Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-10-2003, 13:04
love.the.sunset
love.the.sunset is offline
???
Ik weet dat het een heel voor de hand liggend antwoord zal zijn maar ik kan er zelf niet opkomen .... ....
Oud 04-10-2003, 13:32
mathfreak
mathfreak is offline
De snelheid waarmee de maan om zijn eigen as draait is even groot als de snelheid waarmee hij om de aarde draait. Daarom is de achterkant van de maan vanaf de aarde nooit te zien.
Oud 04-10-2003, 16:40
Verwijderd
Je kan moeilijk om een object heen kijken als je er voor zit en dan de achterkant zien.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 16:56
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Zie de maan als een enge man die om je heen circelt, terwijl hij dus constant zijwaards loopt. Hij kijkt je constant aan, nooit zul je zijn achterhoofd zien.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 20:48
Bezoeker2
daar komt bij dat de achterkant van de maan geen zonlicht weerkaatst
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 21:03
GinnyPig
GinnyPig is offline
Citaat:
Bezoeker2 schreef op 04-10-2003 @ 21:48:
En dat baseer je waar op?
Oud 04-10-2003, 23:42
Verwijderd
Citaat:
Bezoeker2 schreef op 04-10-2003 @ 21:48:
de achterkant van de maan weerkaatst wel degelijk zonlicht, alleen die kant van de maan zien wij niet.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2003, 23:58
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 04-10-2003 @ 14:32:
De snelheid waarmee de maan om zijn eigen as draait is even groot als de snelheid waarmee hij om de aarde draait. Daarom is de achterkant van de maan vanaf de aarde nooit te zien.
Goed, nou weet ze eigenlijk nog niks.

Heeft het niet te maken met de asymmetrische massaverdeling van die satelliet? De "voorste" halve bol bevat meer massa dan de "achterste", waardoor het massamiddelpunt dus niet meer samen valt met het geometrisch middelpunt. De afwijking daarvan is bij bepaalde satellieten voldoende groot om een koppeling toe te laten van beide soorten rotaties, het massamiddelpunt moet dan altijd liggen tussen de twee geometrische middelpunten van planeet en satelliet.

't Grappige mag zijn dat ik mijzelf die vraag ook stelde toen ik vijftien was.
Oud 05-10-2003, 11:05
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 05-10-2003 @ 00:58:
Goed, nou weet ze eigenlijk nog niks.
Toch wel. Overigens kun je dit antwoord nalezen in het boek Sterren kijken: een professionele kijk op het heelal. Laat ik het even nader toelichten: omdat de snelheid waarmee de maan om zijn eigen as draait even groot is als de snelheid waarmee hij om de aarde draait, zal voor ons altijd dezelfde kant van de maan zichtbaar zijn, en zullen we dus nooit de achterkant van de maan kunnen zien. De maan voert een synchrone rotatie uit, zoals dat heet, evenals de beide manen van Mars en een groot aantal manen van Jupiter en Saturnus.
Oud 05-10-2003, 11:16
Balance
Balance is offline
stel je voor dat jij tegenover persoon X staat. Allebei kijken jullie elkaar met je ogen aan, dus jullie staant rechttegenover elkaar. Jij begint rondjes te draaien en persoon X draait met jou mee. Hij zorgt ervoor dat jullie constant tegenover elkaar blijven staan, ook al draaien jullie rond. Jij ziet dus nooit de achterkant van persoon X omdat ie gewoon net zo snel draait als jij.
Zoiets is het ook met de maan en de aarde.
Oud 05-10-2003, 11:23
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
mathfreak schreef op 05-10-2003 @ 12:05:
Toch wel. Overigens kun je dit antwoord nalezen in het boek Sterren kijken: een professionele kijk op het heelal. Laat ik het even nader toelichten: omdat de snelheid waarmee de maan om zijn eigen as draait even groot is als de snelheid waarmee hij om de aarde draait, zal voor ons altijd dezelfde kant van de maan zichtbaar zijn, en zullen we dus nooit de achterkant van de maan kunnen zien. De maan voert een synchrone rotatie uit, zoals dat heet, evenals de beide manen van Mars en een groot aantal manen van Jupiter en Saturnus.
Ja, dat snapte ik. Maar het lijkt mij dat ze zelf ook op een soortgelijk antwoord was gekomen, de maan draait immers om zijn as.
Maar hiermee zorg je alleen voor meer vragen, hoe toevallig is het dat de snelheid waarmee de maan om zijn as draait even groot is als de snelheid waarmee hij om de aarde draait? Geen toeval dus.
Oud 05-10-2003, 13:22
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 05-10-2003 @ 12:23:
Ja, dat snapte ik. Maar het lijkt mij dat ze zelf ook op een soortgelijk antwoord was gekomen, de maan draait immers om zijn as.
Dat is wel zo, maar je moet toevallig maar net weten dat de snelheid waarmee dat gebeurt even groot is als de snelheid waarmee de maan om de aarde draait.

Citaat:
thunder110 schreef op 05-10-2003 @ 12:23:
Maar hiermee zorg je alleen voor meer vragen, hoe toevallig is het dat de snelheid waarmee de maan om zijn as draait even groot is als de snelheid waarmee hij om de aarde draait? Geen toeval dus.
En ook geen op zichzelf staand feit, aangezien synchrone rotatie ook bij andere hemellichamen voor kan komen zoals ik al opmerkte. Overigens ben ik het met je eens dat het massamiddelpunt van het geheel tussen de middelpunten van de maan en de aarde moet liggen, maar omdat ik het niet ingewikkelder wou maken dan strikt noodzakelijk was heb ik dat aspect achterwege gelaten.
Oud 08-10-2003, 09:39
blablalou
blablalou is offline
hallo l..t,

Citaat:
Ik weet dat het een heel voor de hand liggend antwoord zal zijn maar ik kan er zelf niet opkomen
Voor vele wetenschappers toch nog steeds een groot probleem...

Overigens schoemelt de maan een beetje zodat we toch soms een deel van de achterkant kunnen zien. (41% van de maan blijft zo vanaf aarde onzichtbaar)

Kern van de fraaie oplossingen die al eerder gegeven zijn:
waarom heeft de maan juist deze rotatiesnelheid????

Een oplossing die bedacht werd, veronderstelde dat de maan oorspronkelijk sneller draaide.
Door de draaiing in het zwaartekrachtveld van de aarde traden vervomingen op die energie kosten. Rotatie-energie => vervormings-energie totdat een zijde naar de aarde gericht bleef.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2003, 12:53
love.the.sunset
love.the.sunset is offline
Citaat:
stel je voor dat jij tegenover persoon X staat. Allebei kijken jullie elkaar met je ogen aan, dus jullie staant rechttegenover elkaar. Jij begint rondjes te draaien en persoon X draait met jou mee. Hij zorgt ervoor dat jullie constant tegenover elkaar blijven staan, ook al draaien jullie rond. Jij ziet dus nooit de achterkant van persoon X omdat ie gewoon net zo snel draait als jij.
Op deze manier snap ik het principe,

allemaal heel erg bedankt
Oud 08-10-2003, 14:45
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
love.the.sunset schreef op 08-10-2003 @ 13:53:
Op deze manier snap ik het principe,
Goh. .
Oud 06-03-2006, 15:13
Bassiej
Volgens mij zie je wel degelijk de achterkant van de maan

Als we even het voorbeeld van daarnet nemen,

Jij staat ergens en persoon X (de maan) kijkt constant naar de fietsenstalling rechts van jou. terwijl die om jou heen draait blijft hij maar naar de fietsenstalling kijken. Dus zie je wel delgelijk de achterkant van de maan.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 16:02
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Bassiej schreef op 06-03-2006 @ 16:13 :

Als we even het voorbeeld van daarnet nemen,

Jij staat ergens en persoon X (de maan) kijkt constant naar de fietsenstalling rechts van jou. terwijl die om jou heen draait blijft hij maar naar de fietsenstalling kijken. Dus zie je wel delgelijk de achterkant van de maan.
Ja, als je dan toch zo nodig 3 jaar moet uppen, geef dan tenminste een uitleg die klopt.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 16:09
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Bassiej schreef op 06-03-2006 @ 16:13 :
lol, anders beginnen we weer bij het begin .
Oud 06-03-2006, 17:11
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 06-03-2006 @ 17:09 :
lol, anders beginnen we weer bij het begin .
Een perpetuum mobile topic...
Oud 06-03-2006, 17:27
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef op 06-03-2006 @ 18:11 :
Een perpetuum mobile topic...
Ware het niet dat het de posters zo ontzettend veel energie kost :>
Met citaat reageren
Oud 20-03-2006, 17:45
Tijdschrift
Tijdschrift is offline
Volgens mij zie je de achterkant van de maan niet omdat hij precies met ons meedraait.

Neem een voetbal en houd hem met gestrekte arm van je af. Ga nu rondjes draaien. Zo draait de maan ook om de aarde heen.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 11:19
ikuh
ikuh is offline
Citaat:
blablalou schreef op 08-10-2003 @ 10:39 :
hallo l..t,

Kern van de fraaie oplossingen die al eerder gegeven zijn:
waarom heeft de maan juist deze rotatiesnelheid????

Een oplossing die bedacht werd, veronderstelde dat de maan oorspronkelijk sneller draaide.
Door de draaiing in het zwaartekrachtveld van de aarde traden vervomingen op die energie kosten. Rotatie-energie => vervormings-energie totdat een zijde naar de aarde gericht bleef.

dat is idd waar het om gaat
maar k vind het wel een raar verhaal dat is vervormd, lijkt me iig moeilijk te bewijzen?. Heb je daar een link over voor een uitgebreider verhaal? waar heb je het gelezen?Als die vervormd zal die wel neit zo heel erg veel harder om zn as hebben gedraaid...

p.s. het zwaartepunt ligt volgens mij net in de aarde
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 15:27
professor2
professor2 is offline
lol wat een n00bs in dit topic
Met citaat reageren
Oud 21-03-2006, 23:50
ikuh
ikuh is offline
jij bent echt naief
Reageren