Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-02-2006, 13:38
remy476
remy476 is offline
als je een dezelfde dikte hebt van 2 stoffen

welke stof laat dan de meeste straling door?

de stof met de grootste of de kleinste dichtheid
Oud 01-02-2006, 14:27
sdekivit
sdekivit is offline
die met de kleinste dichtheid --> kans op een interactie met je materiaal is kleiner
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 15:08
Supersuri
Supersuri is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 01-02-2006 @ 15:27 :
die met de kleinste dichtheid --> kans op een interactie met je materiaal is kleiner
Klinkt logisch. Ik dacht juist die met de grootste dichtheid omdat er dan minder straling door kan omdat de stof massiever is. (lood heeft een grote dichtheid en plastics relatief klein)

Laat maar verkeerd gelezen. Ik dacht welke het meest tegenhield. Maar het is inderdaad het zelfde wat we bedoelen, ik las de vraag alleen verkeerd.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2006, 19:42
remy476
remy476 is offline
dus degene met de kleinste dichtheid laat het meeste door...d8 ik al

bedankt
Oud 01-02-2006, 20:42
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
remy476 schreef op 01-02-2006 @ 20:42 :
dus degene met de kleinste dichtheid laat het meeste door...d8 ik al

bedankt
ja maar je moet wel opletten wat voor straling het is wat op je materiaal valt. Heb je een beta-bron en je scherm dat af met lood, dan is de hoeveelheid die wordt 'doorgelaten' GROTER dan wanneer je afschermt met perspex (klint onlogisch, maar het is wel zo!)

--> de straling die echter wordt doorgelaten is echter geen beta-straling maar rontgenstraling.

Dus let wel op met wat voor straling je te maken hebt, want de analogie gaat niet altijd op !
Met citaat reageren
Oud 02-02-2006, 15:21
remy476
remy476 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 01-02-2006 @ 21:42 :
ja maar je moet wel opletten wat voor straling het is wat op je materiaal valt. Heb je een beta-bron en je scherm dat af met lood, dan is de hoeveelheid die wordt 'doorgelaten' GROTER dan wanneer je afschermt met perspex (klint onlogisch, maar het is wel zo!)

--> de straling die echter wordt doorgelaten is echter geen beta-straling maar rontgenstraling.

Dus let wel op met wat voor straling je te maken hebt, want de analogie gaat niet altijd op !
ik heb gamma straling gebruikt
Oud 02-02-2006, 19:11
sdekivit
sdekivit is offline
dan geldt de analogie wel. Je moet echter wel rekening houden waar je bescherming van gemaakt is. Als je namelijk het atoomunnmer erbij gaat pakken krijg je bij lage energie en hoge Z van de absorber het foto-effect en geldt de analogie. Bij hogere energie (voornamelijk rond 1 MeV) geldt weer dat als je een hogere massa gebruikt je moet opletten voor Compton-verstrooiing en boven de 5 MeV moet je rekening houden met paarvorming en dus annihilatiestraling en elktronenstraling.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2006, 09:09
remy476
remy476 is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 02-02-2006 @ 20:11 :
dan geldt de analogie wel. Je moet echter wel rekening houden waar je bescherming van gemaakt is. Als je namelijk het atoomunnmer erbij gaat pakken krijg je bij lage energie en hoge Z van de absorber het foto-effect en geldt de analogie. Bij hogere energie (voornamelijk rond 1 MeV) geldt weer dat als je een hogere massa gebruikt je moet opletten voor Compton-verstrooiing en boven de 5 MeV moet je rekening houden met paarvorming en dus annihilatiestraling en elktronenstraling.
ja ok maar ik hen NA1 dus daar zal die vent zich wel niet druk om maken
Oud 03-02-2006, 21:42
sdekivit
sdekivit is offline
dat denk ik ook niet
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten