Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2006, 20:01
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
Hallo allemaal,

Ik heb net ubuntu op mijn pc geinstalleerd en dat werkte wel maar niet helemaal. Hij heeft nergens gnome of kde geinstalleerd. Na het opstarten zit ik ook alleem maar in de zwart/witte tekst. (soort msdos)

Ik heb de versie 5.10 geinstalleerd.

Klopt dat er nooit een windows manager standaard bij zit??
Ik heb ooit eens mandrake gehad en daar zat wel van alles bij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2006, 20:59
freyk
freyk is offline
Citaat:
Lil' Stef schreef op 06-04-2006 @ 21:01 :
Ik heb net ubuntu op mijn pc geinstalleerd en dat werkte wel maar niet helemaal. Hij heeft nergens gnome of kde geinstalleerd. Na het opstarten zit ik ook alleem maar in de zwart/witte tekst. (soort msdos)
Je zit nu bij de commandline van linux.
Dit is dus het echte gedeelte van het besturingsysteem
X heb je nodig om de grafische schil te kunnen laden en kde/gnome/enz om je vensters te "beheren".

Het ligt eraan hoe ubuntu het geinstalleerd hebt.

als je tijdens de bootoptions ":boot" van ubuntu op "server" ingetoetst hebt, dan kan het zijn dat het x niet geinstalleerd heeft.
(dan moet je het dan nog alsnog installeren)
Als je da niet gedaan hebt, probeer dan x op te starten via commando "startx".

Laatst gewijzigd op 06-04-2006 om 21:13.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 08:09
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
Citaat:
freyk schreef op 06-04-2006 @ 21:59 :
Je zit nu bij de commandline van linux.
Dit is dus het echte gedeelte van het besturingsysteem
X heb je nodig om de grafische schil te kunnen laden en kde/gnome/enz om je vensters te "beheren".

Het ligt eraan hoe ubuntu het geinstalleerd hebt.

als je tijdens de bootoptions ":boot" van ubuntu op "server" ingetoetst hebt, dan kan het zijn dat het x niet geinstalleerd heeft.
(dan moet je het dan nog alsnog installeren)
Als je da niet gedaan hebt, probeer dan x op te starten via commando "startx".
ik heb inderdaad bij de setup server moeten intikken. Maar ik zal commando "startx" eens proberen.

edit: ik ben nu freebsd aan het downloaden. Heeft bsd wel standaard een grafische desktop? of moet ik dat ook zelf installeren.

Want ik heb ooit eens mandrake geinstalleerd en toen kon je gewoon in de install aanvinken welke je wou, "kde/gnome enz."

Laatst gewijzigd op 07-04-2006 om 08:12.
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 08:30
dragonstorm
dragonstorm is offline
je bent een beetje een appel. Type in iets als

apt-get install gnome-common

zeg ja op alles, en dan moet het lukken.
Makkelijker is het systeem opnieuw te installeren en *geen* server in te typen bij isolinux (het bootscherm)
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 09:57
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
ik zal hem wel opnieuw ïnstalleren. En dan ipv server intikken, gewoon niets invullen gewoon enter doen?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 15:27
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
Lil' Stef schreef op 07-04-2006 @ 09:09 :
ik heb inderdaad bij de setup server moeten intikken. Maar ik zal commando "startx" eens proberen.

edit: ik ben nu freebsd aan het downloaden. Heeft bsd wel standaard een grafische desktop? of moet ik dat ook zelf installeren.

Want ik heb ooit eens mandrake geinstalleerd en toen kon je gewoon in de install aanvinken welke je wou, "kde/gnome enz."

Bij de FreeBSD setup kun je gewoon voor de X server kiezen. Je moet dan nog wel ff xorg configureren, maar aan de hand van het handboek is dat heel makkelijk. Daarna moet je vanuit de portscollection ff een window manager installeren, bijvoorbeeld kde: pkg_add -r kde

Als je dat te ingewikkeld vind kun je Desktopbsd (http://www.desktopbsd.net/) installeren. Dat is freebsd met een gui toolpakket. Dan is het installeren en gaan met de banaan.
Oud 07-04-2006, 16:26
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
Het is gelukt. Ik heb weer opnieuw Ubuntu geinstalleerd. En nu werkt Gnome perfect.

Bedankt voor de replys en ook degene over bsd. Dat word denk ik de volgende stap
Met citaat reageren
Oud 07-04-2006, 18:44
freyk
freyk is offline
Citaat:
ik heb inderdaad bij de setup server moeten intikken.
Dat was dus niet nodig geweest.
Want de "server" optie installeert dan programma's en servers die je als beginneling nog niet nodig hebt.
Ook zorgt hij ervoor dat hij de de prompt opstart inplaats van de grafische gedeelte.
(je kan het altijd nog regelen in je /etc/inittab)

Citaat:
Ik durf dat niet te zeggen, maar ik vind dat freebsd nog niet zo geschikt is, omdat deze automatisch opgestart met de prompt.
ubuntu is speciaal voor leken gemaakt (dus via een grafische schil)

Citaat:
Dat kan je helaas niet met ubuntu doen, want daarvoor moet je toch ubuntu of kubuntu downloaden.
Bij de grafische install van Suse of redhat (en dus ook mandrake) kan je dat dus ook regelen.
Oud 07-04-2006, 21:37
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
freyk schreef op 07-04-2006 @ 19:44 :
Ik durf dat niet te zeggen, maar ik vind dat freebsd nog niet zo geschikt is, omdat deze automatisch opgestart met de prompt.
ubuntu is speciaal voor leken gemaakt (dus via een grafische schil)
Omdat daar mensen aan gedacht hebben hebben ze dus een grafisch paket gebouwt zoals desktopbsd (er is er nog zo eentje).
Oud 08-04-2006, 15:49
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
ik heb nu Ubuntu geinstalleerd. Maar nu wil ik er een webserver op zetten (lokaal) om me websites te bouwen. Dat werkt wel, maar phpmyadmin wil niet zo. Hij zegt staat dat de server's socket niet goed geconfigureerd is

Iemand een idee wat ik nu nog moet aanpassen?

Laatst gewijzigd op 08-04-2006 om 16:05.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten