Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2006, 07:56
reddragon
reddragon is offline
ik moet deze verschillen weten en kom er niet echt uit

doelstelling van de orginisatie
de bestuursbevoegdheid
aansprakelijkheid tegenover crediteuren
organieke structuur van de organisatie (welke organen zijn er)
Oud 06-02-2006, 10:42
Barry K
Barry K is offline
Doelstelling vof is winst maken/ vereniging niet.

Geregistreerde vereniging: liable voor je schulden NA de vereniging
Niet-geregistreerde vereniging: liable voor je schulden naast de vereniging

De rest typ ik later
Oud 07-02-2006, 18:33
Verwijderd
Wat je nu vertelt klopt bepaald niet. Het is waar dat de wet niet toestaat aan een vereniging winst onder haar leden te verdelen, maar dat wil niet zeggen dat een vereniging die bijvoorbeeld een onderneming drijft (komt niet zoveel voor, maar het kan wel) geen winstuitkeringen uit haar ondernemingsactiviteiten mag doen aan anderen. Het is alleen verboden om winst onder de leden te verdelen.

Meestal dient een vereniging wel een ideeël doel, maar dat hoeft niet per se. Een stichting is ook een 'typisch ideeële' rechtsvorm maar toch komt ook een stichting regelmatig voor in concernverband (denk aan stichtingen administratiekantoor).

Verder is het (per punt) vrij simpel: bij een vereniging is alleen het bestuur bevoegd de vereniging te binden, eventueel op aanwijzing van de algemene ledenvergadering, maar vertegenwoordigingsbevoegd is alleen het bestuur. Bij een vof daarentegen kan elk der vennoten de vennootschap binden.

Wat betreft de aansprakelijkheid geldt dat in beginsel alleen de vereniging zelf (en haar bestuurders als er niet is voldaan aan bepaalde vereisten van registratie en/of er sprake is van wanbeleid, maar laten we daar even niet van uitgaan) gebonden kan raken jegens derden, terwijl bij een vof elk der vennoten met zijn privévermogen aansprakelijk is (een vof is geen rechtspersoon en heeft dientengevolge in beginsel geen 'echt' afgescheiden vermogen, tenzij je gaat werken met zgn. kwaliteitsrekeningen, maar het gaat veel te ver om daarop in te gaan).

Wat betreft organen geldt dat een vof geen organen heeft. Een vof is namelijk geen zelfstandige organisatorische eenheid; het is een contractueel samenwerkingsverband tussen natuurlijke personen. Een vereniging is een rechtspersoon, een deelrechtsorde dus, met eigen regels. De wet schrijft voor dat een vereniging tenminste een bestuur en één lid moet hebben; de leden tezamen vormen het orgaan 'algemene ledenvergadering'.

Laatst gewijzigd op 07-02-2006 om 18:40.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2006, 22:49
Barry K
Barry K is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-02-2006 @ 19:33 :
Wat je nu vertelt klopt bepaald niet.
Ik weet er weinig van, heb maar een semester 'law' gevolgd..
Maar zo leer ik er ook weer wat bij
Oud 08-02-2006, 00:56
Verwijderd
Het verschil in de praktijk is natuurlijk minimaal, omdat de meeste verenigingen gewoon een ideeël doel hebben (sport, hobby, noem maar op). De contributie die de leden opbrengen vloeit in het vermogen van de vereniging en die kan er vervolgens uitgaven mee doen.

Een bekend probleem uit de praktijk is altijd het beleggingsclubje; zoals je weet kunnen verenigingen ontstaan zonder dat er een geregistreerde oprichtingsakte van de leden is (informele vereniging, je zegt het al). Je ziet wel eens dat mensen samen willen gaan beleggen en dat via een 'potje' doen, dat dan op naam van hen allemaal staat. Vaak komen dat soort activiteiten in strijd met het winstverbod als de belegging rendeert.

Maar verder levert het weinig echte problemen op. De wet kent immers ook een vereniging die wél winst onder haar leden mag verdelen, namelijk de coöperatie.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten