bepaald niveau te ontwijken is voordat je niet terecht meer 'ziek' bent.

Hou er rekening mee dat de manier waarop je je arbeidsrelatie beeindigd een effect kan hebben op je rechten op een ww uitkering.
Oud 07-12-2005, 15:18
Naru
Naru is offline
die opzegtijd zoveel mogelijk afmaken en al je vrije uren opnemen, dan wordt je opzegtermijn ook korter!
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 15:27
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 07-12-2005 @ 15:24 :
Als de baas de arbeidsrelatie onmogelijk maakt lijkt het me niet dat hij de gevolgen daar niet van mag dragen. Dat is trouwens geen juridisch vraagstuk.

Als je je ziek meld kunnen ze trouwens wel een keuringsarts op je dak sturen, die ook maar tot op een bepaald niveau te ontwijken is voordat je niet terecht meer 'ziek' bent.

Hou er rekening mee dat de manier waarop je je arbeidsrelatie beeindigd een effect kan hebben op je rechten op een ww uitkering.
Het is maar een bijbaantje van een paar uur in de week, dus zoveel effect zal het denk ik niet hebben op een ww uitkering aangezien ik die sowieso niet aanvraag.

Tenminste, ik ga er vanuit dat dat geen effect zal hebben?
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 17:24
ekki
ekki is offline
Ik zou het met je werkgever overleggen. Als het niet geweldig gaat zal ie het niet erg vinden als ie je 'kwijt' is. Misschien kun je nog 1 week werken oid, zodat hij een vervanger kan zoeken (1 week is wel weinig, maar voor zaterdagbaantjes lukt dat nog wel eens).
Oud 08-12-2005, 07:56
LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik heb 2 jaar geleden ontslag genomen bij een ander bijbaantje omdat het allemaal niet meer lekker liep tussen mij en mijn werkgever. Eigenlijk had ik toen ook een uitwerktermijn van 4 weken. Uiteindelijk werd ik die 4 weken niet meer ingeplanned terwijl ik wel een 7-urencontract had.

Dus die baas was een beetje dom bezig geweest. Heeft me die vier weken niet laten werken maar moest wel iedere week 7 uur uitbetalen.

Maar ik zou gewoon netjes de termijn door blijven werken. Het staat in je contract, je hebt daarvoor getekend. Dus neem die verantwoordelijkheid dan ook op je. Kunnen ze daar in ieder geval niet meer over gaan zeuren.
Oud 08-12-2005, 12:56
Verwijderd
dan meot je wachten he..
ff doorbijten
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten