Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2006, 08:13
WärteR
WärteR is offline
Ik heb een vraagje.

Hoe komt het dat een snoepje smelt in je mond?

Komt dat door je speeksel of door de wrijving met je tong?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 08:25
Verwijderd
Lost het niet gewoon een soort van op? Als je een snoepje in lauw/warm water legt en er ook nog een beetje overwrijft dan smelt het volgens mij ook?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 08:43
Sketch
Sketch is offline
Het lost op in je speeksel dacht ik ja. En sommig snoep, zoals veel chocola, heeft een smeltpunt dat net onder de temperatuur in je mond ligt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 11:42
MTpower
MTpower is offline
Heeft het ook niet met enzymen te maken die in het speeksel zitten?
Volgens mij deden die iets met suiker en gezien snoep vaak wel suiker bevat...

Lol, ik weet het niet zeker, heb maar 1 jaartje biologie gehad
Oud 06-03-2006, 12:12
WärteR
WärteR is offline
Citaat:
Sketch schreef op 06-03-2006 @ 09:43 :
Het lost op in je speeksel dacht ik ja. En sommig snoep, zoals veel chocola, heeft een smeltpunt dat net onder de temperatuur in je mond ligt.
En zuurtjes of drop dan?
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 12:45
Verwijderd
Door een combinatie van vocht en wrijving. Leg maar eens een dropje in een bakje met water en wrijf er met enige regelmaat over. Na een tijdje heb je dropwater zonder dropje. In je mond gaat het wel sneller, volgens mij omdat je speeksel invloed heeft op het smelten en je met je tong beter kan wrijven.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 12:45
Verwijderd
Zuurtjes worden gemaakt door suiker, citroenzuur en kleur- en smaakstoffen op te lossen in water, waarna het wordt gehard door het water te laten verdampen. In je modn komt er weer water bij waardoor het zuurtje langzaam oplost. Drop wordt gemaakt met gelatine, suiker, zoethout en nog wat dingen; ook gelatine lost op in water en dus in je speeksel. Chocolade smelt bij zo'n 35 graden en dus wel in je mond maar niet in de kast (behalve tijdens een hittegolf). Bij m&m's lost het suikerlaagje op in je speeksel waarna de chocolade smelt, daarom 'smelten ze niet in je hand'. Als je zweethanden hebt doen ze dat wel, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 12:46
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 06-03-2006 @ 13:45 :
Zuurtjes worden gemaakt door suiker, citroenzuur en kleur- en smaakstoffen op te lossen in water, waarna het wordt gehard door het water te laten verdampen. In je modn komt er weer water bij waardoor het zuurtje langzaam oplost. Drop wordt gemaakt met gelatine, suiker, zoethout en nog wat dingen; ook gelatine lost op in water en dus in je speeksel. Chocolade smelt bij zo'n 35 graden en dus wel in je mond maar niet in de kast (behalve tijdens een hittegolf). Bij m&m's lost het suikerlaagje op in je speeksel waarna de chocolade smelt, daarom 'smelten ze niet in je hand'. Als je zweethanden hebt doen ze dat wel, trouwens.
En zelfs zonder zweethanden kan je ze niet te lang vasthouden, want dan krijg je blauw/rode/groene/gele/bruine handen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 15:03
Verwijderd
Wat al gezegd is, het lost op. Maar het komt ook door wrijving met je tong en gehemelte en erop zuigen. Als je het snoepje stil op je tong laat liggen dan gaat het een stuk langzamer.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten