Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2005, 19:38
elledc
elledc is offline
Ik vroeg me dit even af...
Een vast loon van 1250 euro / maand voor een voltijdse baan als bediende met diploma, is dit goedbetaald of niet?
Ik vind dit toch maar weinig, vooral als ik rekening houd met hoe duur "leven" is.
Wat vinden jullie en wat verwachten jullie voor later?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-12-2005, 19:53
Verwijderd
Ervan uitgaande dat het bruto is, is dat niet echt veel. Volgens mij is dit gewoon minimum. Het is inderdaad ook weinig, maar bediende is nu ook niet een baan waarvan je verwacht dat hij goed zal betalen.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 20:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Wat verwacht je dan van zoiets?

En het maakt nogal een verschil uit of je netto of bruto bedoelt.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2005, 21:41
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
nare man schreef op 05-12-2005 @ 20:53 :
Ervan uitgaande dat het bruto is, is dat niet echt veel. Volgens mij is dit gewoon minimum. Het is inderdaad ook weinig, maar bediende is nu ook niet een baan waarvan je verwacht dat hij goed zal betalen.
Daar klopt niet helemaal, oke je verdient niet zoveel als een advocaat of rechter, maar er komt meer bij kijken, vooral als je een fatsoenlijke bent. Daarnaast horeca = veel zwart

Maja niet echt schokkends, de quote haal je er niet mee.
Oud 05-12-2005, 22:14
Verwijderd
Advocaten en rechters verdienen ook niet zoveel hoor. De overgrote meerderheid verdient ongeveer evenveel als elke andere hoger opgeleide werknemer in de meeste sectoren, met een heel stel uitschieters naar onder (de strafrechtmensen in de rechtsbijstandskantoren) en een aantal uitschieters naar boven (de grote kantoren in de Randstad).

Rechters zijn gewoon ambtenaren, dat levert sowieso geen echte kapitalen op.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 06:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik dacht dat rechters een van de hoogste salarissen had? Hoe kom ik daar dan weer bij?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 15:09
Verwijderd
Verschilt heel erg. Ben je gewoon rechter in een rechtbank dan verdien je weliswaar ruim voldoende, maar niet bijzonder veel. De hogere functies verdienen een stuk lekkerder: bijv. raadsheer in een gerechtshof en vice-president van een rechtbank verdient al snel ~7200 euro per maand. Ben je vice-president van een gerechtshof of president van een rechtbank dan toucheer je al snel de ~8000, terwijl de presidenten van de gerechtshoven en de raadsheren in de Hoge Raad toch wel tegen de 9-10k aanzitten, afhangend van hun anciënniteit.

Maar dan heb je het dus over functies waar er maar weinig van zijn: Nederland telt maar vijf gerechtshoven en negentien rechtbanken, waarvan elk exemplaar meestal twee tot vier vice-presidenten telt. Van gewone rechters zijn er een stuk meer nodig (en zelfs daar is al een nijpend tekort aan, dus misschien dat het salaris in de toekomst nog omhoog gaat). Wat het verschil met de commerciële advocatuur bepaalt is dat de salarissen van rechters (uiteraard) door de overheid worden vastgesteld, terwijl in de commerciële advocatuur de marktvraag de prijs bepaalt (en dat kan soms echt grof oplopen, denk aan meerdere tonnen per jaar als je alle extraatjes ook meerekent, voorbeeld van een notaris-compagnon van een groot kantoor dat in GB en de VS actief is).

Laatst gewijzigd op 06-12-2005 om 15:11.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 15:16
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
hoe oud is de TS ? en wat voor 'bediende' ben je ? en netto of bruto maakt vrij veel uit. Als het bruto is, dan zit je nogal dicht bij het minimum (hoewel het vast nog wel lager kan...), is het netto dan is het weliswaar geen schokkend hoog salaris, maar is het wellicht nog wel een redelijk salaris. Mwa, echt veel is t nog niet echt eigenlijk.
Oud 06-12-2005, 16:17
Balance
Balance is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 05-12-2005 @ 20:38 :
Ik vroeg me dit even af...
Een vast loon van 1250 euro / maand voor een voltijdse baan als bediende met diploma, is dit goedbetaald of niet?
Ik vind dit toch maar weinig, vooral als ik rekening houd met hoe duur "leven" is.
Wat vinden jullie en wat verwachten jullie voor later?
even over het diploma gedeelte: ik denk dat het voor werk als bediende vrij weinig uitmaakt of je bediende mét of zonder diploma bent. Dus daar moet je niet naar kijken.
Tenzij je een diploma hebt van iets dat er echt mee te maken heeft, zoals de Hotelschool ofzo.
Oud 06-12-2005, 16:43
Jolt
Jolt is offline
uhm als je een diplima hebt voor gastheer of gastvrouw zegt dat zeer veel.....
Oud 06-12-2005, 17:03
Verwijderd
Wat dan?
Met citaat reageren
Oud 06-12-2005, 17:31
Balance
Balance is offline
Citaat:
Jolt schreef op 06-12-2005 @ 17:43 :
"Tenzij je een diploma hebt van iets dat er echt mee te maken heeft"
Oud 06-12-2005, 19:08
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-12-2005 @ 18:03 :
Wat dan?
dat je naar school gegaan bent en een diploma gehaald hebt. duh.
Oud 06-12-2005, 23:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Pff, daarvoor hoef ik echt geen diploma te halen. Dat leer je heel makkelijk in de praktijk.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2005, 00:08
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Ja, maar dan moet je niet onder je niveau gaan solliciteren.

MBO Hotelschool niveau 1 is dat, volgens mij. Dan ken je dus alle etiquette, weet je netjes te bedienen, glazen op de juiste manier in te schenken, op de voorgeschreven manier de borden af te halen et cetera. Maar als je dan gaat solliciteren bij Henks spare-ribs paleis, zul je daarmee echt niet meer verdienen.
Oud 08-12-2005, 09:22
elledc
elledc is offline
Het is wel degelijk NETTO, anders zou het wel heel erg weinig zijn.
Ik ben 23 jaar. Mijn zus bijvoorbeeld is 26 en heeft volgens de barema's ongeveer hetzelfde loon als ik, dat is dus schandalig weinig.
Mijn diploma doet er in mijn geval niet veel toe maar ervaring was wel vereist voor deze functie.
Ik denk niet dat ik de enige ben, in vergelijking met hoe duur alles is, vind ik die verhouding niet in evenwicht.
Ach ja ik hoop na enkele maanden toch wat opslag te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 09:42
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 08-12-2005 @ 10:22 :
Het is wel degelijk NETTO, anders zou het wel heel erg weinig zijn.
Ik ben 23 jaar. Mijn zus bijvoorbeeld is 26 en heeft volgens de barema's ongeveer hetzelfde loon als ik, dat is dus schandalig weinig.
Mijn diploma doet er in mijn geval niet veel toe maar ervaring was wel vereist voor deze functie.
Ik denk niet dat ik de enige ben, in vergelijking met hoe duur alles is, vind ik die verhouding niet in evenwicht.
Ach ja ik hoop na enkele maanden toch wat opslag te krijgen.
dan is het ongeveer minimum loon jah dat klopt

dan is het niet veel maar ook zeker niet weinig. komt het op bruto zo'n 1800 euro neer. Nah dat is best te doen

grtz
ivo
Oud 08-12-2005, 15:22
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Als afgestudeerde hbo'er verdien je volgens mij gemiddeld ook maar 1400 euro netto. Dan vind ik het wel zeer terecht dat jij 1250 krijgt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 16:11
Verwijderd
Citaat:
utopia5 schreef op 08-12-2005 @ 10:22 :
'Bediende' is nu ook niet direct een baan waarvan je zou verwachten dat er lekker mee verdient, gediplomeerd of niet. Face it, van werk word je niet rijk.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 16:37
T_ID
T_ID is offline
1250 da's erg weinig.
Oud 08-12-2005, 16:43
Verwijderd
Ik vraag me af wat veel mensen denken dat hun startsalaris zal zijn, jammer dat niemand dat aangeeft
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 16:53
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 08-12-2005 @ 17:43 :
Ik vraag me af wat veel mensen denken dat hun startsalaris zal zijn, jammer dat niemand dat aangeeft
Ik schat mijn netto startsalaris op 1800 euro
Oud 08-12-2005, 17:11
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
als rij-instructeur verdien je ongeveer (afhankelijk van diverse factoren uiteraard) rond de 2000 euro per maand. (netto). Overigens wil dat sterk wisselen tussen rijscholen; gemiddelde zal wel rond de 1600 netto zijn, denk ik.
Oud 08-12-2005, 17:16
Gimme more beer
Als rij-instructeur is er dan wel weer weinig ruimte voor promotie
Oud 08-12-2005, 17:25
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
wat verwacht jij zelf eigenlijk als startsalaris, als jurist ?
Oud 08-12-2005, 17:27
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 08-12-2005 @ 18:16 :
Als rij-instructeur is er dan wel weer weinig ruimte voor promotie
klopt. (hoewel een instructeur zich wel verder kan bekwamen; iemand die in alle categorieen les mag en kan geven verdient meer dan iemand die alleen 'maar' B-les mag geven.)
Oud 08-12-2005, 17:31
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
1400 euro verwacht ik.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2005, 18:03
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 08-12-2005 @ 18:25 :
wat verwacht jij zelf eigenlijk als startsalaris, als jurist ?
Ik weet dat het hoogst haalbare zo tussen de ~35.000 en ~45.000 per jaar ligt voor een advocaat-stagiair die net begint. Dat is het startsalaris bij De Brauw Blackstone Westbroek, het meest prestigieuze kantoor van Nederland, als je daar binnen komt behoor je écht bij de besten. Zo hoog mik ik niet, maar de kantoren waar ik het oog op heb zullen een stap daaronder zitten (Houthoff Buruma, Loyens & Loeff, NautaDutilh). Hoeveel, ik weet het niet, misschien ~30.000 per jaar? De beloningen zijn bij die kantoren niet openbaar.

Maar het kan ook heel anders lopen, als ik aio word en een proefschrift ga schrijven dan verdien ik eerst twee jaar strak minimum, als armoedzaaier in opleiding
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 08:40
elledc
elledc is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 08-12-2005 @ 16:22 :
Als afgestudeerde hbo'er verdien je volgens mij gemiddeld ook maar 1400 euro netto. Dan vind ik het wel zeer terecht dat jij 1250 krijgt.
Ik kom uit Belgie dus ik weet niet wat hbo'er betekent, ik vermoed dat het verwijst naar hogere studies. Ik heb zelf hogere studies gedaan met bijkomend secundair diploma. Om werk te vinden is een diploma soms wel een must, meestal nemen ze geen voldoening met ervaring maar kijken ze naar hoeveel diploma's je bezit.
Ik heb het heel moeilijk gehad om werk te vinden ondanks mijn diploma grafische vormgeving. Nu ik werk gevonden heb in die richting ben ik al tevreden, dat lage loon neem ik er voorlopig wel bij. Hoewel ik wel verwacht volgend jaar meer te verdienen.
Ik moet niet enkel grafisch ontwerpen maar ook de producten promoten en en vele oproepen beantwoorden, dus met andere woorden ik zit geen minuut stil.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 08:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Ik snap het even niet Jij had het over werk als bediende en nu gaat het over grafische vormgeving?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 09:07
elledc
elledc is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-12-2005 @ 09:48 :
Ik snap het even niet Jij had het over werk als bediende en nu gaat het over grafische vormgeving?
Ik ben bediende, dit staat op mijn contract.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 09:26
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 09-12-2005 @ 10:07 :
Ik ben bediende, dit staat op mijn contract.
Zal wel iets Belgisch zijn dan, maar wat bedoel je met bediende? Daarbij moet ik denken aan een baantje in de horeca.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 16:28
elledc
elledc is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 09-12-2005 @ 10:26 :
Zal wel iets Belgisch zijn dan, maar wat bedoel je met bediende? Daarbij moet ik denken aan een baantje in de horeca.
Hier heb je de functie arbeider of bediende, of zelfstandige.
Ik sta mijn werkgevers ten dienste dus ben ik bediende...
Ik zou niet weten welke functie ik anders zou krijgen
Dat woord wordt nogal algemeen gebruikt.
Ik weet dus ook niet hoe ze op die barema's komen om een loon te berekenen...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 16:34
Go
Go is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-12-2005 @ 19:03 :
Hoeveel, ik weet het niet, misschien ~30.000 per jaar? De beloningen zijn bij die kantoren niet openbaar.
Dat is zoals gebruikelijk bij lonen bruto?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2005, 17:28
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 09-12-2005 @ 17:28 :
Hier heb je de functie arbeider of bediende, of zelfstandige.
Ik sta mijn werkgevers ten dienste dus ben ik bediende...
Ik zou niet weten welke functie ik anders zou krijgen
Dat woord wordt nogal algemeen gebruikt.
Ik weet dus ook niet hoe ze op die barema's komen om een loon te berekenen...
zeg pop, wat voor WERK doe je nu eigenlijk ? hier is een bediende datgene wat er in de van dale staat, namelijk iemand die in de horeca mensen bedient (meestal in de horeca iig). Je snapt toch zelf wel dat we niet kunnen vertellen of je loon te hoog of te laag is als je niet zegt wat voor werk je doet ? en wtf zijn barema's ?
Oud 10-12-2005, 17:46
elledc
elledc is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 09-12-2005 @ 18:28 :
zeg pop, wat voor WERK doe je nu eigenlijk ? hier is een bediende datgene wat er in de van dale staat, namelijk iemand die in de horeca mensen bedient (meestal in de horeca iig). Je snapt toch zelf wel dat we niet kunnen vertellen of je loon te hoog of te laag is als je niet zegt wat voor werk je doet ? en wtf zijn barema's ?
en wtf zit jij nu te lullen?
als je bovenstaande posts goed doorneemt dan weet je welke functie ik uitoefen.
trouwens, een barema is een niveau.
wat een lul ben jij zeg
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 17:47
T_ID
T_ID is offline
Behave.

