Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2007, 19:57
Rachel
Rachel is offline
Omdat ik er allerlei andere dingen over hoor, wil ik het toch even hier vragen.

Mijn moeder en ik werken beide in de plaatselijke supermarkt. Mijn moeder heeft een 25uur contract en ik werk ongeveer 12uur in de week, maar heb (volgens mij) een 0uren contract.

Per 25 juni sluit de winkel en dit hebben wij afgelopen maandag (de 11e) te horen gekregen. Mijn baas kreeg dit ook pas de 11e te horen en dit werd van hogerehand besloten. Voor mij is dit opzich geen mega probleem, maar voor mijn moeder wel, want zij verdient de kost. Natuurlijk, ze krijgt een tijdje een uitkering, maar dit vind ze allemaal niets.

Mijn moeder vroeg zich af:
Als ik ontslag neem dan heb ik een maand opzegtermijn, is dat nu niet? M.a.w. mogen ze je zomaar op straat zetten zonder alternatief?

Weer een ander zei dat mijn moeder, door dat opzegtermijn, gewoon een maand langer loon hoort te krijgen, omdat dat als het ware het opzegtermijn is.

Wéér een ander zegt dat het gewoon jammer is, omdat dit overmacht is (dicht is dicht).

Nu hoorde wij ook weer dat ze daar onderuit kunnen komen mits ze het 2 weken van tevoren aankondigen (dit hebben ze dus ook 'goed' gedaan bij de Spar).

Kortom, we horen van alles, maar om eerlijk te zijn weten we nu niet goed hoe het allemaal zit. Ik hoorde ook weer dat ik ergens recht op heb (ik werk er bijna 5 jaar, wel andere bazen, maar dezelfde organisatie) ondanks mijn contract.

Is er iemand die er wat meer duidelijkheid over kan geven? Eventueel met bronnen?

Bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2007, 20:02
Verwijderd
Ze krijgt een maand opzegtermijn, als ze haar ander werk kunnen verschaffen moet ze daar werken. Zodoende krijgt ze het zo.

Volgens mij.

Jij heb 0-uren contract dus niet ergens recht op volgens mij.
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 20:23
Nona
Nona is offline
Citaat:
Archont schreef op 15-06-2007 @ 21:02 :
Jij heb 0-uren contract dus niet ergens recht op volgens mij.
Dat ligt eraan hoe lang je er al werkt. Mocht je er al een poos werken treedt de flexwet in werking, die stelt dat je recht hebt op het gemiddelde aantal uren dat je gedurende de laatste zoveel tijd gewerkt hebt.

Het fijne weet ik daar verder ook niet van.
Oud 15-06-2007, 20:29
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 15-06-2007 @ 21:23 :
Dat ligt eraan hoe lang je er al werkt. Mocht je er al een poos werken treedt de flexwet in werking, die stelt dat je recht hebt op het gemiddelde aantal uren dat je gedurende de laatste zoveel tijd gewerkt hebt.

Het fijne weet ik daar verder ook niet van.
Oké...
Naja, ik werk er 5 jaar (of naja, 1 juli zou ik er 5 jaar zijn) en werk gemiddeld 10 uur in de week (dan neem ik het even wat minder).

Waar kan ik dat vinden?
Op internet (CWI/CAO) ofzo?
En wie zou dat dan moeten betalen?
Mijn baas of de organisatie of het CWI?

Edit; Als ik google op flexwet, dan is dat (met name) voor oproepkrachten en dat ben ik dan weer niet
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 20:46
pyres
pyres is offline
je kunt ook naar een vestiging van het juridisch loket gaan
Oud 15-06-2007, 21:29
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
pyres schreef op 15-06-2007 @ 21:46 :
je kunt ook naar een vestiging van het juridisch loket gaan
Dan moet ik naar Breda & daar heb ik niet zoveel zin in
Met citaat reageren
Oud 15-06-2007, 23:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Rachel schreef op 15-06-2007 @ 21:29 :
Edit; Als ik google op flexwet, dan is dat (met name) voor oproepkrachten en dat ben ik dan weer niet
Een nul-uren-contract is toch gewoon een oproepcontract?
Oud 15-06-2007, 23:09
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-06-2007 @ 00:06 :
Hoeft niet. Ik had ook een nulurencontract maar wel gewoon een rooster. Maar misschien geldt daar wel hetzelfde voor, dat zou ik niet weten.
Oud 15-06-2007, 23:53
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Balance schreef op 16-06-2007 @ 00:06 :
Er zijn twee varianten van, een met, en zonder opkomstplicht. Werk je lang genoeg met een van die beiden, dan wordt dat een regulier arbeidscontract.
Oud 16-06-2007, 10:11
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Hoe lang de opzeg termijn is van je moeder hengt ook af van haar arbeidsverleden bij de spar.
Verder moet er natuurlijk een ontslagvergunning zijn van het CWI. Hebben ze die wel?
Kijk even in het burgelijk wetboek 7 artikel 672.
Met wat meer info kan ik eventueel ook beter advies geven.
Oud 16-06-2007, 15:20
Rachel
Rachel is offline
Mijn moeder is in september 2007 daar begonnen. En ja, ze krijgt nu papieren thuis vanuit het CWI ofzo
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 15:25
Poepkind
Poepkind is offline
Ik denk dat je op de site van het cwi wel wat verder kan komen. want dit soort dingen zijn behoorlijk lastig.
Oud 16-06-2007, 22:57
Rachel
Rachel is offline
Ik las nu op een ontslag-krijg-site dat als je minimaal 5 uur in de week werkt (en dit aan kan tonen, ongeacht je contract) en/of minder dan 10uur werkt, je wel recht op een uitkering hebt (tijdelijk).
Als het goed is betaal ik ook WW-premie en dan zou ik er recht op hebben (dit berekenen ze dan aan de hand van je loon van de laatste 3 maanden)

Ik ga maandag maar even bellen en eventueel woensdag naar het CWI, want je moet je vóór je ontslag datum in laten schrijven ofzo.

Wat 'n gedoe zeg
Met citaat reageren
Oud 16-06-2007, 23:01
Poepkind
Poepkind is offline
Citaat:
Rachel schreef op 16-06-2007 @ 23:57 :

Wat 'n gedoe zeg
dat zeker, mijn moeder zat in dezelfde situatie, met als verschil dat ze daar al 3 jaar werkte en dat ze nog net onder de oude wet viel. Zoveel papieren, zoveel gedoe, die mensen zijn echt n00bs.
Oud 16-06-2007, 23:07
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Poepkind schreef op 17-06-2007 @ 00:01 :
dat zeker, mijn moeder zat in dezelfde situatie, met als verschil dat ze daar al 3 jaar werkte en dat ze nog net onder de oude wet viel. Zoveel papieren, zoveel gedoe, die mensen zijn echt n00bs.
Mja, dat kan ik mij voorstellen
Naja, we gaan wel ff kijken.
& informeren, haha
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 00:17
Al Murphy
Al Murphy is offline
Misschien een stomme vraag, maar hebben jullie daar geen vakbond? Als individu sta je in zo'n situatie vrij machteloos. Herstructureringen, ontslagpremies bij collectief ontslag, al die praktische dingen kan je maar heel moeilijk als individu gaan onderhandelen. + de vakbond heeft sowieso antwoorden op veel van je vragen omdat zij het zijn die sector- en bedrijfsgebonden CAO's onderhandelen en het belangrijkste informatiepunt zijn.
Oud 17-06-2007, 09:07
Rachel
Rachel is offline
Binnen onze winkel een vakbond of...?
Het is een kleine dorp supermarkt. Er werken 3 vaste (25uur & 2 van 18 uur), 3 mensen op zaterdag (9uur o.i.d.) en nog een jongen die komt vullen en op vrijdag middag werkt.

Kijk; die 2 vrouwen van 18uur zeggen maar zo "wij gaan wel even de ww in, want we zitten niet op het geld te wachten" (zij hebben nog een kostwinnaar thuis).
Mijn moeder moet wel haar kost verdienen, omdat mijn vader is overleden.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2007, 12:00
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Al Murphy schreef op 17-06-2007 @ 01:17 :
Misschien een stomme vraag, maar hebben jullie daar geen vakbond?
Voor drie vaste werknemers komen die helaas zelden hun nest uit. Met eigen kennis voor je eigen belangen kom je een stuk verder. Verder staat ook een vakbond machteloos in een dergelijk geval, de zaak gaat dicht, de zaak is eigendom van de ondernemer, dus die kan dat besluit nemen. Daar kan geen vakbond verder iets aan veranderen als ze dat al zouden willen
Beëindiging van contract door bedrijfseconomische omstandigheden is een geldige grond voor ontslagen.

De TS krijgt sowieso loon doorbetaald tot aan het ontslag zelf. De opzegtermijn uit het contract geldt uiteraard beide richtingen op, naar werkgever en werknemer toe. 14 dagen is twee weken minder dan die termijn, dus krijgt de moeder van de TS dat geld nog. Strikt gezien moet ze dan ook nog werken, maar als de zaak dicht gaat is het logisch dat de werkgever vrijstelling van die arbeid aanbiedt.
De werkgever hoeft geen ontslagvergoeding aan te bieden, maar bij een eventuele juridische afwikkeling kan de rechter dat wel. De kans dat iemand met weinig uren, arbeidsjaren of een nulurencontract dat krijgt, of krijgt in een substantiële grootte is echter vrij klein omdat hun financiële belangen simpelweg kleiner zijn dan die van een fulltimer.
Oud 17-06-2007, 13:51
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
Rachel schreef op 17-06-2007 @ 10:07 :
Binnen onze winkel een vakbond of...?
Het is een kleine dorp supermarkt. Er werken 3 vaste (25uur & 2 van 18 uur), 3 mensen op zaterdag (9uur o.i.d.) en nog een jongen die komt vullen en op vrijdag middag werkt.

Kijk; die 2 vrouwen van 18uur zeggen maar zo "wij gaan wel even de ww in, want we zitten niet op het geld te wachten" (zij hebben nog een kostwinnaar thuis).
Mijn moeder moet wel haar kost verdienen, omdat mijn vader is overleden.

+

Citaat:
Voor drie vaste werknemers komen die helaas zelden hun nest uit. Met eigen kennis voor je eigen belangen kom je een stuk verder. Verder staat ook een vakbond machteloos in een dergelijk geval, de zaak gaat dicht, de zaak is eigendom van de ondernemer, dus die kan dat besluit nemen. Daar kan geen vakbond verder iets aan veranderen als ze dat al zouden willen
Ik bedoel helemaal niet te zeggen dat eender wie die sluiting kan tegengaan. En ja, eigen kennis van de eigen belangen is nodig, maar die kennis moet je toch ergens vandaan halen? Dingen als "bestaat er een sociaal plan?", "Wat zegt het CAO hierover?", "wordt de vestiging door een ander concern overgenomen?", "zijn er openingen om in een andere vestiging/bij een ander concern tewerkgesteld te worden, al is het maar tijdelijk?", "Heb ik recht op een bijkomende ontslagvergoeding?", ... Sowieso denk ik niet dat je een antwoord op al die vragen op internet of op het prikbord in de kantine zal terugvinden.

Sowieso ken ik de vakbondsmerites in Nederland niet, en gaat een vergelijking met België misschien helemaal niet op, maar in België is het vrij normaal dat de vakbond ook voor de rechten en het welzijn van individuele werknemers opkomt, en niet enkel wanneer honderden mensen tegelijk op straat (dreigen te) komen. En ook al kunnen ze je op geen enkele tastbare manier helpen, de kans dat zo'n sectorvakbond je duidelijke antwoorden kan geven op al je vragen lijkt me vrij groot. Dat neemt toch al een gedeelte onzekerheid weg, iets wat volgens mij op dit moment ook best op jullie kan wegen.
Oud 03-07-2007, 08:49
Rachel
Rachel is offline
Ik heb mijn uitkering aangevraagd en ben al door het UWV gebeld (mijn moeder ook). De uitkering gaat per 16 juli in dus hij moest toch nog een maand extra betalen, sowieso aan mijn moeder maar óók aan mij. Ik krijg nu een brief die ik aan mijn werkgever kan laten zien, dus dan heb ik ook een bewijs.

Nu zei mijn 'UWV' mannetje dast de kans groot is dat het nóg een maand extra moet, omdat we al bijna in het volgende termijn zitten.

De soap gaat verder, maar mijn ex-werkgever heeft er een puinhoop van gemaakt denk ik
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten