Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-03-2006, 09:41
Little me
Little me is offline
Is collegegeld hetzelfde als lesgeld? Want ik ben nu even aan het opzoeken hoeveel er per maand (of om de maand) van mijn rekening wordt afgeschreven (geld die ik voor mijn HBO opleiding betaal) op de IB site. Maar ik kan alleen een schema vinden van "lesgeld", maar ik weet niet zeker of dit hetzelfde is. Wie kan me helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-03-2006, 10:04
Chaucus
Chaucus is offline
Ja
collegegeld is lesgeld.

Ws zo'n 1500 euro
Oud 06-03-2006, 10:07
Verwijderd
De IB-Groep regelt toch niet hoeveel er wanneer van je rekening wordt afgeschreven van het collegegeld? Dat is toch iets wat de HBO-instelling zelf regelt? (Ik ken mensen die HBO doen waarbij iedere maand geld wordt afgeschreven, maar de instelling waar ik zit doet het om de maand en zo zijn er misschien nog wel meer variaties.)

Op de IBG-site staat: "Je moet lesgeld betalen als je op 1 augustus 18 jaar of ouder bent én een opleiding aan het voltijd middelbaar beroepsonderwijs of voltijd volwassenenonderwijs (vavo) volgt." Dat lijkt me dus wat anders dan collegegeld.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 10:10
Verwijderd
En over collegegeld zeggen ze op hun site: "Het collegegeld betaal je niet aan de IB-Groep, maar aan je opleiding. Als je vragen hebt over het collegegeld (bijvoorbeeld over de hoogte, over betalen in termijnen of over gedeeltelijke terugbetaling van het collegegeld) moet je dus contact opnemen met je opleiding."

Lijkt me duidelijk.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 11:19
Balance
Balance is offline
Op de middelbare school betaalde ik lesgeld (toen was het vanaf 16 jaar). Op het hoger onderwijs betaal je collegegeld. Niet hetzelfde dus.
Oud 06-03-2006, 11:23
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
lesgeld = voortgezet onderwijs, mbo
collegegeld = hbo, universiteit

de ib-groep staat in het geval van collegegeld er verder overigens buiten, dat gaat via je school.
Oud 06-03-2006, 11:24
Tsu
Tsu is offline
volgens mij is het ook iets anders ja. Ik betaal ook mijn eigen opleiding HBO, maar ik kan nergens vinden op de site van mijn school hoeveel er per maand afgaat Bij wie moet ik dan zijn om te weten hoeveel er per maand af gaat van mijn rekening? Weet iemand dat?
Oud 06-03-2006, 11:26
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 06-03-2006 @ 12:24 :
Bij wie moet ik dan zijn om te weten hoeveel er per maand af gaat van mijn rekening? Weet iemand dat?
Als je het algemene nummer van de school belt en het daar vraagt zullen ze ongetwijfeld weten met wie ze je door moeten verbinden. Iedere school heeft een afdeling die dergelijke dingen regelt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 11:28
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 06-03-2006 @ 12:26 :
Als je het algemene nummer van de school belt en het daar vraagt zullen ze ongetwijfeld weten met wie ze je door moeten verbinden. Iedere school heeft een afdeling die dergelijke dingen regelt.

hmm ok, want ik kan het nergens op de site zien
Oud 06-03-2006, 14:40
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
collegegeld is een wettelijk vastgesteld bedrag, en zit zo om en nabij de 1500 euro per jaar.
Oud 06-03-2006, 15:09
Tiño
Tiño is offline
Bij de meeste scholen kun je het in termijnen betalen.
ik weet van de Hogeschool R'dam dat dit er 5zijn.

In DenHaag zijn het er 8.

Dus meeste scholen zoiets wel hebben ,lijkt mij.
Oud 06-03-2006, 16:02
Go
Go is offline
Citaat:
Tsu schreef op 06-03-2006 @ 12:24 :
volgens mij is het ook iets anders ja. Ik betaal ook mijn eigen opleiding HBO, maar ik kan nergens vinden op de site van mijn school hoeveel er per maand afgaat Bij wie moet ik dan zijn om te weten hoeveel er per maand af gaat van mijn rekening? Weet iemand dat?
Het is toch niet zo moeilijk het totaal te betalen bedrag op te zoeken en dat door 12 te delen? Misschien int de onderwijsinstelling ook nog een kleine vergoeding voor het renteverlies dat zij lopen, maar dat zal de spuigaten ook niet uitlopen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 18:40
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
gerwin schreef op 06-03-2006 @ 17:02 :
Het is toch niet zo moeilijk het totaal te betalen bedrag op te zoeken en dat door 12 te delen? Misschien int de onderwijsinstelling ook nog een kleine vergoeding voor het renteverlies dat zij lopen, maar dat zal de spuigaten ook niet uitlopen.

Ik snap ook wel dat ik dat kan doen, maar het is namelijk bij mij zo dat het OM de maand eraf wordt gehaald. Dus niet elke maand. Het is om de maand ook net een ander bedrag dat eraf wordt gehaald en ik moet precies weten hoeveel.
Oud 06-03-2006, 20:08
Go
Go is offline
Tsja, exact kan ik het niet vertellen. Anders delen door zes , maar daar was je zelf dus ook al opgekomen
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 20:31
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
gerwin schreef op 06-03-2006 @ 21:08 :
Tsja, exact kan ik het niet vertellen. Anders delen door zes , maar daar was je zelf dus ook al opgekomen
Ja maar door te delen door 6, ben ik nog niets wijzer. Ik moet het exacte bedrag per maand hebben, wat dus nogal eens verschilt per maand of om de maand, snap je?
Oud 06-03-2006, 20:37
Go
Go is offline
Citaat:
Tsu schreef op 06-03-2006 @ 21:31 :
Ja maar door te delen door 6, ben ik nog niets wijzer. Ik moet het exacte bedrag per maand hebben, wat dus nogal eens verschilt per maand of om de maand, snap je?
De complexiteit begint me engszins duidelijk te worden. Morgen gewoon even vragen of opbellen naar je opleiding lijkt mij de snelste en makkelijkste oplossing.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten