Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-02-2006, 15:06
patrik594
patrik594 is offline
Hallo mensen,

ik heb een vraag, aangezien ik hier de laatste tijd wel vaak over nadenk. Vorige week vertelden onze leraren Klassieke Talen ( we zijn maar met 3 van 90 mensen die beide talen hebben ) wat onze examenauteurs zouden worden: Seneca en Plato! Ik vond dit echt.... verschrikkelijk, twee filosofen! Kunnen jullie me wat meer vertellen over hen en wat jullie bij hen behandeld hebben toen jullie hen als examenauteurs hadden? Van Seneca heb ik al 3 tekstjes gelezen, dus ik weet wat me daar wel ongeveer te wachten staat, maar wat kan ik van Plato verwachten?

Patrik594

ps natuurlijk mogen ook mensen reageren die hen niet als examenauteurs hadden
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-02-2006, 16:59
Sanctus
Sanctus is offline
Plato is wel leuk hoor: net als SE onderwerp gehad. Je moet natuurlijk wel beetje van filosofie houden. Hier kun je wat examenteksten/vragen + syllabus uit 1993 vinden.
Oud 12-02-2006, 13:18
Dynamico
Dynamico is offline
Plato en Seneca zijn qua Grieks en Latijn in ieder geval erg goed te doen.
Oud 12-02-2006, 13:44
Chaucus
Chaucus is offline
Ik moet het nog even nazoeken, maar er is ergens wat gewisseld. Het is namelijk niet de bedoeling om voor Latijn en Grieks in een jaar hetzelfde type schrijvers te doen. Maar morgen ben ik weer thuis, dan kijk ik even.
Oud 12-02-2006, 16:58
patrik594
patrik594 is offline
echt? Maar dat staat toch al op elk PTA? Zou het trouwens helemaal NIET erg vinden als het onderwerp van Grieks dat ná mij komt ( Homeros ) aan ons gegeven wordt
Met citaat reageren
Oud 12-02-2006, 19:10
JoV
JoV is offline
Seneca, gewoon zorgen dat je een vertaling hebt die er op neerkomt dat de massa verderfelijk is en je zit goed.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 15:51
Chaucus
Chaucus is offline
Sorry, dat ging over 2010-2011...
Oud 13-02-2006, 21:26
Verwijderd
Leuk hoor. Ik ben absoluut geen filosoof maar Plato is goed te lezen. Seneca is wat suf in sommige opzichten maar leest ook fijn. Dit jaar is het wel iets gevarieerder: met Latijn geschiedenis en met Grieks een epos. Maak je er niet al te druk om, de onderwerpen vallen altijd mee. Als je eenmaal in zo'n onderwerp zit wordt het vanzelf leuk.
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 21:40
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
patrik594 schreef op 11-02-2006 @ 16:06 :
Hallo mensen,

ik heb een vraag, aangezien ik hier de laatste tijd wel vaak over nadenk. Vorige week vertelden onze leraren Klassieke Talen ( we zijn maar met 3 van 90 mensen die beide talen hebben ) wat onze examenauteurs zouden worden: Seneca en Plato! Ik vond dit echt.... verschrikkelijk, twee filosofen! Kunnen jullie me wat meer vertellen over hen en wat jullie bij hen behandeld hebben toen jullie hen als examenauteurs hadden? Van Seneca heb ik al 3 tekstjes gelezen, dus ik weet wat me daar wel ongeveer te wachten staat, maar wat kan ik van Plato verwachten?

Patrik594

ps natuurlijk mogen ook mensen reageren die hen niet als examenauteurs hadden
BTW, Seneca en Tacitus toch?
Oud 13-02-2006, 21:59
patrik594
patrik594 is offline
Ah ok, we gaan sowieso samen met de zesde van volgend jaar een deel van hun auteur ( ik dacht Herodotus als ik het me goed herinner ) lezen. Onze lerares Grieks zei vorige week: "Dat is wel leuk en we kunnen toch lezen wat we willen, de grammatica is immers bijna afgesloten."

p.s. of was het nou Euripides?
Met citaat reageren
Oud 13-02-2006, 22:15
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
patrik594 schreef op 13-02-2006 @ 22:59 :
Ah ok, we gaan sowieso samen met de zesde van volgend jaar een deel van hun auteur ( ik dacht Herodotus als ik het me goed herinner ) lezen. Onze lerares Grieks zei vorige week: "Dat is wel leuk en we kunnen toch lezen wat we willen, de grammatica is immers bijna afgesloten."

p.s. of was het nou Euripides?
Volgend jaar is Euripides - Hippolytos
Oud 14-02-2006, 14:50
Verwijderd
Bwuh, in mijn herinnering was Plato best saai eigenlijk.
Met citaat reageren
Oud 14-02-2006, 19:41
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Plato is helemaal niet saai. Ik vind Plato erg leuk om te lezen, al zou ik het op de middelbare school waarschijnlijk ook saai gevonden hebben, maar dat zou dan komen door het gebrek aan achtergrond kennis. Is al bekend wat je precies van Plato gaat lezen?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2006, 08:18
r2703
r2703 is offline
Ik zit met hetzelfde probleem, hoor! Doodsaaie teksten!
Oud 15-02-2006, 20:44
patrik594
patrik594 is offline
Nee dat weet ik helaas nog niet, aangezien ik pas in de vierde zit.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2006, 17:36
patrik594
patrik594 is offline
Citaat:
patrik594 schreef op 15-02-2006 @ 21:44 :
Nee dat weet ik helaas nog niet, aangezien ik pas in de vierde zit.
Volgens mijn lerares lezen we vooral over de persoon Socrates en krijgen we niet zoveel van zijn eigen filosofie te lezen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2006, 17:47
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Snees schreef op 13-02-2006 @ 22:26 :
Leuk hoor. Ik ben absoluut geen filosoof maar Plato is goed te lezen. Seneca is wat suf in sommige opzichten maar leest ook fijn. Dit jaar is het wel iets gevarieerder: met Latijn geschiedenis en met Grieks een epos. Maak je er niet al te druk om, de onderwerpen vallen altijd mee. Als je eenmaal in zo'n onderwerp zit wordt het vanzelf leuk.
Lees: dit geldt niet voor Livius..
Oud 30-03-2006, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Philemon schreef op 29-03-2006 @ 18:47 :
Lees: dit geldt niet voor Livius..
Dat valt me nog best mee (met nog drie kopjes Latijn te gaan). Misschien iets te prozaïsch voor de gemiddelde classicus, die liever epische gedichten leest en niet zo van politieke en militaire geschiedenis houdt.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2006, 19:49
Mindfields
Mindfields is offline
Ik vind Plato ook vreselijk. Wij krijgen hem 't volgende schoolexamen en ik snap niet hoe iemand met zoveel woorden hetzelfde kan zeggen..

Doe mij maar Loukianus en zijn ezel.
Oud 08-04-2006, 18:22
Philemon
Philemon is offline
Citaat:
Snees schreef op 30-03-2006 @ 12:38 :
Dat valt me nog best mee (met nog drie kopjes Latijn te gaan). Misschien iets te prozaïsch voor de gemiddelde classicus, die liever epische gedichten leest en niet zo van politieke en militaire geschiedenis houdt.
Je hebt gelijk dat het onderwerp mij niet erg aanstaat, al die oorlogvoering en details.. Verschrikkelijk..

Vind verder de zinnen van Livius ook erg vervelend, hij laat veel weg en soms zijn de zinnen zo lang dat er geen doorkomen meer aan is.. Jij nog tips hoe dit misschien beter gaat lukken?
Reageren

Regels voor berichten