Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-02-2006, 17:03
tha jos
tha jos is offline
Een goede avond

Ik vroeg mij een paar dingen af over het getal e en de logaritmische functie:

Worden deze eigenlijk in de realiteit ook gebruikt? En bij wat dan?

Dus int kort, is dit eigelijk voor iets nuttig?

mvg

tha jos
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-02-2006, 17:36
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
tha jos schreef op 09-02-2006 @ 18:03 :
Een goede avond

Ik vroeg mij een paar dingen af over het getal e en de logaritmische functie:

mvg

tha jos
Het radio-actieve verval van atoomkernen kan worden beschreven met behulp van een exponentiële functie. Als N(t) het aantal niet vervallen kernen op tijdstip t voorstelt wordt N(t) gegeven door N(t)=N(0)*e-labda*t, waarbij labda de zogenaamde vervalconstante is. De halveringstijd t1/2, dus de tijd waarin de helft van het aantal kernen vervalt, vind je uit N(t)=1/2*N(0)=N(0)*e-labda*t1/2, dus e-labda*t1/2=1/2, dus e-labda*t1/2=2-1, dus elabda*t1/2=2, dus labda*t1/2=ln(2), dus t1/2=ln(2)/labda.
Oud 09-02-2006, 17:45
Barry K
Barry K is offline
Logaritmen worden bijvoorbeeld gebruikt voor:
Je hebt nu 1000 euro op de bank, 4% interest, over hoeveel jaar heb je 2000 euro?
1000 * 1.04 ^ x = 2000

1.04 ^ x = 2

1.04 log 2 = x

x = 17.67...

Dus je moet bijna 18 jaar wachten op een 4% interest rekening om je 1000 euro te verdubbelen

'e' is een vaak gebruikt getal in diverse modellen, wat als doel hebben de waarheid goed weer te geven.

Laatst gewijzigd op 09-02-2006 om 17:51.
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 18:13
Safe
Safe is offline
Ga wiskunde studeren en je komt in de wiskundige hemel met e en alles wat daarmee samenhangt!!!
Met citaat reageren
Oud 09-02-2006, 18:50
marrel
marrel is offline
Ik doe een laboratorium opleiding en bij ons wordt het ook veel gebruikt, veel bacteriën groeien logaritmisch, bovendien is het een makkelijke manier om functies uit te zetten.

Het getal e gebruik ik ook wel ooit maar ben vergeten waar
Oud 09-02-2006, 20:50
Verwijderd
Het getal e (en de daarbij behorende logaritme) wordt erg vaak gebruikt. In de natuurkunde kom je erg vaak differentiaalvergelijkingen tegen. De oplossing van de diff.vgl:

dy/dx = y met y(0)=1 levert y(x)=ex.

In veel andere differentiaalvergelijkingen kom je e ook tegen.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 08:29
Supersuri
Supersuri is offline
1e orde processen verlopen vaak volgens een e macht.

En veel word omgeschreven na e macht om inderdaad makkelijk te kunnen differientieren. f= e^x -> f' = e^x
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 08:59
sdekivit
sdekivit is offline
eerste orde reactie kinetiek (sk) verloopt ook volgens een e-macht
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 16:38
Safe
Safe is offline
Wat mij interesseert is het idee van de vraagsteller.
Wat wil hij/zij met deze informatie?
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 20:28
dfg4gewrf
in 'de mooiste formule' uit de wiskunde komt e voor

e^(Pi * i) + 1 = 0
Met citaat reageren
Oud 10-02-2006, 21:21
Verwijderd
Citaat:
dfg4gewrf schreef op 10-02-2006 @ 21:28 :
in 'de mooiste formule' uit de wiskunde komt e voor

e^(Pi * i) + 1 = 0
Uit hetzelfde rijtje: een schoenenverkoper weet niet hoeveel schoenen hij van elke maat in moet kopen. Een wiskundige laat hem de normale verdeling zien:

De verkoper vraagt wat dat tekentje onder de wortel is. "Dat is de verhouding van de diameter van een cirkel en de omtrek." "Maar wat heeft dat in godsnaam met schoenen te maken?"
Met citaat reageren
Oud 11-02-2006, 10:39
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Snees schreef op 10-02-2006 @ 22:21 :
Uit hetzelfde rijtje: een schoenenverkoper weet niet hoeveel schoenen hij van elke maat in moet kopen. Een wiskundige laat hem de normale verdeling zien:
[afbeelding]
De verkoper vraagt wat dat tekentje onder de wortel is. "Dat is de verhouding van de diameter van een cirkel en de omtrek." "Maar wat heeft dat in godsnaam met schoenen te maken?"
Deze anekdote kwam ik een keer tegen in een andere variant, afkomstig van de natuurkundige Eugene Wigner: 2 voormalige schoolkameraden komen elkaar na jaren weer tegen. Een van hen, inmiddels werkzaam als statisticus, vertelt zijn voormalige schoolkameraad hoe je de grootte van een bepaalde populatie met de formule voor de normale verdeling kunt beschrijven. De ander heeft het idee dat de statisticus hem voor de gek houdt, en vraagt: "Hoe weet je dat? En wat is dit teken hier? "Dat is het getal pi", antwoordt de statisticus. "Wat is dat?", vraagt zijn voormalige schoolkameraad. "Dat is de verhouding tussen de diameter van een cirkel en de omtrek van die cirkel.", antwoordt de statisticus, waarop de ander reageert: "Nu drijf je je grap te ver door. Je maakt mij niet wijs dat de grootte van een bepaalde populatie iets te maken kan hebben met de omtrek van een cirkel."...
Oud 13-02-2006, 11:04
tha jos
tha jos is offline
Nu nog een laatste vraag,

Hoe wordt het getal e berekent door een computer?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 12:12
Safe
Safe is offline
e= 1+1/1!+1/2!+1/3!+...
en afhankelijk van de gewenste nauwkeurigheid kan je meer of minder termen meenemen.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 19:08
Arox
Arox is offline
Citaat:
tha jos schreef op 09-02-2006 @ 18:03 :

Elektrotechniek de gekste.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2006, 14:58
globall
bij natuurkunde heel vaak!
bij het berekenen van de snelheid van een vallen voorwerp met luchtweerstand *bijv bij een parachute*
opladen van een condensator
formule van geluidsniveau?

eigenlijk teveel om op te noemen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten