Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-04-2006, 12:30
Mois
Mois is offline
Ik heb een vraagje.
Voor een stagebedrijf heb ik een site gebouwd. De afbeeldingen zijn van hun, dus ook de basis van de site.
Alleen ik heb hem in elkaar gezet en de dingen erop gezet enzo.

Hoe zit het nu met de copyright?
Kan ik ook verwachten dat ze mij ("Gemaakt door Elkana" oid) op de site vermelden? Kan ik dat van ze vragen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-04-2006, 13:56
Mois
Mois is offline
Ok, ze willen het niet hebben dat ik met mijn naam erop sta..
Ik heb er toch erg veel werk ingestoken...
Jammer
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 15:14
strawberryangel
strawberryangel is offline
nou het lijkt me wel netjes als er ergens staat (bij een soort credits of contact pagina) wie de site heeft gemaakt... maar of dat altijd gebeurt en of dat zo 'hoort' weet ik niet. krijg je er wel betaald voor? zo niet dan vind ik het wel netje als je naam ergens mag staan
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 16:20
saartje19
saartje19 is offline
Zo werkt dat bijna altijd met stages.
Oud 03-04-2006, 17:32
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Tjah, in dit geval werk je voor een bedrijf en doe je alles wat je doet ook in hun naam. Wel zou het netjes zijn middels de broncode even te vermelden wie het gemaakt heeft, dat is achteraf ook wel zo handig.
Oud 03-04-2006, 17:43
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Toevallig heb ik een eigen IT bedrijf... Het is zo dat jij het copyright bezit over hetgeen je gemaakt hebt (net zoals een auteur copyright heeft over het boek dat hij heeft geschreven)...

Echter, je kan het bedrijf niet verplichten om jouw naam op hun site te zetten. Hierover had je vooraf afspraken moeten maken. Het stagebedrijf heeft er ook geen baat bij om jouw naam te vermelden...
Oud 03-04-2006, 20:36
Verwijderd
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 03-04-2006 @ 18:43 :
Toevallig heb ik een eigen IT bedrijf... Het is zo dat jij het copyright bezit over hetgeen je gemaakt hebt (net zoals een auteur copyright heeft over het boek dat hij heeft geschreven)...

Echter, je kan het bedrijf niet verplichten om jouw naam op hun site te zetten. Hierover had je vooraf afspraken moeten maken. Het stagebedrijf heeft er ook geen baat bij om jouw naam te vermelden...
Dit klopt niet. Als een werk in het kader van een dienstbetrekking van een werkgever is gemaakt, dan komt het auteursrecht aan de werkgever toe - tenzij anders overeengekomen. Aangezien het hier om een stage gaat, moet ik ervan uitgaan dat het om een dienstbetrekking gaat en komt het auteursrecht dus de werkgever toe.

In jouw geval is dat anders, omdat je niet in dienstbetrekking bent. Toch doe je er goed aan duidelijkheid te scheppen over het auteursrecht van je werk.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 20:48
Gimme more beer
Citaat:
alluman schreef op 03-04-2006 @ 21:36 :
Dit klopt niet. Als een werk in het kader van een dienstbetrekking van een werkgever is gemaakt, dan komt het auteursrecht aan de werkgever toe - tenzij anders overeengekomen. Aangezien het hier om een stage gaat, moet ik ervan uitgaan dat het om een dienstbetrekking gaat en komt het auteursrecht dus de werkgever toe.
Juist.

Citaat:
In jouw geval is dat anders, omdat je niet in dienstbetrekking bent. Toch doe je er goed aan duidelijkheid te scheppen over het auteursrecht van je werk.
Correct, het is een stuk netter om het auteursrecht toe te schrijven aan het bedrijf, niet aan de werknemer, in dit geval toevallig ook de ondernemer
Oud 03-04-2006, 21:28
Mois
Mois is offline
Ik vind het wel duidelijk wat jullie zeggen. Je kan van allebei de punten wat zeggen. Dat wel.

Voor mij zou het dus sonde (klote) kunnen zijn omdat mijn naam er in vermeld wordt terwijl ik de site wel heb gebouwd. Maar omdat mijn 'baas' mij de opdracht heeft gegeven, zou hij dus de copyright krijgen. Dat snap ik. En op de site staat ook 'Copyright 2006 by [naam bedrijf]".

Maar dan kan hij toch wel zo aardig zijn om mijn naam alleen maar even te noemen? Want anders zul je zien, dan krijg ik bijvoorbeeld en slecht cijfer en heeft hij mooi gratis een nieuwe website!?

Of zie ik dit nu verkeerd? Het lijkt me gewoon wel eerlijk om mijn naam eventjes - ook al is het lettertype punt 5 - er bij te zetten?
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 21:48
Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Elkana schreef op 03-04-2006 @ 22:28 :
Ik vind het wel duidelijk wat jullie zeggen. Je kan van allebei de punten wat zeggen. Dat wel.

Voor mij zou het dus sonde (klote) kunnen zijn omdat mijn naam er in vermeld wordt terwijl ik de site wel heb gebouwd. Maar omdat mijn 'baas' mij de opdracht heeft gegeven, zou hij dus de copyright krijgen. Dat snap ik. En op de site staat ook 'Copyright 2006 by [naam bedrijf]".

Maar dan kan hij toch wel zo aardig zijn om mijn naam alleen maar even te noemen? Want anders zul je zien, dan krijg ik bijvoorbeeld en slecht cijfer en heeft hij mooi gratis een nieuwe website!?

Of zie ik dit nu verkeerd? Het lijkt me gewoon wel eerlijk om mijn naam eventjes - ook al is het lettertype punt 5 - er bij te zetten?
Staat er bij andere sites die je stagebedrijf maakt wel naast 'Copyright 2006 by [naam bedrijf]' nog de naam van degene die het gemaakt heeft? Als dat niet het geval is, lijkt het me overbodig dat jouw naam daar wel zou komen te staan. Als stagiaire werk je voor dat bedrijf en zijn zij dus eigenaar van jouw producten.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2006, 21:54
Mois
Mois is offline
Citaat:
Staat er bij andere sites die je stagebedrijf maakt wel naast 'Copyright 2006 by [naam bedrijf]' nog de naam van degene die het gemaakt heeft?
Dit is de enige site voor hun... Dus.. Nee.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 17:47
Anton aus Tirol
Anton aus Tirol is offline
Citaat:
alluman schreef op 03-04-2006 @ 21:36 :

Oja, het gaat natuurlijk om een stage in opdracht van dat bedrijf... Dan wordt het inderdaad lastiger...
Oud 04-04-2006, 19:29
Gimme more beer
Citaat:
Anton aus Tirol schreef op 04-04-2006 @ 18:47 :
Oja, het gaat natuurlijk om een stage in opdracht van dat bedrijf... Dan wordt het inderdaad lastiger...
Dat het een stage is, maakt opzich niets uit. Dat het om een dienstbetrekking gaat maakt het verschil.
Oud 09-04-2006, 17:04
huiswerkvrij
huiswerkvrij is offline
Bij mijn vorige webdesignbedrijf stond in de algemene voorwaarde onder andere vastgesteld dat er mijn naam en een link naar mijn webdesign promotiesite geplaatst wordt op elke site die ik maak, tenzij anders afgesproken.

Wil de klant mijn naam er niet op, dan moet hij een andere webdesigner zoeken (maar natuurlijk maak je voor klanten die veel willen betalen een uitzondering ).

Ik zou je in ieder geval - zoals eerder al is gezegd - aanraden voortaan van tevoren afspraken hierover maken. Als je het dan niet eens kunt worden met de klant, heb je in ieder geval niet een heleboel werk gedaan voor niets.

Mij persoonlijk maakt 't niet zoveel uit of mijn naam erop staat (vandaar dat ik die algemene voorwaarden nu niet meer hanteer). Als ik mijn geld maar krijg, ben ik al dik tevreden Bovendien heb ik altijd nog een site met een portfolio waarop staat welke sites ik heb gemaakt.

Laatst gewijzigd op 09-04-2006 om 17:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten