Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2006, 01:31
Lord Dolphin
Lord Dolphin is offline
Japanse wetenschappers hebben een manier gevonden om met lasers 3D-beelden in de lucht te projecteren. Er lijkt één nadeel: doordat het systeem de lucht verhit, weerklinkt het geluid van "kleine explosies". Dat rapporteert de blog Pink Tentacle.

In tegenstelling tot andere 3D-projecties, werkt het Japanse systeem van de National Institute of Advanced Industrial Science and Technology (AIST) niet door parallax, waarbij de ogen worden misleid door tegelijkertijd twee licht verschillende beelden te projecteren.

Het apparaat van AIST creëert 'echte' 3D-beelden, door met lasers luchtdelen te verhitten zodat ze gloeien. Omdat de plasma-emissies van zuurstof- en stikstofmoleculen kort blijven nagloeien, kan zich een 3D-beeld vormen door pijlsnel meer luchtdelen te verhitten. Tijdens een demonstratie gebruikten de AIST-wetenschappers lasers die tot honderd keer per seconde werden afgevuurd.

De Japanse techniek is interessant omdat het in ijle lucht kan projecteren. De 3D-beelden kunnen dus overal gevormd worden en er is geen speciale omgeving of projectiescherm nodig.

Op dit moment werkt het 3D-systeem uitsluitend op korte afstand (tot drie meter) en met wit licht, maar de wetenschappers hopen de techniek te verfijnen om veel meer mogelijk te maken. Reusachtige, zwevende reclameborden recht uit een SF-film lijken geen toekomstmuziek meer.

Hoe lang zal het nog duren voordat we hologrammen hebben op onze telefoons ipv schermpjes en dat we echte 3d films kunnen huren in de videotheek?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2006, 09:14
Verwijderd
Ziet er mooi uit
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 10:19
Verwijderd
Citaat:
Laurens schreef op 21-02-2006 @ 10:14 :
Ziet er mooi uit
Zekers, binnenkort kan je denk ik ook seks hebben met een hologram.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 10:34
Verwijderd
"Momenteel kunnen honderd monochrome puntjes per seconde worden weergegeven. Uiteraard staan de specs van dit beeldkanon voorlopig nog in geen verhouding tot de honderd miljoen fullcolor beeldpunten die een beetje videokaart tegenwoordig per seconde aan kan leveren, maar het begin is er."

Van Tweakers af. Dit geeft ongeveer de kwaliteit wel aan, om het even in perspectief te zetten, maar zoals ze al zeggen, het begin is er.

Ook van Tweakers.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 11:51
squat
squat is offline
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 13:14
Verwijderd
Interessant, maar om even bij optica te blijven zie ik veel meer heil in zgn. solid state lasers, die zo klein zijn dat ze in microchips verwerkt kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 13:55
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2006 @ 14:14 :
Interessant, maar om even bij optica te blijven zie ik veel meer heil in zgn. solid state lasers, die zo klein zijn dat ze in microchips verwerkt kunnen worden.
Ieder voordeel heb ze nadeel. Het is maar net wat jij zwaarder vindt wegen. Jammer dat wij daar alleen niets over te zeggen hebben...

Laatst gewijzigd op 21-02-2006 om 13:57.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 14:03
Verwijderd
'Jammer dat wij daar alleen niets over te zeggen hebben', wat heeft dat te betekenen?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 14:25
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Dit doen ze ook bij nieuwe navigatiesystemen, het ziet er mooi uit en het is veiliger.
De kaart word geprojecteerd in de lucht recht voor je zonder dat het gezichtsveld word belemmerd.
Oud 21-02-2006, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Kid Morbid schreef op 21-02-2006 @ 15:25 :
Dit doen ze ook bij nieuwe navigatiesystemen, het ziet er mooi uit en het is veiliger.
De kaart word geprojecteerd in de lucht recht voor je zonder dat het gezichtsveld word belemmerd.
Je bedoelt op de voorruit? Dat is anders dan dit aangezien dit op lucht wordt gedaan.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 17:01
Frostbite
Frostbite is offline
cool
Citaat:
Lord Dolphin schreef op 21-02-2006 @ 02:31 :
Hoe lang zal het nog duren voordat we hologrammen hebben op onze telefoons ipv schermpjes en dat we echte 3d films kunnen huren in de videotheek?
130 jaar
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 17:09
Kid Morbid
Kid Morbid is offline
Citaat:
Robo schreef op 21-02-2006 @ 17:32 :
Je bedoelt op de voorruit? Dat is anders dan dit aangezien dit op lucht wordt gedaan.
Ja oke, maar het lijkt erop.
Oud 21-02-2006, 20:25
Augustus
Augustus is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2006 @ 15:03 :
'Jammer dat wij daar alleen niets over te zeggen hebben', wat heeft dat te betekenen?
omdat op technologisch gebied het aanbod de vraag stuurt en niet andersom.
Oud 21-02-2006, 20:58
Verwijderd
Dat is waar, maar dat is wel lichtelijk vergezocht als je die zin bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 21:40
Verwijderd
Citaat:
Frostbite schreef op 21-02-2006 @ 18:01 :
cool

130 jaar
Ik denk heel wat eerder. Er is al een televisie die een 3D beeld uit kan zenden. Deze werken alleen nog niet met dit soort hologrammen.
Met citaat reageren
Oud 21-02-2006, 22:28
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 21-02-2006 @ 22:40 :
Ik denk heel wat eerder. Er is al een televisie die een 3D beeld uit kan zenden. Deze werken alleen nog niet met dit soort hologrammen.
Hoe werken ze wel? Heb je een link met foto's of video ervan?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 03:33
hmmmm
hmmmm is offline
Citaat:
nare man schreef op 21-02-2006 @ 15:03 :
Ik bedoel dat als iemand een uitvinding heeft gemaakt. De uitvinder bijna alleen maar kijkt naar de voordelen. Bij teams merk je dat dit wel beter gaat, maar een individu is vaak zo opgewonden over zijn uitvinding dat hij een droomwereld voor zich heeft.
Het is dus jammer dat wij als maatschappij daar niet aan kunnen meebeslissen...
Oud 22-02-2006, 10:24
Verwijderd
Citaat:
Frostbite schreef op 21-02-2006 @ 23:28 :
Hoe werken ze wel? Heb je een link met foto's of video ervan?
http://www.business-sites.philips.co...cle-14699.html
Ze willen ze in 2008 op de markt laten komen, lieten ze op CES (Las Vegas) weten.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 12:08
Verwijderd
Citaat:
hmmmm schreef op 21-02-2006 @ 14:55 :
Ieder voordeel heb ze nadeel. Het is maar net wat jij zwaarder vindt wegen. Jammer dat wij daar alleen niets over te zeggen hebben...
Ik wel.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 15:24
Love & Peace
Love & Peace is offline
lol, dan kun je mensen hard mee naaien. bijvoorbeeld door een deuropening tegen een muur te projecteren ofzo.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2006, 18:18
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 22-02-2006 @ 16:24 :
lol, dan kun je mensen hard mee naaien. bijvoorbeeld door een deuropening tegen een muur te projecteren ofzo.
Je kan nu ook al een deuropening tegen de muur projecteren hoor.

Maar 'straks' kun je een muur in de deuropening projecteren.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 10:16
Frostbite
Frostbite is offline
Citaat:
Lucky Luciano schreef op 22-02-2006 @ 11:24 :
http://www.business-sites.philips.co...cle-14699.html
Ze willen ze in 2008 op de markt laten komen, lieten ze op CES (Las Vegas) weten.

Ziet er idd ook erg cool uit. Dit zal ook niet heel erg lang duren. Bij 'echte 3d films' denk ik wel aan mensen die echt bij jou in de kamer staan in plaats van hun hoofd uit een televisie in de muur steken en daar blijf ik bij m'n 130 jaar.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 13:08
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Sketch schreef op 22-02-2006 @ 19:18 :
Je kan nu ook al een deuropening tegen de muur projecteren hoor.

Maar 'straks' kun je een muur in de deuropening projecteren.
Maar dat is 2d.

Echt grappig plaatje trouwens van frostbite. De KPN heeft ook zoiets met een reclame waarbij een opa zijn kleinzoon via de telefoon de kaarsen op een taart laat uitblazen. Best wel origineel bedacht.
Met citaat reageren
Oud 23-02-2006, 19:21
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-02-2006 @ 14:08 :
Maar dat is 2d.
Ja, je kan niet 3d tegen een platte muur projecteren. Je kan hoogstens het kozijn van de deur een stukje uit laten steken. Maar de ruimte achter de deuropening blijft 2d tegen de muur geprojecteerd.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2006, 00:48
Verwijderd
Ik vraag me af he, ze zitten wel gaaf te zemelen over lasers en lucht verhitten, maar je kan het dus niet aanraken, omdat het verhitte lucht is en je anders je arm er af brandt? (Of had iedereen dit reeds bedacht en is het vanzelfsprekend en ben ik een n00b?)

Het doet er eigenlijk ook niet toe, want als het niet zo is dan, eh, is het niet zo, en als het wel zo is dan is het wachten op de verbeterde technologie, maar tóch.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-03-2006, 15:36
Remember_that
Remember_that is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 21-02-2006 @ 18:01 :
cool

130 jaar

Ik geloof niet dat dát kan .. maar als... waarom over 130 jaar ?
het kan morgen zijn als ze nu al 3D in de lucht verhitten
Reageren

Regels voor berichten