Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-03-2006, 20:01
Ikke84
Ikke84 is offline
Ik heb al drie opleidingen gevolgd maar ik vond ze allemaal niet leuk...Bij de derde stopte ik al in december...Nu was ik van plan om misschien geneeskunde te studeren, maar dat duurt zes jaar en je moet je diploma binnen tien jaar halen om je studiefinanciering te behouden...Betekent dat dus dat ik bijna acht jaar de tijd heb om mijn diploma te halen? En begint die tien jaar vanaf het begin dat ik begon te studeren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2006, 02:21
Verwijderd
Die termijn van tien jaar begint te lopen op het moment dat je voor het eerst studiefinanciering ontvangt. Dat is dus vanaf het moment dat je voor het eerst aan een opleiding in het hoger onderwijs (HBO of WO) begint. Dus het zit inderdaad zoals jij al dacht.

Overigens, even iets anders, om succesvol een studie geneeskunde af te ronden heb je wel iets meer motivatie nodig dan 'ik dacht er misschien over om het te gaan doen'. Je moet het willen, onvoorwaardelijk, anders red je het nooit. Je kunt niet even aan geneeskunde beginnen om te kijken of het bevalt.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 09:32
Ikke84
Ikke84 is offline
Bedankt voor het reageren..Maar ik heb nog een vraag..Ik ben van plan om eerst mijn vwo diploma in een jaar te halen en daarna pas geneeskunde te studeren..Gaat dat dan af van mijn tien jaar of begint mijn tien jaar verder met tellen als ik weer studeer en studiefinanciering ontvang?
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 09:47
Verwijderd
"Die termijn van tien jaar begint te lopen op het moment dat je voor het eerst studiefinanciering ontvangt." Als je tussendoor wat anders gaat doen lopen die tien jaar gewoon door.

Het gaat dus van die tien jaar af.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 10:19
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
niet lullig bedoelt, als het je lukt is het leuk en heel knap, maar zou je niet eerst een dag meelopen met die studie of zo ?

overigens, als je het echt graag wil doen (daar oordeel ik niet over) dan moet je je niet laten tegenhouden door een eventuele studieschuld. (sowieso, een beetje chirurg heeft dat in een jaar wel weer afgelost.)
Oud 25-03-2006, 19:01
kiss_the_sky
kiss_the_sky is offline
Citaat:
Ikke84 schreef op 25-03-2006 @ 10:32 :
Bedankt voor het reageren..Maar ik heb nog een vraag..Ik ben van plan om eerst mijn vwo diploma in een jaar te halen en daarna pas geneeskunde te studeren..
Dat is ook niet zo makkelijk als het lijkt. Als je ouder bent dan 21 kun je wel een soort toelatingsexamen doen.
Oud 25-03-2006, 19:35
Ikke84
Ikke84 is offline
Citaat:
kiss_the_sky schreef op 25-03-2006 @ 20:01 :
Dat is ook niet zo makkelijk als het lijkt. Als je ouder bent dan 21 kun je wel een soort toelatingsexamen doen.
Ik ben 21 jaar en ik was ook van plan om die toelatingstest te doen maar toen ik zag hoeveel boeken ik moest leren in zo'n korte tijd zonder docent ben ik van gedachten veranderd...
Met citaat reageren
Oud 25-03-2006, 20:15
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Vergeet niet dat als je als zoveel jaar gestudeerd hebt dat je dan ook niet meer zoveel jaren studiefinanciering over hebt en dat geneeskunde wel zes jaar is.
Oud 26-03-2006, 05:10
thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
Ikke84 schreef op 25-03-2006 @ 20:35 :
Ik ben 21 jaar en ik was ook van plan om die toelatingstest te doen maar toen ik zag hoeveel boeken ik moest leren in zo'n korte tijd zonder docent ben ik van gedachten veranderd...
over hoeveel hebben we het dan?
Oud 26-03-2006, 07:35
Timothy
Timothy is offline
Citaat:
Ikke84 schreef op 25-03-2006 @ 20:35 :

Daar zijn cursussen voor.... bijvoorbeeld bij het JBI in Utrecht, dus zonder docent zou je eigen keus zijn.

Thunder110: Het gaat om "maar" 6 vakken, echter dat ligt aan je vooropleiding. Je kunt vrijstellingen krijgen als je vakken op VWO hebt gedaan. Zo niet, dan wordt je getentamineerd in Nederlands, Engels, wiskunde B1, scheikunde 1, natuurkunde 1 en biologie 1,2. Met deze vakken ben ik zelf ook bezig, alleen niet voor geneeskunde, maar voor diergeneeskunde (colloquium doctum is voor beide studie's echter hetzelfde). Ik doe het wel zonder cursus, dus helemaal via zelfstudie en in principe is dat goed te doen; je moet wel zelfdicipline hebben en het echt willen.
Denk je dat dat niet lukt, dan zijn er genoeg cursussen. De meeste universiteiten bieden ook cursussen aan, die opleiden tot de landelijke tentamens. Om daar achter te komen moet je informatie gaan vragen bij de universiteit van je keuze.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 12:18
vidaaa
vidaaa is offline
Als je al met 3 studies gestopt bent en je hebt je vwo-diploma nog niet dan moet je dus geen geneeskunde gaan doen.
Oud 26-03-2006, 13:35
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
vidaaa schreef op 26-03-2006 @ 13:18 :
Als je al met 3 studies gestopt bent en je hebt je vwo-diploma nog niet dan moet je dus geen geneeskunde gaan doen.
wat een burgerlijke kutredenering zeg.
Oud 26-03-2006, 13:51
sapientia
sapientia is offline
Maar wel een logische, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 14:00
Roos
Roos is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-03-2006 @ 14:35 :
Nou, je moet toch op zijn minst eerst VWO hebben gehaald
Oud 26-03-2006, 14:07
Verwijderd
Citaat:
Roos schreef op 26-03-2006 @ 15:00 :
Nou, je moet toch op zijn minst eerst VWO hebben gehaald
Of een 21+ toets.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 14:17
Ikke84
Ikke84 is offline
Citaat:
thunder110 schreef op 26-03-2006 @ 06:10 :
over hoeveel hebben we het dan?
Ik heb het verkeerd gezien..Ik ging alle boeken tellen en zo telde ik ook de uitwerkingboeken mee en daardoor leek het zo veel...Maar nu ik overnieuw tel zie ik dat het per vak ongeveer 3 a 5 boeken zijn...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 14:38
Ikke84
Ikke84 is offline
Ik ben nu misschien toch van plan om een colloquium doctum te gaan halen alleen vroeg ik me af of het nu niet te laat is...
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 14:40
Estar
Estar is offline
Citaat:
Ikke84 schreef op 26-03-2006 @ 15:38 :
Ik ben nu misschien toch van plan om een colloquium doctum te gaan halen alleen vroeg ik me af of het nu niet te laat is...
Voor aankomend jaar wel, voor het jaar erop niet.
Met citaat reageren
Oud 26-03-2006, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Ikke84 schreef op 26-03-2006 @ 15:38 :
Dat kan je vast op de site van een universiteit vinden.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2006, 10:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
sapientia schreef op 26-03-2006 @ 14:51 :
Maar wel een logische, lijkt me.
dat ben ik dus niet met je eens. Als ze dit graag wil en de mogelijkheid bestaat - en dat die bestaat is vrij duidelijk - moet ze het vooral niet laten.

@TS : een CD is iets waar je meestal een jaar voor uit moet trekken. September gaat je dus niet meer lukken, vrees ik, maar september 2007 wellicht wel.
Oud 27-03-2006, 14:58
vidaaa
vidaaa is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-03-2006 @ 14:35 :
Wat is daar nou burgerlijk of kut aan? Ik zeg dat je geen geneeskunde moet doen als je al met drie studies bent gestopt en geen vwo-diploma hebt. Voor je je diploma hebt kun je alweer met pensioen, als je al een diploma haalt.
Oud 28-03-2006, 07:30
Timothy
Timothy is offline
Dat zal nou ook wel weer meevallen, he? Als je erachter staat, kun je met een jaar een CD halen. Er zijn zelfs mensen die het in drie maanden doen, dus wat tijd aangaat is het onzin wat je zegt.
Bovendien... met pensioen, overdrijf je niet een beetje. Ik weet niet hoe oud de originele vraagsteller is, maar het zal vast nog wel even duren voordat die met pensioen gaat. Ik ben zelf 38 en doe een CD, zal dus minstens 44 jaar oud (of jong ) zijn als ik afstudeer voor dierenarts. Persoonlijk vind ik dat nog geen leeftijd om met pensioen te gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 13:58
joehoe19
joehoe19 is offline
Citaat:
Wat is daar nou burgerlijk of kut aan? Ik zeg dat je geen geneeskunde moet doen als je al met drie studies bent gestopt en geen vwo-diploma hebt. Voor je je diploma hebt kun je alweer met pensioen, als je al een diploma haalt.
Wat een onzin!!...

Ten eerste: dat je eerste 3 andere studies heb geprobeerd betekent niet dat je niet geschikt bent voor geneeskunde!
Ten tweede: Dan ben jij nog nooit bij een college geweest van geneeskunde, want dr zitten genoeg oudere mensen tussen die ook ondertussen met pensioen kunnen! Iedereen kan het zolang je het maar echt wilt!

Dus misschien moet je eerst even nadenken voordat je er iets uit floept
Met citaat reageren
Oud 01-04-2006, 14:35
Verwijderd
Citaat:
joehoe19 schreef op 01-04-2006 @ 14:58 :

Ten eerste: dat je eerste 3 andere studies heb geprobeerd betekent niet dat je niet geschikt bent voor geneeskunde!
Nee, maar dat betekent wel dat je óf een hele slechte kiezer bent, waardoor je dus beter geen studie kan gaan doen die héél lang duurt, zoals geneeskunde.
Óf het betekent dat de TS geen motivatie en geen doorzettingsvermogen heeft en dan moet je überhaupt niet aan een universitaire opleiding beginnen, en zeker niet één van zes (!) jaar.
Met citaat reageren
Oud 06-04-2006, 08:16
strawberryangel
strawberryangel is offline
nou heb ik nog wel een vraag.... als je al dacht 'jeetje dat zijn veel boeken die ik zelfstandig door moet nemen zonder docent' maar wat denk je dat je moet doen als je eenmaal op de uni zit? natuurlijk heb je colleges, maar die omvatten echt niet die 100 pagina's die je ongeveer per week moet lezen. Uni=zelfstandig en dat moet je aankunnen.

tis maar als een soort waarschuwing...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-04-2006, 20:58
Nienna*
Nienna* is offline
Ik denk dat je wel écht gemotiveerd moet zijn om geneeskunde te gaan studeren. Eerlijk gezegd zie ik dit zeer somber in, al ken ik je niet.
Je hebt al verscheidene studies gedaan en geen enkele beviel je. Het leek je wel wat om geneeskunde te gaan studeren. Pardon? Voor jou duizend anderen! Er zijn zoveel mensen in Nederland alleen al die graag geneeskunde willen studeren, er minstens zes jaar voor hebben gewerkt op vwo, gemotiveerd zijn tot op het bot en dan kom jij er even tussendoor en misschien stop je wel binnen een jaar. Weet waar je aan begint.
Bovendien zijn alle boeken in het Engels. Schrikt dat niet af, dan heb je in ieder geval één stap in de goede richting.

Stel dat je een soort sollicitatiegesprek zou krijgen... ík zou je in ieder geval niet aannemen op de school.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten