Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-08-2007, 19:19
Hakuna
Hakuna is offline
Wilde even mijn openstaande saldo opvragen van mijn creditcard, blijkt dat er naast een paar CD's ook een vakantiereis is geboekt via een Italiaans reisburo (bijna 500 euro). Hoe is het toch mogelijk dat onbekende met mijn gegevens misbruik hebben kunnen maken van mijn creditcard? Heb de kaart inmiddels laten blokkeren en ze zouden een onderzoek instellen naar deze vreemde transaktie. Helaas weet ik niet hoe de procedure is, maar ik heb die reis nooit geboekt en gezien mijn uitgavegeschiedenis met deze kaart (C'D's en LP's) is het duidelijk dat hier iets niet klopt.

Zal morgen tevens aangifte doen bij de politie van fraude en misbruik van mijn creditcard.

Hoe verloopt zo'n onderzoek en schadeloosheidstelling?

Volgens interpay zou het gaan om het volgende reisburo.

http://www.bravofly.com/vg1/home.do
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-08-2007, 20:44
T_ID
T_ID is offline
Dat creditcards zeer onveilig zijn mag al jaren als algemeen bekend gezien worden.
http://www.nu.nl/news/676170/50/Onli...eenvoudig.html

Als je creditcardgegevens op je pc had staan dan was dat helemaal dom. Er zijn meerdere hackers die zich bezighouden met trojans maken die creditcardgegevens stelen, die vervolgens gebruikt of verkocht worden.

zoals deze twee
Oud 15-08-2007, 21:13
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-08-2007 @ 21:44 :
Dat creditcards zeer onveilig zijn mag al jaren als algemeen bekend gezien worden.
http://www.nu.nl/news/676170/50/Onli...eenvoudig.html

Als je creditcardgegevens op je pc had staan dan was dat helemaal dom. Er zijn meerdere hackers die zich bezighouden met trojans maken die creditcardgegevens stelen, die vervolgens gebruikt of verkocht worden.

zoals deze twee
Ik heb mijn gegevens nergens op mijn PC opgeslagen, wel heb ik een paar dagen last gehad van een trojan horse. Waarschijnlijk is hiermee de fraude gepleegd, de trojan horse is inmiddels verwijderd. Natuurlijk weet ik niet zeker of de fraude door zo'n trojan horse is gepleegd, er zal de komende tijd een onderzoek worden gedaan, ze hebben mij toegezegt dat ik mij geen zorgen hoefde te maken omdat ze aan mijn uitgave patroon konden zien dat die transaktie niet thuishoort op mijn creditcard. Op dit monent heb ik 2 virusscanners geinstalleerd en laat die dan ook dagelijks scannen op verdachte virussen. Meer kan ik ook niet doen!
Met citaat reageren
Oud 15-08-2007, 22:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Cornel schreef op 15-08-2007 @ 22:13 :
Ik heb mijn gegevens nergens op mijn PC opgeslagen, wel heb ik een paar dagen last gehad van een trojan horse. Waarschijnlijk is hiermee de fraude gepleegd
Je begrijpt dat dit een nogal verwarrende contradictie is?
Oud 16-08-2007, 09:28
Roos
Roos is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-08-2007 @ 23:16 :
Je begrijpt dat dit een nogal verwarrende contradictie is?
Misschien heeft -ie de creditcard online gebruikt, terwijl die trojan horse erop zat? Je hebt toch van die trojan horses die alles registreren wat je typt? Of kan dit niet
Oud 16-08-2007, 10:17
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 16-08-2007 @ 10:28 :
Misschien heeft -ie de creditcard online gebruikt, terwijl die trojan horse erop zat? Je hebt toch van die trojan horses die alles registreren wat je typt? Of kan dit niet
Volgens mij kan dat inderdaad wel.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 15:01
Oktay-Y
Oktay-Y is offline
Yep dat zijn de beruchte keyloggers
Oud 16-08-2007, 15:33
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Roos schreef op 16-08-2007 @ 10:28 :
Yep, dat kan, het is zelfs gebruikelijk. De contradictie, omdat dit betekend dat de gegevens wel degelijk op de computer opgeslagen zijn, en zijn geweest.

Het beste vermijd je creditcards natuurlijk als geheel, maar als het dan al moet, houd ze dan tenminste van riskante plaatsen als internet verwijderd.
Oud 16-08-2007, 15:44
Hakuna
Hakuna is offline
Heb inmiddels contakt gehad met mijn creditcard maatschappij, en ik was gelukkig nog op tijd erbij, zodat ze de betalingen nog kunnen tegenhouden. Ook is er al aangifte gedaan bij de politie, komende dagen krijg ik een zg fraude formulier waarin ik moet aangeven welke transaktie's volgens mij niet op die kaart thuishoren, deze moet ik dan samen met de aangifte terugsturen. Omdat dit voor mij allemaal nieuw is moet ik ook maar afwachten hoe dit verder gaat aflopen. Wel krijg ik een heel nieuwe kaart met nieuw nummer.

Bij het online kopen let ik vooral op beveiligde sites die werken met htts vooral die 's' staat voor security, maar 100% veiligheid kunnen ze nooit bieden, zij geloofde mijn verhaal omdat ik meteen melding heb gemaakt en uit mijn bestedingspatroon konden ze duidelijk zien dat er nooit vakantie's of vliegtickets zijn betaald met mijn creditcard.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 16:32
Verwijderd
Die 's' in een https-verbinding verhindert fraude natuurlijk ook niet als jouw eigen pc een gatenkaas is
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 20:25
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 16-08-2007 @ 16:33 :
Het beste vermijd je creditcards natuurlijk als geheel, maar als het dan al moet, houd ze dan tenminste van riskante plaatsen als internet verwijderd.
Wat een onzin. Creditcards zijn een van de gemakkelijkste betaalmiddelen.
In geval van een dubieuze transactie binnen 30 (of soms nog meer) dagen bellen met de creditcardmaatschappij en ze maken de transactie direct ongedaan. Later gaan ze het eens rustig uitzoeken en vragen stellen.
Met citaat reageren
Oud 16-08-2007, 20:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
eddie schreef op 16-08-2007 @ 21:25 :
Wat een onzin. Creditcards zijn een van de gemakkelijkste betaalmiddelen.
...Waar tevens de meeste fraudeurs zich op richten. Dat is hetzelfde als dat je simpelweg geen ontwikkelingshulp geeft aan mensen uit Nigeria die je aanschrijven dat je met een beetje hulp meer geld kunt verdienen.
Oud 16-08-2007, 21:06
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
eddie schreef op 16-08-2007 @ 21:25 :

In geval van een dubieuze transactie binnen 30 (of soms nog meer) dagen bellen met de creditcardmaatschappij en ze maken de transactie direct ongedaan. Later gaan ze het eens rustig uitzoeken en vragen stellen.
Hier is bij mij sprake van, ik was er dan binnen 5 dagen bij. De verdachte transactie wordt stopgezet en ze gaan (nadat ik het fraude formulier heb teruggestuurd met politieaangifte) een onderzoek starten hoe het mogelijk is dat met mijn gegevens deze transaktie mogelijk is geworden. Maar bij de beoordeling wordt ook gekeken naar het uitagave patroon van de kaarthouder zelf, zo is duidelijk dat in mijn geval hoofdzakelijk muziekbetalingen hebben plaatsgevonden en nog nooit een vakantie of vliegticket betaald is geworden met mijn creditcard!
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 07:56
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 16-08-2007 @ 21:36 :
...Waar tevens de meeste fraudeurs zich op richten.
Dat is niet boeiend, aangezien de creditcard maatschappijen heel gemakkelijk omgaan met het ongedaan maken van transacties. Het enige wat je als kaarthouder moet doen is je afschriften controleren (en bellen als het niet klopt).
Met citaat reageren
Oud 17-08-2007, 09:36
LB06
LB06 is offline
Je kunt op die boeking gewoon een zgn. chargeback laten doen. Het mooie is dat de bewijslast bij dat reisbureau ligt. Aka het bedrag wordt teruggeboekt en tenzij dat reisbureau kan aantonen dat jij die boeking hebt gedaan (middels een handtekening, pincode of Mastercard Secure Code e.d.), blijft dat geld gewoon op je rekening staan.

Technisch gezien is een creditcard inderdaad nogal fraudegevoelig, maar juridisch gezien sta je wel weer heel sterk (itt bijvoorbeeld iDeal, pinpas e.d.)
Met citaat reageren
Oud 19-08-2007, 15:35
Roos
Roos is offline
Citaat:
Cornel schreef op 16-08-2007 @ 22:06 :
Maar bij de beoordeling wordt ook gekeken naar het uitagave patroon van de kaarthouder zelf, zo is duidelijk dat in mijn geval hoofdzakelijk muziekbetalingen hebben plaatsgevonden en nog nooit een vakantie of vliegticket betaald is geworden met mijn creditcard!
Ook nogal lullig eigenlijk, stel je voor dat je dat nou wél had gedaan. Maar het is fijn dat het in jouw geval gaat goedkomen
Oud 19-08-2007, 16:54
LB06
LB06 is offline
Citaat:
Roos schreef op 19-08-2007 @ 16:35 :
Ook nogal lullig eigenlijk, stel je voor dat je dat nou wél had gedaan. Maar het is fijn dat het in jouw geval gaat goedkomen
Dan nog dient de producent te bewijzen dat jij het was. Iets wat hij niet kan.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 11:28
Verwijderd
Citaat:
LB06 schreef op 17-08-2007 @ 10:36 :
(itt bijvoorbeeld iDeal, pinpas e.d.)
Maar daar heb je dan weer je pincode of (nog beter) je bankinlogding voor nodig.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 12:15
Hakuna
Hakuna is offline
Ik heb vandaag contact gehad met de afdeling fraude van de postbank, ze hebben de zaak in onderzoek en er is mij al toegezegt dat ik schadeloos wordt gesteld wat die transaktie betreft. Ik krijg binnenkort een aangepast rekeningoverzicht waar die transaktie van dat reisburo/luchtvaart maatschappij niet opstaat. Het gaat toch om redelijk veel geld!

Het schadeformulier is inmiddels ook al ingevuld en op de post, maar dat is dat is gewoon een formaliteit dat even afgehandeld moet worden. Heb inmiddels al een nieuwe creditcard gekregen, moet alleen nog even worden geactiveerd.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten