Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2006, 23:18
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
M'n laptop zei net opeens zomaar uit het niets dat Windows te weinig virtueel geheugen heeft.
Wat houdt dit in?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2006, 23:23
M@rco
M@rco is offline
Dat je de instellingen moet aanpassen

Met rechts op Deze Computer klikken, Eigenschappen, tabblad Geavanceerd, knop Instellingen onder Prestaties, tabblad Geavanceerd, knop Wijzigen onder Virtueel Geheugen, C:-schijf selecteren, 'Door het systeem beheerde grootte' aanvinken, op Instellen klikken, en opnieuw opstarten.
Oud 25-02-2006, 23:44
Enlightenment
Enlightenment is offline
Of eens wat meer geheugen kopen, dat is waarschijnlijk de echte oorzaak.

Je kunt je hardeschijf wel als noodgeheugen (swap/virtueel geheugen) gebruiken, maar daar wordt je computer wel heel langzaam van.
Oud 26-02-2006, 01:29
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ram is sneller dan swapmem op je hd, dus extra ram kopen huh
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 07:24
Verwijderd
Ik vroeg me hierover laatst af of het uitmaakt om welke partitie/hd je je virtuele geheugen zet.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 10:15
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-02-2006 @ 08:24 :
Ik vroeg me hierover laatst af of het uitmaakt om welke partitie/hd je je virtuele geheugen zet.
hoe rapper je HD, hoe rapper het geheugen werkt, oftewel de voorkeur heeft een (S)ATA schijf boven een IDE schijf (correct me if I'm wrong)
Oud 26-02-2006, 13:42
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-02-2006 @ 00:44 :
Of eens wat meer geheugen kopen, dat is waarschijnlijk de echte oorzaak.

Je kunt je hardeschijf wel als noodgeheugen (swap/virtueel geheugen) gebruiken, maar daar wordt je computer wel heel langzaam van.
Zo werkt dat niet Windows stopt altijd zoveel mogelijk dingen in de pagefile, zodat je zoveel mogelijk vrij RAM-geheugen hebt. Standaard staat de pagefile ingesteld op iets van 1.5 - 3 x de hoeveelheid RAM-geheugen, dan kan het dus voorkomen dat dat niet genoeg is. Daarom kun je de pagefilegrootte ook het beste door Windows laten beheren, omdat die de pagefile automatisch uitbreidt als dat nodig mocht zijn.
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 26-02-2006 @ 08:24 :
Gewoon op je systeempartitie. Daar vinden de meeste lees- en schrijfoperaties plaats en dus bevinden de koppen van je harde schijf zich daar het vaakst. Is dus het handigst om hem daar te zetten
Citaat:
dafelix schreef op 26-02-2006 @ 11:15 :
hoe rapper je HD, hoe rapper het geheugen werkt, oftewel de voorkeur heeft een (S)ATA schijf boven een IDE schijf (correct me if I'm wrong)

Laatst gewijzigd op 26-02-2006 om 14:29.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2006, 18:54
dafelix
dafelix is offline
Citaat:
M@rco schreef op 26-02-2006 @ 14:42 :
(...)
als je geheugen naar de hardeschijf word geschreven, is de hardeschijf de langzaamste schakel
Oud 26-02-2006, 19:12
M@rco
M@rco is offline
Oh, zo. Ja, dat is natuurlijk zo, met de kanttekening dat een S-ATA schijf niet echt sneller is dan IDE (P-ATA). De theoretische doorvoersnelheid ligt hoger (150/300 MB/sec. vs. 133MB/sec.), maar de huidige schijven halen die 133 niet eens.
Oud 26-02-2006, 20:57
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Zo werkt dat niet Windows stopt altijd zoveel mogelijk dingen in de pagefile, zodat je zoveel mogelijk vrij RAM-geheugen hebt. Standaard staat de pagefile ingesteld op iets van 1.5 - 3 x de hoeveelheid RAM-geheugen, dan kan het dus voorkomen dat dat niet genoeg is. Daarom kun je de pagefilegrootte ook het beste door Windows laten beheren, omdat die de pagefile automatisch uitbreidt als dat nodig mocht zijn.
Als je je virtueel geheugen hebt ingesteld op 1.5x de grootte van je RAM-geheugen, en je krijgt nog steeds de melding dat je te weinig virtueel geheugen hebt, dan heb je vrijwel zeker te weinig ECHT geheugen (RAM).

Het klopt dat windows (en andere besturingssystemen) standaard swap gebruiken ook al heb je genoeg geheugen, maar dan zal je nooit de melding mogen krijgen dat je te weinig virtueel geheugen hebt. Dat betekent vrijwel zeker dat je te weinig RAM geheugen hebt en de enige noodoplossing is je hardeschijf te gebruiken als actief geheugen. Resultaat: ratelen van je hardeschijf die 10MB/s doet in plaats van de 4000MB/s van modern geheugen en een performanceniveau van rond het Pentium 1 / 2 tijdperk. Ten alle tijden voorkomen dus.
Oud 26-02-2006, 21:16
M@rco
M@rco is offline
Hm... nou ja, veel mensen denken dat de pagefile iets is wat pas gebruikt wordt wanneer het RAM-geheugen "vol" is, jij gelukkig niet. Maar het kan natuurlijk voorkomen dat ik één of andere enorm geheugen-vretende applicatie draai waardoor zelfs mijn 1.5GB pagefile niet meer groot genoeg is, daarom is het dus beter om dat lekker door Windows te laten beheren (die kan het dan vergroten als het nodig mocht zijn).

'Harde schijf als actief geheugen' is echt iets uit het Windows 9x tijdperk, 2000/XP stopt continu dingen in de 'paging file' die je niet gebruikt, waardoor je dus altijd meer dan genoeg fysiek RAM-geheugen vrij hebt om 'swappen' te voorkomen. Houd een programma bijvoorbeeld eens een aantal uren geminimaliseerd en start het dan weer, dan merk je echt dat 'ie het uit de paging file op je harde schijf moet halen.
Oud 26-02-2006, 21:37
Verwijderd
Citaat:
Gewoon op je systeempartitie. Daar vinden de meeste lees- en schrijfoperaties plaats en dus bevinden de koppen van je harde schijf zich daar het vaakst. Is dus het handigst om hem daar te zetten
Ja nu is het alleen wel zo dat mijn systeempartitie alleen het systeem draait en word/antivirus/firewall/internet/etc. De andere programma's staan op andere partities. Nu heb ik een erg leuk studieprogramma, dat als je het aan het werk zet nogal veeleisend is. Is het daarom handig om het virtueel geheugen op die partitie te zetten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten