Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2006, 19:19
Bloem
Bloem is offline
Omdat ik zo min mogelijk suiker wil eten maar bakken wel heel leuk vind, heb ik net geprobeerd om een cake te bakken met zoetstof ipv suiker. Op internet heb ik ergens gevonden dat 100 gram suiker gelijk staat aan 10 gram zoetstof, dus die verhouding heb ik aangehouden. Omdat je qua volume natuurlijk minder zoetstof hebt dan suiker, heb ik in de eerste instantie de eieren ook wat verminderd. Het beslag werd echter heel dik, dus dat laatste ei heb ik er toch maar bij gedaan. Het beslag zag er verder wel goed uit, maar het bleef heel erg taai. De cake staat nu in de oven dus ik weet nog niet hoe het smaakt als hij klaar is, maar toch alvast maar mijn vraag Heeft iemand wel eens cake (of taart ofzo) gebakken met zoetstof ipv suiker, en hoe pakte dat uit? En hoe kan ik er de volgende keer voor zorgen dat het beslag wat soepeler wordt, zonder dat het te dun wordt? Het gaat dus om zoetstof poeder, niet om vloeibare zoetstof...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2006, 20:02
esprit-chick
esprit-chick is offline
das tochnie' lekker meis.....

ik hoop niet dat je roomboter ook gaat vervangen door iets, want dan kun je nu wel je oventje uitzetten
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 20:10
Bloem
Bloem is offline
Ik weet niet of het lekker is, in mijn chocolademelk en op de bietjes merkte ik geen verschil met suiker

Overigens maak ik cake altijd met margarine ipv roomboter, maar zit hier toevallig wel roomboter in, wie weet heft dat dan weer wat op

De oven is net uit, maar er staat nu een soort schuim bovenop de cake... Ik vrees dat dit inderdaad mislukt is, maar ik proef het straks wel
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 21:08
Verwijderd
en, was het nog iets geworden?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 21:10
Bloem
Bloem is offline
Het smaakt wel anders dan met suiker (beetje droger en een beetje meer, als euh, brood ofzo ) en het is een beetje een bobbelige bovenkant geworden, maar het was toch wel lekker
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 21:26
Mara
Mara is offline
Ik heb een keer koekjes gebakken met zoetstof en dat was niet lekker.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2006, 21:38
Bloem
Bloem is offline
Hmm. Misschien dat het met vloeibare zoetstof beter gaat.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 02:07
Jolt
Jolt is offline
Je kan nooit een fatsoenlijk product krijgen met die zoetstoffen, sowieso heeft suiker een bepaald volume en zoete smaak, wat je dus ook moet hebben, hoeveel van wat je moet gebruiken is naar de bakker gaan en vragen, normaal bij een cake is alle delen gelijk, ei, boter, suiker en bloem.

Maar sowieso moet je roomboter gebruiken dat is veel lekkerder.
Oud 01-03-2006, 13:01
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
Jolt schreef op 01-03-2006 @ 03:07 :
Je kan nooit een fatsoenlijk product krijgen met die zoetstoffen, sowieso heeft suiker een bepaald volume en zoete smaak, wat je dus ook moet hebben, hoeveel van wat je moet gebruiken is naar de bakker gaan en vragen, normaal bij een cake is alle delen gelijk, ei, boter, suiker en bloem.

Maar sowieso moet je roomboter gebruiken dat is veel lekkerder.
je kunt in principe fructose gebruiken, is minder bewerkt dan suiker.

En je moet voor de rest gewoon stevia gebruiken , bij dereform, is nl het enige zoetmiddel dat je glycemische index niet verandert ( lees: je bloedglucosespiegel niet verhoogt) en het heeft niet de nadelige effecten van zoetstoffen als aspartaam oid.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 13:02
the exploding boy
ow en trouwens: wij maken altijd cake met honing oid.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 13:11
Jolt
Jolt is offline
Maja ik vind honing vies
Oud 01-03-2006, 13:54
Verwijderd
Citaat:
the exploding boy schreef op 01-03-2006 @ 14:02 :
ow en trouwens: wij maken altijd cake met honing oid.
Honing ipv suiker? Hoe doe je dat, hoe veel doe je erin enzo?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 14:20
Verwijderd
Als ik bak, bak ik met fructose.

Niet alle zoetstof is geschikt om mee te bakken, daar moet je dus iig op letten. Verder moet je, denk ik, de rest van het recept gewoon hetzelfde houden. Dat doe ik iig altijd en dat gaat goed (maar ja, ik bak dus met fructose ).
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:07
Bloem
Bloem is offline
De rest van het recept heb ik ook hetzelfde gehouden, omdat ik bang was dat het te dun zou worden heb ik er eerst een ei uit gehouden maar dat heb ik er later toch weer bij gedaan. Heeft fructose wel dezelfde 'dichtheid' dan suiker dan? En waar koop ik dat?

Met honing bakken kreeg ik ergens anders ook als advies, maar hoeveel honing gebruik je dan ipv de suiker?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2006, 20:18
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Bloem schreef op 01-03-2006 @ 21:07 :
En waar koop ik dat?
De natuurwinkel verkoopt het iig, maar dan is het biologisch en dus duurder. Mss dat het bij de AH ook wel te koop is?
Oud 01-03-2006, 20:24
professor2
professor2 is offline
Niet doen dat is slecht voor je gezondheid !
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 14:46
Verwijderd
ik zag laatst in de super "zoetstof om mee te bakken"

ik denk ik meld t ff
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 18:22
dark princess
dark princess is offline
Citaat:
professor2 schreef op 01-03-2006 @ 21:24 :
Niet doen dat is slecht voor je gezondheid !
nou idd! zoetstoffen zijn niet gezonder dan suiker hoor. je mag ook maar een kleine hoeveelheid zoetstoffen per dag, omdat het schadelijk kan zijn (ja, ik weet dat heel veel dingen schadelijk kunnen zijn).

je kunt idd beter fructose gebruiken dan die zoetstoffen, maar dat is mijn mening maar...
Oud 02-03-2006, 18:28
Bloem
Bloem is offline
Ik heb nu ontbijtkoek met fructose, ik zal de volgende keer eens kijken of ik daar een cake mee kan bakken

En ik weet dat teveel zoetstof ook niet goed is maar ik eet ook geen hele cake achter elkaar op he?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2006, 23:56
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je hebt overigens ook suikervrij cake- en taartmeel

Water en een eitje erbij en je bent klaar. Best lekker
Oud 03-03-2006, 13:36
dark princess
dark princess is offline
Citaat:
Bloem schreef op 02-03-2006 @ 19:28 :
Ik heb nu ontbijtkoek met fructose, ik zal de volgende keer eens kijken of ik daar een cake mee kan bakken

En ik weet dat teveel zoetstof ook niet goed is maar ik eet ook geen hele cake achter elkaar op he?
haha, dat is waar! maar sommige mensen (mijn vader bijvoorbeeld, met zn zogenaamde suikerziekte) slaan door. Zo doet hij zoetstoffen in de thee, in de koffie, op brood (van dat krentenbrood) en eet ie ook nog eens heel de dag dropjes zonder suiker (dus met zoetstoffen) en hij drinkt dus alles in de light vorm, nouja en vast wel meer. en dan krijg je dus veel te veel zoetstoffen binnen.

dus ik bedoel alleen dat je er wat mee uit moet kijken, een hele cake is ook niet zo verstandig, ook niet als er geen zoetstoffen inzitten .
Oud 03-03-2006, 13:39
Bloem
Bloem is offline
Haha ja ik weet dat je ermee op moet passen, ik dronk altijd een heleboel light frisdrank maar dat probeer ik te minderen, en in mijn thee enzo doe ik gewoon helemaal geen suiker

@Gimme more beer, dat is toch niet meer echt bakken dan?
Met citaat reageren
Oud 03-03-2006, 14:53
Gimme more beer
Citaat:
Bloem schreef op 03-03-2006 @ 14:39 :
@Gimme more beer, dat is toch niet meer echt bakken dan?
Dat ligt eraan, je kunt een cake heerlijk opvullen. Bitterkoekjes in amaretto met op de bovenkant stukjes amandel. Noten en chocola (al dan niet light). Walnoten en banaan. Allemaal erg lekker <3
Oud 03-03-2006, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 01-03-2006 @ 21:07 :
Heeft fructose wel dezelfde 'dichtheid' dan suiker dan? En waar koop ik dat?
Ik zou het niet weten, maar iig meer dan zoetstof.

Je kunt het gewoon bij de AH kopen, staat bij de Zonnaturaproducten (niet alle AH's hebben het, maar veel grotere wel en sommige andere winkels ook).
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 10:59
saartjeh
saartjeh is offline
pff waarom zou je uberhaupt geen suiker meer nemen, neej tuurlijk is het niet goed en het zit al overal in (zelfs in fruit, egt geen gezond tussendoortje!) maar als je thee en yoghurt en koffie enzo suikervrij houd en weinig of niet snoept (of suikervrij) dan mag je toch wel een cake met suiker?
gwoon nieuwschierig
Oud 04-03-2006, 16:15
Gimme more beer
Citaat:
saartjeh schreef op 04-03-2006 @ 11:59 :
pff waarom zou je uberhaupt geen suiker meer nemen, neej tuurlijk is het niet goed en het zit al overal in (zelfs in fruit, egt geen gezond tussendoortje!) maar als je thee en yoghurt en koffie enzo suikervrij houd en weinig of niet snoept (of suikervrij) dan mag je toch wel een cake met suiker?
gwoon nieuwschierig
Cake is toch ook snoepen?
Oud 04-03-2006, 16:21
esprit-chick
esprit-chick is offline
ja idd, juist omdat t snoepen is neem je er niet gigantisch veel van, zowel voor je lijn als voor je algehele gezondheid en wil je dat t juist lekker is, daar neem je t tenslotte voor

mijn tip is dan ook, gewoon bakken met roomboter, en suiker of honing (naar smaak en recept) en gewoon een plakje cake ... dat is tog niet zo erg? als t wel erg is heb je denk ik of een eetprobleem of een langzame stofwisseling
Met citaat reageren
Oud 04-03-2006, 22:59
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 04-03-2006 @ 17:21 :
ja idd, juist omdat t snoepen is neem je er niet gigantisch veel van, zowel voor je lijn als voor je algehele gezondheid en wil je dat t juist lekker is, daar neem je t tenslotte voor

mijn tip is dan ook, gewoon bakken met roomboter, en suiker of honing (naar smaak en recept) en gewoon een plakje cake ... dat is tog niet zo erg? als t wel erg is heb je denk ik of een eetprobleem of een langzame stofwisseling
Of je bent allergisch voor suiker.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 08:29
Verwijderd
Citaat:
zuster schreef op 04-03-2006 @ 23:59 :
Precies.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 12:37
Bloem
Bloem is offline
Het gaat me niet om de calorieën ofzo, maar omdat ik het vermoeden heb dat ik van suiker erg snel een soort 'dip' in mijn energie krijg en dan dus erg moe word, en me er sowieso niet goed door voel. (Eigenlijk weet ik dat wel bijna zeker, eergisteren en gisteren heb ik wel veel dingen gegeten waar suiker inzat, en ik voelde me gisteren behoorlijk 'lamgeslagen'.) Vandaar dat ik graag eens wilde proberen om met zoetstof ipv suiker te bakken

Volgende keer maar eens met fructose proberen dus
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 12:50
esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
zuster schreef op 04-03-2006 @ 23:59 :

en ook voor suiker als in honing bedoel je, ja das gewoon kut natuurlijk, ikzelf heb geen ervaring met dat soort allergieen, roomboter kan eigelijk ook niet als je bijvoorbeeld lactose intollerant bent

wat ik bedoelde is dat wanneer je iets wilt maken omdat t lekker is zoals taart of koek oid je dat bij t bakken als prioriteit moet houden naar mijn mening dan

als je ioest mega gezonds en magers wilt en je besluit een salade te maken doe je er ook geen vette mayo achtige saus over, dan maak je een dressing van bijv. azijn en yogurt ofzo

ik lees al dat Bloem t niet voor de callorieen doet, dat dacht ik bij t lezen van de beginpost eerlijk gezegd wel... vandaar mijn verhaal

Bloem ik kan je verder niet helpen, t klinkt mij raar in de oren een dip in je energie door suiker... maar ja
heb je t btw ook als je bijvoorbeeld suiker in de vormn van sinaasappelsap neemt?
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 13:01
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 05-03-2006 @ 13:50 :

t klinkt mij raar in de oren een dip in je energie door suiker...
Volgens mij is het wetenschappelijk bewezen dat snelwerkende suikers voor een sterk wisselende bloedsuikerspiegel kunnen zorgen en een sterk wisselende bloedsuikerspiegel kan voor het gevoel van een dip zorgen. Daarnaast kan het als je een voedselintolerantie of -allergie hebt voor suiker ook dat gevoel veroorzaken.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 13:04
Bloem
Bloem is offline
Af en toe, daar merk ik niet zoveel van. Van 1 stukje chocolade merk ik ook niet zoveel, maar als je optelt wat je op een dag aan geraffineerde suikers binnekrijgt als je er niet op let is dat wel veel natuurlijk. Ik drink vrijwel alleen maar thee (en cola light, maar dat probeer ik ook te minderen ), zorg ervoor dat mijn broodbeleg geen toegevoegde suiker meer heeft, dat soort dingen.

Doet er verder ook niet zo toe allemaal

[Edit] Ik kan trouwens tegen wel meer eten niet zo goed, vlees eten doe ik oa. niet meer omdat ik daar heel erg buikpijn en kramp van krijg en tegen vet eten kan ik ook niet zo goed. Dus voor mij is het niet raar dat ik misschien ook wel niet zo goed tegen suiker kan

[Edit #2 ] Voor de kcal heeft het ook niet zo'n zin, want zoveel scheelt het niet met gewone suiker

Laatst gewijzigd op 05-03-2006 om 13:06.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 13:11
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 05-03-2006 @ 14:04 :

[Edit #2 ] Voor de kcal heeft het ook niet zo'n zin, want zoveel scheelt het niet met gewone suiker
Mwah, je hebt veel minder zoetstof nodig om iets even zoet te krijgen dan wanneer je het met suiker doet (1/10, zeg jezelf in je post en dat lijkt me toch aardig wat schelen in de kcal) in die zin scheelt het dus wel.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 13:17
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2006 @ 14:11 :
Mwah, je hebt veel minder zoetstof nodig om iets even zoet te krijgen dan wanneer je het met suiker doet (1/10, zeg jezelf in je post en dat lijkt me toch aardig wat schelen in de kcal) in die zin scheelt het dus wel.
Alleen qua suiker wel ja, maar als je het geheel uitrekent voor een plak cake maakt het niet zoveel verschil meer.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 14:44
Verwijderd
Appeltaart kun je denk ik wel zonder suiker bakken . In het deeg zit geen suiker en in de vulling kun je dan een klein beetje zoetstof doen, of fructose, of appelstroop om in de appelsfeer te blijven als je goede appelstroop hebt zitten daar alleen fruitsuikers in. Dat is natuurlijk heel iets anders dan cake, maargoed
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 15:37
Gimme more beer
Citaat:
Bloem schreef op 05-03-2006 @ 14:17 :
Alleen qua suiker wel ja, maar als je het geheel uitrekent voor een plak cake maakt het niet zoveel verschil meer.
Monsigneur Montignac zal het tegendeel beweren
Oud 05-03-2006, 16:47
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-03-2006 @ 16:37 :
Monsigneur Montignac zal het tegendeel beweren
Dat denk ik niet eigenlijk die was toch tegen het combineren van koolhydraten en eiwitten? Als je de suiker weglaat uit cake zit er nog steeds veel bloem in. En veel eiwit zit er nooit in cake, maar wel een beetje en het weglaten van de suiker verandert daar niets aan.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2006, 16:49
Bloem
Bloem is offline
Meneer Montignac kan sowieso de pot op mijn zijn theorieën, gewoon gezond eten en af en toe met mate iets lekkers
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 07:34
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 05-03-2006 @ 14:17 :
Ik eet nooit maar één plak cake als ik het zelf bak. (Ook niet meteen een hele cake, maar toch iig wel meer dan één plakje.)
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 09:34
Gimme more beer
Citaat:
Sarah schreef op 05-03-2006 @ 17:47 :
Dat denk ik niet eigenlijk die was toch tegen het combineren van koolhydraten en eiwitten? Als je de suiker weglaat uit cake zit er nog steeds veel bloem in. En veel eiwit zit er nooit in cake, maar wel een beetje en het weglaten van de suiker verandert daar niets aan.
Je hebt gelijk

Ik ben niet zo van het diëten, maar daar waren we al uit
Oud 09-03-2006, 09:25
the exploding boy
Citaat:
dark princess schreef op 02-03-2006 @ 19:22 :
nou idd! zoetstoffen zijn niet gezonder dan suiker hoor. je mag ook maar een kleine hoeveelheid zoetstoffen per dag, omdat het schadelijk kan zijn (ja, ik weet dat heel veel dingen schadelijk kunnen zijn).

je kunt idd beter fructose gebruiken dan die zoetstoffen, maar dat is mijn mening maar...
idd. best fructoseals zoetstof als je volume nodig hebt en anders in thee ofzo stevia nemen.

De rest is echt bagger, kun je nog beter suiker nemen.

Honing kan ook, want ik natuurlijke suiker, dus al een stuk minder slecht. Als je daarmee bakt moet je gewoon even zoeken op google; taart + honing ofzo, ik weet namelijk niet hoevele ik erin doe, gewoon op gevoel
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 09:28
the exploding boy
Citaat:
Leonoor schreef op 05-03-2006 @ 14:11 :
Als je het voor de cal. doet scheelt het idd. , maar als je het om gezondheidsredenen doet zijn zoetstoffen zelf in die kleine hoeveelheid schadleijker dan suiker omdat de glycemische index gewoon veel hoger ligt, waardoor je veel grotere bloedglucoseschommelingen krijgt.

En dan nog het feit dat zoetstoffen niet herkend worden als suiker in je lichaam en zich dus meteen opslaan in je lever e.d., waardoor je dus echt door zoetstoffen niet zult afvallen, dus daar moet je het zowieso niet voor doen. En dat het ook in je hersenen opslaat hou ik helemala niet van.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2006, 11:19
Nolita
Nolita is offline
Bij de super hebben ze gewoon zoetstof die speciaal is voor bakken..
Oud 10-03-2006, 00:01
professor2
professor2 is offline
vandaag weer een heel verhaal van mijn scheikunde leraar waarom je niet moet gaan bakken etc met zoetstof
heb inoudelijk erder niet zo opgelet helaas
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 00:04
Jolt
Jolt is offline
Ik heb het aan mijn chef gevraagd, je kan suiker gewoon niet vervangen, de smaak is altijd anders. Helaas, anders leek het me wel wat.
Oud 10-03-2006, 11:16
Bloem
Bloem is offline
Jammer professor, ik ben wel benieuwd naar het waarom

Jolt, het smaakte wel een beetje anders, maar het was wel lekker. Dus als je gaat bakken met de gedachte dat het misschien niet precies hetzelfde wordt maar iets anders smaakt is het misschien nog steeds leuk om eens te proberen?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 15:17
Verwijderd
Citaat:
the exploding boy schreef op 09-03-2006 @ 10:28 :
Als je het voor de cal. doet scheelt het idd. , maar als je het om gezondheidsredenen doet zijn zoetstoffen zelf in die kleine hoeveelheid schadleijker dan suiker omdat de glycemische index gewoon veel hoger ligt, waardoor je veel grotere bloedglucoseschommelingen krijgt.

En dan nog het feit dat zoetstoffen niet herkend worden als suiker in je lichaam en zich dus meteen opslaan in je lever e.d., waardoor je dus echt door zoetstoffen niet zult afvallen, dus daar moet je het zowieso niet voor doen. En dat het ook in je hersenen opslaat hou ik helemala niet van.
Zoals al gezegd bestaan er ook allergieën/intoleranties voor suiker en die mensen kunnen dan dus niet 'nog beter suiker nemen'.

Ik kan dus niet tegen suiker, ook niet goed tegen zoetstoffen, maar op suiker reageer ik veel heftiger. Maar goed, zelf mijd ik zoetstoffen zoveel mogelijk omdat ze gewoon niet gezond zijn. Als ik zelf ergens iets in moet doen gebruik ik eigenlijk alleen maar fructose of honing, maar soms zit er wel al zoetstof in bv. snoepjes ofzo).

Laatst gewijzigd op 10-03-2006 om 15:20.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:03
Verwijderd
Op zich zijn witte en bruine suiker ook gewoon natuurlijk... het komt uit suikerbieten en suikerriet, dat zijn toch echt planten. Het sap eruit wordt een beetje bewerkt door een mens (op een niet-chemische manier), en klaar. Dat is niet minder natuurlijk dan honing, dat komt ook uit een plant en wordt daarna een beetje bewerkt door een bij.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2006, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 10-03-2006 @ 18:03 :
Op zich zijn witte en bruine suiker ook gewoon natuurlijk... het komt uit suikerbieten en suikerriet, dat zijn toch echt planten. Het sap eruit wordt een beetje bewerkt door een mens (op een niet-chemische manier), en klaar. Dat is niet minder natuurlijk dan honing, dat komt ook uit een plant en wordt daarna een beetje bewerkt door een bij.
Dus?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten