Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Dus dan ligt het aan het feit dat je het niet gelooft.... |
![]() |
||
Citaat:
Maar goed. Emotioneel en in gedachten leeft iedereen in zijn eigen wereldje, zoals Willy pirate ook al zei. Dat is nogal een open deur. Ik wil het gerust politiek correct spelen en toegeven dat je iets nooit zeker kunt weten, maar ik neem wel waar dat er bepaalde dingen zijn die in het wereldje van ieder mens terugkomen. Zwaartekracht bijvoorbeeld. Een bacterie (geen hersenactiviteit, heeft geen last van wel of niet geloven) valt ook naar beneden. Nu zeg jij natuurlijk: "Ah, maar dat speelt zich allemaal af in jóúw wereldje, ik ben ook onderdeel van jouw wereldje, etc etc." Wel, dat kan natuurlijk zo zijn, maar dat maakt mijn wereldje de absolute waarheid, ook in deze discussie. Een hogere waarheid dan mijn eigen waarheid valt er niet te behalen (wordt die behaald, dan wordt het automatisch onderdeel van mijn wereldje) en daarom is het nutteloos om daarover te speculeren, bijvoorbeeld over het bestaan van andermans wereldjes. Welnu, in MIJN wereld worden mensen ook door externe invloeden beinvloed. Spreek me niet tegen, het is de absolute waarheid, toon ik net aan. ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Want ik denk dat er een hogere waarheid is, eentje die niet bestaat uit gevoelens, sensaties en gedachten. En ik denk dat die hogere waarheid datgene is, wat het allemaal ervaart. Dat het allemaal creeert. En dat wat onervaarbaar is, en wat je niet kunt kennen, omdat je er geen afstand van kunt nemen. Omdat je het zelf bent. Jezelf kennen, als deze theorie zou kloppen, zou ongekende mogelijkheden met zich mee kunnen brengen... |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
![]() |
Citaat:
En als je het nou wel creeert maar niet gelooft dat je het doet? Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
wer·ke·lijk·heid (de ~ (v.), -heden) 1 dat wat werkelijk is => het hier en nu, realiteit. Vele dingen zijn al voor je bepaald in een bepaalde zin, v.b. leerplicht tot je 18e levensjaar. De raliteit voor deze groep personen is dus dat zij studeren moeten. Dat is hun werkelijkheid, ongeacht hun mening. Dus creeren zij dus geen eigen werkelijkheid, maar een ander? Ook al zijn zij het hier niet mee eens.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En wat een droom betreft, die wordt mi gevormd uit jouw herinneringen aan de wereld zoals deze is. Je kunt je wel voorstellingen maken van dingen die je niet kent irl, maar deze worden nog gemaakt uit wat je al wél kent. Mensen die blind zijn geweest vanaf hun geboorte, dromen niet in beelden. |
![]() |
||
Citaat:
Dat is wat er in feite uit de maat loopt tussen persoonlijke waarneming en werkelijkheid. Nog een voorbeeld: sommige mensen beweren god te zien, ondanks dat er niets is. Spookverschijningen zijn daar nog een voorbeeld van.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ook genoeg lui die zeggen dat die boom alleen geluid maakt wanneer jij vindt dat hij geluid maakt, en jij vindt dat hij geluid maakt als je je dicht genoeg op die boom bevindt om dat geluid waar te nemen - aangezien het voor jou natuurlijk is om dat geluid te horen. Maakt die boom geluid als er een dove naast staat? En een dove met een blinde? Neemt de boom de moeite om uberhaupt om te vallen als het enkel om een blinde gaat? Als je om het hoekje kijkt, is het hoekje er dan nog? Flauwe boel. |
Advertentie |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
of eigelijk geest - denkbaarheid Laatst gewijzigd op 09-05-2006 om 20:45. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
waarom werkelijkheden zoveel op elkaar lijken... welke werkelijkheid bestaat er buiten je eigen dan? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Je zou dan kunnen zeggen , als ik een werkelijkheid opzich ben , ben jij dat ook. Hoe is het dan mogelijk , dat wij kunnen communiceren? ![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
het is voor ons mensen ook vaak makelijker om met 1 paradigma (werkelijkheid) rond te lopen , dan met meerdere ![]()
|||
![]() |
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het feit dat ik discusseer met jullie geeft al aan natuurlijk dat ik het niet geloof ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Dat neemt niet weg dat ik beide opvattingen verwerp op grond van hun onwaarschijnlijkheid.
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is niet zozeer iets dat ik aanhang, maar soms heb je van die momenten dat je over dit soort dingen na gaat denken (trip? ![]() En dan is het ook wel eens leuk om het helemaal door te denken. Natuurlijk kun je zeggen dat het nogal nutteloos is van 'een bewustzijn' om een wereld als deze te gaan dromen, terwijl er dan dus wel degelijk een 'andere' echte wereld/realiteit bestaat, maar dat is even helemaal het punt niet, lijkt me. Ik heb op school ooit eens een paar stukken geschreven over verschillende realiteiten en welke in principe mogelijk zouden zijn. En de 'deus sum' theorie is op zichzelf nog niet eens zo debiel aangezien er ook mensen zijn die ervan uitgaan dat er een God is die alles heeft geschapen, dus waarom zou je dat zelf niet kunnen zijn? Overigens ben ik zelf alles behalve gelovig, dus -zoals ik al zei- is deze theorie er niet een die ik aanhang. En om je vraag te beantwoorden: Ja, deze wereld is mooi genoeg. Althans, je kunt iets moois maken van je leven. Er zijn gewoon vele mysteries in dit leven en IMHO is het verschrikkelijk leuk en interessant om hierover na te denken. Maar er zijn verschillende manieren om bepaalde mysteries te ontrafelen (ook al ben ik ervan overtuigd dat dit natuurlijk nooit volledig gaat lukken) en filosofie, theologie en de wetenschap zijn hele interessante manieren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het denken/geloven iets te kunnen, dat volstrekt onmogelijk is, hoort bij deze wereld, al is het natuurlijk niet uit te sluiten dat het in jouw 'echte' wereld wel mogelijk is (ervan uitgaande dat deze wereld inderdaad niet 'echt' is). |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||