Voor de rest kennen we verder wel kantoorbedienden etc, maar is dat aardig ouderwets taalgebruik.
Oud 10-12-2005, 17:52
elledc
elledc is offline
Kantoorbediende inderdaad.
Maargoed, ik heb het allemaal opgevraagd, wij in Belgie hebben type bediende in 4 niveaus.
En bediende wordt gebruikt voor heel wat functies, ook diegene met universitaire diploma's.
Ik verdien een loon niveau 2 van bediende maar dit stijgt met de leeftijd en met ervaring.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 18:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
utopia5 schreef op 10-12-2005 @ 18:46 :
wat een lul ben jij zeg
Sorry hoor, maar jij was gewoon niet duidelijk. Dit is een NEDERLANDS forum, geen Belgisch.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 19:06
elledc
elledc is offline
Ik was juist wel heel duidelijk.
So what is dit een NEDERLANDS forum, qua lonen is er niet veel of geen verschil met BELGIE.
En ik vroeg me trouwens af wat JULLIE verwachtingen zijn qua loon.
Moeten wij hier nou werkelijk over zeuren?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2005, 20:41
Balance
Balance is offline
Citaat:
wat een lul ben jij zeg
nou, ik snapte er ook totaal niks van.
In Nederland is 'bediende' gewoon een beroep. Het is een synoniem voor ober, kelner, enzovoorts. Het is dus logisch dat wij er allemaal vanuit gingen dat jij in de horeca gaat werken en dat wij het niet meer snapten zodra jij het over grafisch vormgeven ging hebben.
En wij kennen het woord 'barema' ook niet, dus je kan het hem moeilijk kwalijk nemen dat ie dat niet snapte.
Oud 10-12-2005, 20:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
wat een lul ben jij zeg
hoezo ben ik nou weer een lul als ik vraag wat voor werk je doet ? kom op zeg. daarnaast was ik zo beschaafd om je niet uit te schelden, bedankt voor de niveauverhoging. Niemand begrijpt waar je het over hebt, maar o wee als iemand je dat duidelijk probeert te maken...
Oud 10-12-2005, 21:57
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
wat een lul ben jij zeg
Het is een Nederlandsforum dan is het toch niet zo raar dat we niet alle Belgische dingen begrijpen. Enige uitleg verder dan is dan wel wenzelijk kom kom, beetje normale taal
Oud 11-12-2005, 15:10
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Juist
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten