![]() |
|
Advies: donorbaby voor ziek kind
DEN HAAG Ouders moeten de mogelijkheid krijgen een ernstig ziek kind te redden via een genetisch geselecteerde baby.De baby kan stamcellen uit de navelstreng afstaan die de broer of zus helpen.Dat adviseert de Gezondheidsraad. Zo'n 'baby op maat' moet wel zelf ook welkom zijn en het gezin moet intensief worden begeleid,staat in het advies.Ook moet er geen alternatieve therapie voor het ernstig zieke oudere kind zijn. In Nederland worden al wel embryo's geselecteerd op ziekten,maar niet voor het redden van een doodzieke broer of zus.Selectie om niet-medische redenen moet verboden blijven,vindt de Raad. Bron ---------------------- Goed idee, of niet? Persoonlijk lijkt me dit een interessante aanpak, maar de vraag is wat het CDA ervan vindt.
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Klinkt op zich als een goed idee.
||
Citaat:
De behandeling kan ook niet aanslaan en dan gooi je een verse baby in een getraumatiseerd gezin. Ik geef het een 'go' want wat boeien mij die kinderen van anderen nou. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Was gewoon een vraagje. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
Verder had iemand een operking in die 1e docu (dus niet die van gisteren) dat als je kinderen vraagt met een ziek broertje of zusje of ze die willen helpen is het andwoord altijd js. Ik zou mijn broertje nu ook nog steeds willen helpen. (stel dat hij een nieuwe nier oid nodig heeft zou ik dat doen als ik geschikt ben) Maar goed, het moet dus niet zo zijn dat het kind er alleen komt voor het broertje of zusje. Toch is het ook wel weer zo dat als ouders voor het ene kind zover gaan er ook geen reden is dat ze het nieuwe kind niet net zo liefdevol zullen opnemen. Verder heeft nare man wel gelijk, er zullen op dit soort etische gebieden altijd wel mensen zijn die het op geloofs of levensbeschuwelijke redenen niet vinden kunnen. (Anders was het ook al lang toegestaan) Niet om alle gelovigen in 1 hoekje te drukken, maar er zullen gewoon (enkele) mensen die zeggen op basis van hun geloof dat dit niet kan. (Natuurlijk niet allemaal)
||
Citaat:
||
Citaat:
In de ogen van een gelovige kunnen dit baby's zijn die evengoed welkom zijn, en even goed een leven verdienen. Onder de juiste begeleiding en strikte regels, vind ik dit kunnen. In diverse andere landen wordt het al uitgevoerd. Er zijn jammer genoeg nog weinig resultaten bekend van hoe het met die babietjes gaat op de langere termijn: voelen ze zich echt minder? Ik kan me voorstellen dat je toch ook heel trots kan zijn als zusje, als je weet dat je het leven van je grote zus hebt gered. Het enige grote nadeel is dat dit broertje of zusje bij erfelijke aandoeningen ook een kans heeft om dezelfde ziekte te krijgen. Dit is niet bij alle ziektes van tevoren te diagnosticeren. Dan ben je dus alleen maar verder van huis. Misschien zou het alleen mogen worden toegestaan bij ziektes, waarbij de embryo geselecteerd kan worden op het hebben van die ziekte. Het nadeel is dan weer, dat je nog meer embryo's verspilt, iets wat ethisch gezien minder verantwoord is. Daarnaast is het lastig om zoveel embryo's te 'maken'.
||
Citaat:
||
Citaat:
Verder vind ik het wel zonde van het geld om 20 embryo's te creeren en te screenen en er vervolgens 18 weg te gooien. Buiten het ethische aspect dus ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
|