Advertentie | |
|
![]() |
|||
Citaat:
Indien je een balloon krijgt met de waarschuwing dat je te weinig virtueel geheugen hebt, doe je er goed aan deze wat te verhogen. Indien je voldoende schrijfruimte hebt is een minimumvan 386MB en max van 768MB prima. Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Enlightenment spreekt zichzelf ook een beetje tegen, IMHO. Er is een minimum en een maximum-grootte van de swap-file (voor XP kan je die bovendien per partitie instellen), dus daartussen kan de grootte *dynamisch* fluctueren. Als je minimum en maximum gelijk stelt heb je dus een statische grootte.
Nog even iets anders: ik meen dat de optimale grootte voor een statische swap ongeveer 1,5 keer je RAM is?
|
Windows 2000 werkt volgens mij precies hetzelfde. Een optie om de swap dynamisch door Windows XP te regelen zie ik in XP echter niet (weet je zeker dat dit in 2000 wel kan?!).
En een minimum grootte en maximumgrootte is niet dynamisch. Als je je minimumgrootte haalt, heb je een probleem. Dan gaat Windows XP je pagefile.sys groter maken. Tijdens dit proces kunnen geheugenrequests afgewezen worden. Echt dynamisch zoals vaak in Windows 95/98/ME betekent dat je helemaal niets instelt en Windows maar wat aanmoddert. De minimumgrootte van je swap is daarom het belangrijkst. Dat je deze 1,5 keer je geheugen moet instellen is puur een vuistregel, welke vaak niet klopt: 32MB geheugen, 48MB swap?! Beter is 256MB of 386MB. 128MB geheugen, 192MB swap. Gaat, maar beter is 256MB. 512MB geheugen, 768MB swap?! Beter is 256MB. Bij 1024MB geheugen ben ik zo brutaal om mn swap geheel uit te zetten. Zo voorkom ik het swappen naar de HDD, waardoor veel dingen veel sneller gaan. Swap wordt te agressief gebruikt door Windows. Anyways, die regels kun je dus achterwege laten. Alleen bij servers kan dat nog enigszins zo werken, maar voor desktop configuraties lijkt me dat onzin.
|
![]() |
|
|