Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2006, 15:18
G-force
G-force is offline
ik ben van plan om een DVD brander te kopen. Alleen had ik even een aantal vraagjes. Ik heb een Intel Pentium 4 Optiplex GX280 ( zo'n plat model ), en daar zit nu een gewone DVD rom speler in. Alleen kan ik deze wel vervangen en waar moet ik op letten qua aansluitingen als ik de dvd brander koop.
Ik had deze dvd brander op het oog: Plextor PX-712SA (8x16 48x24x48x) voor Euro 50.
Werken die cd spelers en dvd brander gewoon met standaarmaten zodat ie in elke computer past of moet ik ook nog op de afmetingen letten?
En spelen DVD branders ook gewoon spellen en cd's af?
Als iemand hier meer over weet alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2006, 15:21
J-roenn
J-roenn is offline
ja, branders zijn altijd standaardmaten ( alleen de lengte kan een paar cm afwijken ) en een dvdbrander brand en leest natuurlijk ook gewoon cd'tjes. (en daaropstaande spellen/software/muziek )

qua aansluiting heb je 99,9 % kans dat je op dit moment een IDE aansluiting hebt, en de door jou gewilde brander heeft die aansluiting niet, die heeft serial ata.

kijk anders even of je huidige brander een platte grijze kabel heeft voor de zekerheid.

Laatst gewijzigd op 31-01-2006 om 15:23.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:25
Verwijderd
Er is wel verschil tussen 'full height' en 'half height'-eenheden, maar in jouw systeem zit natuurlijk een 'full height' speler. Dat is allemaal standaard. Zoals gezegd kan de lengte verschillen maar spelers worden eerder korter dan langer, dus dat levert geen probleem op.

Wat de aansluiting betreft zijn er nog vrijwel geen SATA-branders op de markt. Je zult dus een vrije plek op IDE-poort moeten hebben (er kunnen maximaal twee apparaten op een IDE-poort, samen op een kabel). Het beste is om je harde schijf als 'primary master' op de eerste IDE-poort aan te sluiten, en de brander als 'secondary master' op de tweede IDE-poort, dus allebei op een aparte (ATA100-) kabel.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:37
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-01-2006 @ 16:25 :
Er is wel verschil tussen 'full height' en 'half height'-eenheden, maar in jouw systeem zit natuurlijk een 'full height' speler. Dat is allemaal standaard. Zoals gezegd kan de lengte verschillen maar spelers worden eerder korter dan langer, dus dat levert geen probleem op.

Wat de aansluiting betreft zijn er nog vrijwel geen SATA-branders op de markt. Je zult dus een vrije plek op IDE-poort moeten hebben (er kunnen maximaal twee apparaten op een IDE-poort, samen op een kabel). Het beste is om je harde schijf als 'primary master' op de eerste IDE-poort aan te sluiten, en de brander als 'secondary master' op de tweede IDE-poort, dus allebei op een aparte (ATA100-) kabel.
maar de door hem geselcteerde brander is wel s-ata dus die moet ie niet hebben
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 15:37
M@rco
M@rco is offline
Idd een IDE-brander kopen ipv SATA. Qua kwaliteit is er volgens mij niet zo heel veel verschil... NEC maakt iig goeie spullen, net als Pioneer en BenQ.

Plextor is overrated... duur en niet tot nauwelijks beter.
Oud 31-01-2006, 16:48
Verwijderd
Precies. Plextor heeft wel een goede naam opgebouwd in het verleden, toen voornamelijk 24X-spelers van goedkope Chinese makelij de markt beheersten en iedereen gruwelde van de herrie en de trillingen. Toen maakte Plextor kwaliteitsspul.

Nu nog steeds, maar de andere merken zijn ook beter geworden; er zijn weinig tot geen kwaliteitsverschil tussen een NEC en een Plextor. De garantie is wel langer en de ondersteuning beter, maar zeg nou zelf, wat heb je liever - na twee jaar nog een reparatie van je Plextor-brander, of tegen die tijd je ND-3540 gewoon vervangen door een moderne ND-8540 die dan ook voor een appel en een ei te koop is?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 16:57
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
G-force schreef op 31-01-2006 @ 16:18 :
ik ben van plan om een DVD brander te kopen. Alleen had ik even een aantal vraagjes. Ik heb een Intel Pentium 4 Optiplex GX280
lieve g-force. Houd je er rekening mee dat jij een laptop-brander nodig hebt, als je 'm in wilt bouwen? Jij kunt GEEN standaard (goedkopere) loopwerken inbouwen in die kast.

optie is om een USB-behuizing te kopen en daar een DVD brander in te zetten, is-ie nog portable ook.
Oud 31-01-2006, 17:11
Verwijderd
Fuck ja, je hebt gelijk. Aangezien de meeste mensen niet alle typenummers van Dell uit hun hoofd kennen is het in het vervolg handig er even bij te zetten om wat voor PC het gaat.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 17:35
G-force
G-force is offline
Citaat:
lieve g-force. Houd je er rekening mee dat jij een laptop-brander nodig hebt, als je 'm in wilt bouwen? Jij kunt GEEN standaard (goedkopere) loopwerken inbouwen in die kast.
Dat is klote, ik moet dus een portable dvd brander kopen via een USB poort ofzo?
Weet iemadn hoe duur dat dan is? En waarom kan ik er trouwens geen nieuwe dvd brander inzetten en die oude er gewoon uitslopen?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 17:53
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
nare man schreef op 31-01-2006 @ 18:11 :
Fuck ja, je hebt gelijk. Aangezien de meeste mensen niet alle typenummers van Dell uit hun hoofd kennen is het in het vervolg handig er even bij te zetten om wat voor PC het gaat.
Dat wilde ik al zeggen ja, dat in een platte GX280 geen normale dvd speler past.

Cheapskate oplossing: verlengkabeltje voor die molexpluggetjes en een ide kabel. pci bracket eruit rammen, kabeltjes er doorheen, dvd brander bovenop flikkeren.
Oud 31-01-2006, 21:18
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 31-01-2006 @ 16:37 :
Idd een IDE-brander kopen ipv SATA
Want?

Buiten het feit dat ze niet/nauwelijks verkrijgbaar zijn, lijkt het mij wel veel fijner om een SATA interface te hebben, alleen al vanwege de kleinere kabel en dus betere airflow.

De BRD (Blu Ray Disc) drives die ik heb gezien hebben trouens al wel een Serial ATA aansluiting. Waarschijnlijk zal bij deze generatie dan toch eindelijk van Parallel ATA afgestapt worden.
Oud 31-01-2006, 21:27
Jolt
Jolt is offline
mooi
Oud 31-01-2006, 21:42
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 31-01-2006 @ 22:18 :
Want?

Buiten het feit dat ze niet/nauwelijks verkrijgbaar zijn, lijkt het mij wel veel fijner om een SATA interface te hebben, alleen al vanwege de kleinere kabel en dus betere airflow.

De BRD (Blu Ray Disc) drives die ik heb gezien hebben trouens al wel een Serial ATA aansluiting. Waarschijnlijk zal bij deze generatie dan toch eindelijk van Parallel ATA afgestapt worden.
Je zegt het zelf al: niet tot nauwelijks verkrijgbaar, bovendien werken ze niet goed samen met bepaalde chipsets. Bovendien doelde ik meer op de situatie van de TS, vraag me af of een SATA brander überhaupt wel werkt op een al wat ouder Dell systeem. Vast niet.

Dat 'airflow'-argument gaat IMO meer op voor harde schijven dan voor optische drives. Als je meerdere harde schijven hebt dan zijn die stugge, platte kabels idd irritant en zitten ze al snel in de weg, maar ik geloof nooit dat één luizige IDE kabel die naar een DVD-RW station loopt je airflow meteen verneukt. Denk zelfs dat het effect daarop te verwaarlozen is.

Het zal ook nog wel een hele tijd duren voordat men afstapt van PATA, zeker voor optische stations (hell, je ziet nu nog steeds moederborden met seriële en parallelle aansluitingen). Voor harde schijven is er nog het argument dat je een theoretisch hogere doorvoersnelheid hebt, maar dat is bij optische stations al helemáál niet van belang, die draaien toch allemaal in ATA/33 mode.
Oud 31-01-2006, 21:49
Jolt
Jolt is offline
IDE is echt te oud, dat kan gewoon niet meer.

Die domme pinnetjes, die domme lompe connector, die fucking onhandige kabels, maja daar merk je niks van als het eenmaal werkt.

