Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-02-2006, 10:35
Bananeneter
Bananeneter is offline
Ik heb vandaag voor de tweede keer in 1.5 maand tijd meegemaakt dat mijn bios spontaan bij het opstarten weer op de standaardinstellingen staat; geen password meer vraagt bij het opstarten, num-lock springt weer aan, onboard spul dat normaal disabled staat staat weer op enabled.

Verder heb ik al een tijdlang het probleem dat als de computer lange tijd aanstaat en het zaakje wat warmer wordt, maar soms zelfs ook als hij pas net aanstaat, dat is in de voeding tikjes begint te maken. IK heb ontdekt dat het in de voeding zit en dacht eerst dat het de Ventilator was die er voor verantwoordelijk was, dit bleek niet het geval.

Ik weet niet of de twee verschijnselen iets met elkaar te maken hebben, maar ik vind het wel een vreemde gang van zaken. Iemand misschien een idee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-02-2006, 11:31
J-roenn
J-roenn is offline
dat met die bios denk ik dat het batterijtje leeg is, en denk verder niet dat het veel met je voeding te maken heeft.

hoe oud is moederboard/voeding ?
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 11:32
Verwijderd
Als je bios reset denk ik als eerste aan de batterij. Dat kun je eenvoudig controleren door even een biosbatterijtje uit een wel werkende PC te halen en daar een paar weken mee te werken. Als vervolgens de andere PC een biosreset doet, dan ligt het dus aan die batterij en moet je een nieuwe kopen.

Wat betreft een 'tikkende' voeding, daar kan ik me niet zoveel bij voorstellen, hoewel op zichzelf metaal natuurlijk wel geluid kan maken als het uitzet (denk maar aan tikkende radiatoren 's ochtends als je de kachel aanzet na een koude nacht). Is je computer voldoende gekoeld (dwz. kan de warme lucht ook de kast uit, heb je voldoende airflow)?

Op zich kan het van alles zijn, sommige electrische onderdelen kunnen geluid maken, in het bijzonder in voedingen is dat bekend, dus ik zou het nog even aankijken als je verder geen (stabiliteits)problemen hebt met die PC.
Met citaat reageren
Oud 17-02-2006, 11:35
Bananeneter
Bananeneter is offline
Nee verder zijn er totaal geen stabiliteitsproblemen tot op heden. De voeding zit er nu een jaar in. Ik weet wel niet of het een nieuwe was toen hij er werd ingezet, dat betwijfel ik namelijk. Het vreemde is alleen dat hij dat geluid eerst niet maakte en nu een paar weken wel al.
Met citaat reageren
Oud 18-02-2006, 18:48
Denkie
Denkie is offline
BIOS: Inderdaad batterij een keer vervangen: hij verliest immers zijn instellingen die mede door de batterij wordt vastgehouden. Ook kan soms een DMI-flash al een oplossing brengen. Kwestie van proberen.

Voeding: tikkend geluidje kan mogelijk duiden op een versleten fan. Door het warm worden en koud worden wil het wel eens zo zijn dat de fan wat problemen geeft. Dit kom je vooral tegen bij koelertjes op een videokaart. Óók stof kan een oorzaak zijn, maar vaak loopt de fan dan vast.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten