Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Ik begrijp de boycot dus wel, maar ik kan hem helemaal niet toejuichen. Die nieuwe, onlogische kutspellingregels zijn tenminste ergens op gebaseerd, daarover bestaan er naslagwerken. Ik vrees dat de Volkskrant ea zich vooral op eigen, ongeschreven regels gaat toeleggen, en dat vind ik jammer. Daarnaast vrees ik ook dat het tij niet zo gemakkelijk zal gekeerd worden, omdat bijvoorbeeld andere met even goede argumenten aangeven de nieuwe regels wel consequent te zullen volgen.
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Bij feestdagen (Feestdagen) is dat heel anders, omdat je best kunt zeggen 'Japanse feestdagen' of 'Amerikaanse feestdagen'. Men bedoelt met 'de feestdagen' natuurlijk De Christelijke Feestdagen, maar moeten we straks ook zeggen 'Divali is een Indische Feestdag'? Mag dat niet gewoon met een kleine letter? Het is niet aan een land gebonden, het is een zelfstandig begrip. Ach, ik heb het ondertussen ook opgegeven. Om met de oud-hoofdredacteur van Van Dale te spreken: ze hebben een stelletje wereldvreemde hoogleraren taalkunde opgesloten, een paar jaar laten brainstormen en daar is dit uitgekomen. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dit is toch om te huilen. ![]()
||
Citaat:
Ze bedoelen dus eigenlijk te zeggen dat als we het over een onderwerp hebben we het met een hoofdletter moeten schrijven behalve als het niet over geschiedenis gaat? Dus als we in een geschiedenis boek de volgende zin aantreffen: "in de Middeleeuwen was de ruilhandel een groot deel van de economie" zou dit in een economie boek als volgt moeten worden geschreven: "in de middeleeuwen was de ruilhandel een groot deel van de economie"? Kortom, we moeten voortaan onze spelling aanpassen aan de context? Dat is toch te krom voor woorden.. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
verder boycot ik die nieuwe spelling ook, ze maken meer kapot dan goed is. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik heb een klein overzicht doorgekeken met een aantal veranderingen, sommige zijn wel nuttig, een aantal uitzonderingen die tot nu toe zonder tussen-n (afijn, hoe spel je dat überhaupt? ![]() Ik heb even weinig op met grootschalige taalverloederaars als met hardcore-Neerlandici, maar deze spelling is toch al toe aan een herziene uitgave vind ik.
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() Hemeltje, wat zijn we rebels vandaag ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() En Nare, ze gebruikten nog de 1995-spelling, dus je had gerust mee kunnen doen ![]() Kennelijk is het nu beleid dat ze elke tien jaar met de taal gaan zitten kloten om in die tijd ingeburgerde woorden toe te voegen. Is het niet veel handiger om dingen te gaan zitten aanpassen als de maatschappij er om vraagt? Nu krijg je situaties dat er een keer niet zo veel verandert in tien jaar en dan gaat men maar dingen zitten veranderen om iets te kunnen veranderen. Tenminste, dat denk ik.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|