Dus tot nu toe nog onnodige kosten/moeite.
Oud 31-01-2006, 22:24
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 31-01-2006 @ 22:49 :
IDE is echt te oud, dat kan gewoon niet meer.
Voor branders boeit dat dus echt geen drol.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2006, 22:35
Jolt
Jolt is offline
Voor het moederbord wel, weer een bottleneck weg gewerkt.
Oud 31-01-2006, 22:36
M@rco
M@rco is offline
Het is geen bottleneck, optische stations halen bij lange na geen 133MB/s
Oud 31-01-2006, 22:39
Jolt
Jolt is offline
Alles wat op het moederbord zit is een bottleneck.

Sowieso neemt die IDE controller + poorten te veel plaats in, kan je gewoon weg 8 SATA poorten voor in de plaats zetten.
Oud 31-01-2006, 23:09
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
G-force schreef op 31-01-2006 @ 18:35 :
Dat is klote, ik moet dus een portable dvd brander kopen via een USB poort ofzo?
Weet iemadn hoe duur dat dan is? En waarom kan ik er trouwens geen nieuwe dvd brander inzetten en die oude er gewoon uitslopen?
yap, en laptop-drives zijn duur. je kunt de oude eruit halen en er een laptop-DVD-brander in zetten, maar die laptop-dingen zijn duurder dan een standaard-formaat-brander in een 'doosje' op de USB.

net wat je wilt.
Oud 01-02-2006, 01:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
M@rco schreef op 31-01-2006 @ 22:42 :
Je zegt het zelf al: niet tot nauwelijks verkrijgbaar, bovendien werken ze niet goed samen met bepaalde chipsets. Bovendien doelde ik meer op de situatie van de TS, vraag me af of een SATA brander überhaupt wel werkt op een al wat ouder Dell systeem. Vast niet.
Het woord SATA komt ook niet uit de 'mond' van de TS. Misschien heeft zijn computer sowieso geen SATA-poorten.
Maar ik vatte je opmerking meer in het algemeen op: stel je hebt SATA en je kunt een SATA DVD-brander kopen, zijn er argumenten om dat dan niet te doen? ATAPI op SATA werkt gewoon dus dat zou het probleem niet moen zijn.
Citaat:
Dat 'airflow'-argument gaat IMO meer op voor harde schijven dan voor optische drives. Als je meerdere harde schijven hebt dan zijn die stugge, platte kabels idd irritant en zitten ze al snel in de weg, maar ik geloof nooit dat één luizige IDE kabel die naar een DVD-RW station loopt je airflow meteen verneukt.
Dus een platte kabel is beter? Nee natuurlijk heb je liever SATA. En juist je optische drive zit helemaal boven waardoor je dus een groot gedeelte van je voor en achterkant 'afschermt' met die grote platte IDE kabel. Damn those things. Parallel is zo 20e eeuw.
Citaat:
Het zal ook nog wel een hele tijd duren voordat men afstapt van PATA, zeker voor optische stations (hell, je ziet nu nog steeds moederborden met seriële en parallelle aansluitingen). Voor harde schijven is er nog het argument dat je een theoretisch hogere doorvoersnelheid hebt, maar dat is bij optische stations al helemáál niet van belang, die draaien toch allemaal in ATA/33 mode.
Klopt, alhoewel BRD wel hoger dan 33MB/s kan halen denk ik. Maar het grote voordeel van Serial ATA is vooral de kleinere kabel, het aansluit gemak, geen jumpers meer, hot-swap, fool-proof, overzichtelijkere kast en dat was het zo wel.

Stel je hebt de keus tussen PATA en SATA, dan kies je zeker voor SATA natuurlijk. Tenzij de prijs nog een factor zou zijn. En parallel / RS232 / Gameport mag ook naar het land der prehistorie worden verbannen IMO. Evenals PS/2. Alles gaat zo tergend langzaam. Maar qua 20/24 pins ATX connector moet het opeens wel snel gaan? Terwijl veel PSU's geeneens een 24-pins ATX connector hebben. Daar ontbreekt bij mij de logica van.
Oud 01-02-2006, 09:38
Jolt
Jolt is offline
Elke nieuwe voeding heeft een 24 pins, van een fatsoenlijk merk, dus ik weet niet waar jij je voeding koopt of welke prut je haalt

Daarnaast moet dat aangezien ten eerste moederbord meer Ampere's nodig heeft zowel voor pci-e poort als cpu. En natuurlijk voor BTX van Intel/AMD.
Oud 01-02-2006, 11:47
Enlightenment
Enlightenment is offline
Niet elke nieuwe voeding heeft 24-pins. Alleen de betere/duurdere voedingen, en dan nog kom je vrolijk 20-pins tegen hier en daar, ook al kost een voeding 55 euro.

Toch wordt al wel overgegaan op de 24-pins ATX standaard op moederborden, waardoor mensen dus in de problemen kunnen komen. Maar seriële en parallelle poort, inmiddels al tig jaar oud, moet er nog wel heel lang op blijven om compatibel te blijven? Dat is een béétje krom natuurlijk. Of je bent bleeding edge waarbij je compatibiliteit inruilt voor modern en sleek (geen FDD, geen ATA, geen PS/2 / LPT / COM / GamePort, ATX24 etc.), of je richt je op compatibiliteit en je zorgt dat je mobo met zowel 20 als 24-pins ATX connector is aan te sluiten.

Sommige voedingen hebben zowel een 20-pins als 24-pins connector, dat is wel handig. Maar deze omschakeling is gewoon *slecht* verlopen. En in de hardware channel bestaan er veel klachten over deze situatie.
Oud 01-02-2006, 11:57
Jolt
Jolt is offline
Zo een tussenstukje kost nog niet eens 5 euro.

Dus.....daar doe je niet moeilijk over.
Oud 01-02-2006, 12:10
Enlightenment
Enlightenment is offline
De channel wel. En logisch, want de implicaties van niet-compatibele voedingen en het effect op verkoop en ondersteuning onderschat jij overduidelijk.
Oud 01-02-2006, 13:21
Jolt
Jolt is offline
Wat is 5 euro in de computer wereld?
nul komma niks

Als je gewoon meteen een fatsoenlijke voeding koopt, kamp je niet met dat probleem
Oud 01-02-2006, 18:26
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 01-02-2006 @ 12:47 :
Niet elke nieuwe voeding heeft 24-pins. Alleen de betere/duurdere voedingen, en dan nog kom je vrolijk 20-pins tegen hier en daar, ook al kost een voeding 55 euro.
Mwah, inmiddels valt 't wel mee hoor. Zelfs die cheapo AOpen kasten komen met (zowaar fatsoenlijke) 24-pins voedingen
Oud 01-02-2006, 19:15
]{ing
]{ing is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 01-02-2006 @ 00:09 :
yap, en laptop-drives zijn duur. je kunt de oude eruit halen en er een laptop-DVD-brander in zetten, maar die laptop-dingen zijn duurder dan een standaard-formaat-brander in een 'doosje' op de USB.

net wat je wilt.
Tja duur.. met zo'n externe box wordt die 5.25'' drive ook duur. Een NEC ND-6500 slimline kost zo'n 75 euro, volgens mij ben je dan voor een redelijke prijs geholpen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 19:21
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
]{ing schreef op 01-02-2006 @ 20:15 :
Tja duur.. met zo'n externe box wordt die 5.25'' drive ook duur. Een NEC ND-6500 slimline kost zo'n 75 euro, volgens mij ben je dan voor een redelijke prijs geholpen.
Ja, maar die externe box kan je hergebruiken als de drive verrot of ouderwets is. Ok, niet dat dat snel zal gebeuren, en de externe box kan ook kapot gaan, maar het gaat om het idee

En zo'n slimline drive lijkt me minder robuust.
Oud 02-02-2006, 12:18
J-roenn
J-roenn is offline
Citaat:
M@rco schreef op 01-02-2006 @ 19:26 :
Mwah, inmiddels valt 't wel mee hoor. Zelfs die cheapo AOpen kasten komen met (zowaar fatsoenlijke) 24-pins voedingen
hoezo zowaar fatsoenlijk ?
in aopen kasten zitten altijd wel goede voedingen hoor.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 13:27
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
]{ing schreef op 01-02-2006 @ 20:15 :
ik weet niet waar jij dat spul haalt, maar over het algemeen komen laptop DL DVD branders al gauw rond of boven de 200 euri uit.
Reageren

Regels voor berichten