'T is de eerste keer dat ik echt een column schrijf, ben er opzich wel tevreden over geloof ik, maar hoop toch op nog wat tips.
(De laatste alinea is trouwens niet door mij geschreven.)
Zeurkousen of zeur-kousen?
De Nederlandse taal wordt verkwanseld. Ik bedoel, het is toch zonde dat zo’n woord als verkwanseld bijna niet meer gebruikt wordt? En wat komt er voor in de plaats? Verkloot, verneukt en meer van dat soort.
Het grootste deel van de jeugd weet niet eens hoe je een werkwoord als 'worden' moet vervoegen. Dus schrijven ze maar altijd hetzelfde, waardoor je zinnen krijgt met ‘ik wordt’ of ‘hij word’. Ik kwam laatst zelf ‘me wachtwoordt’ tegen op een populaire, lokale jongerensite. Zonde, als je het mij vraagt. Want behalve dat het fout is, ziet het er ook nog eens lelijk uit.
En waar zeuren we met z’n allen over? Over de nieuwe spelling! Oké, ik snap ook niet waar het voor nodig is om woorden die iedereen al goed schreef opeens te veranderen, maar waarom zeuren we allemaal dat we pannenkoek moeten schrijven in plaats van pannekoek (wat trouwens al zo was na de spellingswijziging van 1995), terwijl bijna de helft van alle PABO studenten nauwelijks slimmer is dan kinderen uit groep acht? Als zij de basisschoolkinderen les gaan geven heb ik er ook niet al te veel vertrouwen in dat het wel weer goed komt. Hier ligt het echte probleem.
Sowieso vind ik die hele boycotactie een beetje onzin. Als ze zelf nou altijd een krant leveren zonder fouten, oké. Maar er staan toch regelmatig fouten in. Fouten die een kind uit groep acht eigenlijk al niet meer hoort te maken!
Natuurlijk kan je overdrijven. Ik ken mensen die over elk klein foutje vallen en gelijk beginnen te zeuren. Dat kan ook behoorlijk irritant zijn. Dat ben ik niet van plan. Natuurlijk maak ik wel eens een foutje en mijn moeder zeurt regelmatig dat mijn taalgebruik steeds ‘onzorgvuldiger’ wordt. Maar als ik een fout maak heb ik dat meestal wel snel door en dan verbeter ik het ook. Als je mij vergelijkt met de meeste van mijn leeftijdsgenoten valt het met mij ‘gelukkig’ nog wel mee. (Tenminste, als je dat gelukkig wilt noemen, het zegt eigenlijk meer over mijn leeftijdsgenoten dan over mijzelf.)
Ik vind deze mediaoorlog tegen de nieuwe spelling een verspilling van energie en geld. Waarom accepteren we niet met z'n allen dat een taal onderhoud nodig heeft en dat de uitvoering van onderhoud veranderingen met zich meebrengt? Laten we ons richten op het bestuderen van de basis van onze taal en de nieuwe regels (die nota bene de wijzigingen van 1995 completeren) en niet langer zeuren over veranderingen. Alsof Nederland alleen nog maar bestaat uit conservatieve zeurkousen.