Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-01-2006, 09:56
Blubje
Blubje is offline
Hey
Ik heb de computer (met windows '98) van mijn pa opnieuw geïnstalleerd en nu wil ik zijn oude bestanden er terug opzetten.
Probleem is alleen dat ik dat met een usb stick wil doen. Ik heb de driver voor die stick al geïnstalleerd, maar win98 herkent geen usb2.0 apparaten. Nou ben ik dus hard op zoek naar een usb 2.0 driver voor windows '98 maar ik kan er geen vinden.
Iemand die 'm wel weet te vinden of er één heeft?
Tnx!

Laatst gewijzigd op 05-01-2006 om 10:39.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-01-2006, 12:09
freyk
freyk is offline
Neem eens een kijkje op de cd wat je erbij kreeg/site van de maker/usbstick zelf voor de drivers.
Oud 05-01-2006, 12:14
Verwijderd
Er zijn wel generieke USB 2.0 drivers voor Win9x, maar het is verstandiger om even de goede voor je moederbord te downloaden. Helemaal in de tijd van 6 tot 8 jaar geleden hadden veel fabrikanten een eigen interpretatie van hoe het moest.

Als je een via chipset hebt dan kan je in ieder geval hier beginnen:
http://downloads-zdnet.com.com/VIA-U...-10302699.html
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 12:41
Blubje
Blubje is offline
Citaat:
freyk schreef op 05-01-2006 @ 13:09 :
Neem eens een kijkje op de cd wat je erbij kreeg/site van de maker/usbstick zelf voor de drivers.
Nou daar zat dus sowieso niks bij, alleen een handleiding waarin stond dat als je windows 98 oid had, je de driver via internet moest downloaden. Maar de driver voor die stick heb ik dus al. Maar ik zoek een een usb 2.0 driver, gewoon voor de computer.
Ik zal eerst die van deadlock eens uitproberen
Oud 05-01-2006, 13:03
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
deadlock schreef op 05-01-2006 @ 13:14 :
Er zijn wel generieke USB 2.0 drivers voor Win9x, maar het is verstandiger om even de goede voor je moederbord te downloaden. Helemaal in de tijd van 6 tot 8 jaar geleden hadden veel fabrikanten een eigen interpretatie van hoe het moest.

Als je een via chipset hebt dan kan je in ieder geval hier beginnen:
http://downloads-zdnet.com.com/VIA-U...-10302699.html
Bestond USB2 toen al? Ik weet dat onze computer uit 2001/2002 zelfs geen USB2 ondersteunt, dus ik gok dat het van voor die tijd amper zal bestaan.

Maar het zoeken van USB-drivers is inderdaad zeer simpel: uitzoeken wat voor moederbord je hebt en gewoon op hun site gaan kijken en als er een officiële is, dan moet hij daar wel staan. Anders heb je pech, op zich maakt dat niet veel uit, de meeste USB2-apparaten werken perfect op USB1 maar op lagere snelheid (er zijn natuurlijk steeds uitzonderingen maar dat zijn normaal geen usb-sticks en dergelijke).

Het lijkt me dus ook sterk dat je pc de stick niet herkent omdat hij geen USB2 zou herkennen: USB2 is gewoon een uitbreiding op USB2 die backwards compatible is. Op mijn externe harde schijf stond ook op "USB2" en niets over USB1 maar hij werkt op computers met enkel USB1.
Oud 05-01-2006, 13:44
Blubje
Blubje is offline
Hm naja toch herkende de compu mijn stick niet.
En die patch van deadlock werkte ook niet.
Ach ja, ik heb t nu maar gewoon met diskettes gedaan, klotewerk mja.
Mijn pa heeft zelf toch geen usbstick

We hadden er btw eerst wel een usb2 driver op zitten en toen herkende ie al die usbsticks/mp3spelers/digicams allemaal wel, dus ik denk wel degelijk dat het daaraan ligt...
Oud 05-01-2006, 14:06
Verwijderd
Citaat:
ILUsion schreef op 05-01-2006 @ 14:03 :
Bestond USB2 toen al? Ik weet dat onze computer uit 2001/2002 zelfs geen USB2 ondersteunt, dus ik gok dat het van voor die tijd amper zal bestaan.
The USB 2.0 specification was released in April 2000 (bron: Wikipedia engels: http://en.wikipedia.org/wiki/Universal_Serial_Bus)

Citaat:
Maar het zoeken van USB-drivers is inderdaad zeer simpel: uitzoeken wat voor moederbord je hebt en gewoon op hun site gaan kijken en als er een officiële is, dan moet hij daar wel staan. Anders heb je pech, op zich maakt dat niet veel uit, de meeste USB2-apparaten werken perfect op USB1 maar op lagere snelheid (er zijn natuurlijk steeds uitzonderingen maar dat zijn normaal geen usb-sticks en dergelijke).
Inderdaad, de meeste, maar de nieuwe memorysticks kan je dus vergeten. MP3 spelers ook. USB2 is niet per definitie backwards compatible, maar sowieso upwards compatible.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2006, 21:03
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
Blubje schreef op 05-01-2006 @ 14:44 :
Hm naja toch herkende de compu mijn stick niet.
En die patch van deadlock werkte ook niet.
Ach ja, ik heb t nu maar gewoon met diskettes gedaan, klotewerk mja.
Mijn pa heeft zelf toch geen usbstick

We hadden er btw eerst wel een usb2 driver op zitten en toen herkende ie al die usbsticks/mp3spelers/digicams allemaal wel, dus ik denk wel degelijk dat het daaraan ligt...
Met welke USB(2)-producten heb je nu dan geprobeerd al? Volgens mij ligt het probleem nu echt eerder bij de USB Host Controller in je pc en de drivers daarvoor dan het gebrek aan USB2. Zoals ik al zei werken USB2-apparaten in de meeste gevallen zonder enig probleem op USB1-hubs behalve natuurlijk als het apparaat werkelijk die bandbreedte nodig heeft (over USB1 kun je bijvoorbeeld niet real-time video versturen in hogere resolutie). Heb je al geprobeerd met gewone USB1-apparaten en werkten die wel?

Als het al aan de USB2-driver ligt, blijft mijn idee nog steeds geldig: kijk op de site van de fabrikant van het moederbord, daar zal normaalgezien wel iets staan over USB2 en de bijhorende drivers.

En just in case: eventueel zou je ook met cd-r's data kunnen overbrengen natuurlijk, dat zal heel wat sneller dan disketjes gaan in ieder geval.

@deadlock: ik weet dat veel USB-sticks tegenwoordig USB2 hebben, maar die werken bij ons perfect op USB1. Ik zie voor de fabrikant overigens geen enkele reden om USB1-support af te zweren voor USB-sticks: kosten zullen wel nihil zijn terwijl de consument wel graag overal aan zijn data kan.
Oud 05-01-2006, 22:56
Shock
Shock is offline
Zat er geen cd bij je moederbord dan? Dan zit je vrijwel altijd goed
Reageren

Regels voor berichten