Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-05-2002, 11:11
Verwijderd
Weet iemand wat de alternatieven zijn voor dierproeven, bijvoorbeeld om medicijnen te testen?
Zou erg handig zijn in de discussie die ik aan het voeren ben.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-05-2002, 21:24
Steve Le Irwkin
Steve Le Irwkin is offline
ehm..op mensen testen?
Met citaat reageren
Oud 25-05-2002, 21:34
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
ehm..op mensen testen?
Goed idee...de medicijnen zijn voor ons...dus test et maar op de mens...
dmv geinfecteerd bloed moet et volges mij ook wel kunnen...
Oud 27-05-2002, 14:01
drama
drama is offline
Computersimulaties.
Oud 27-05-2002, 19:59
Spyker
Spyker is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
ehm..op mensen testen?
Helemaal mee eens! Computersimulaties zullen op den duur wel in de richting komen, maar het zal het nooit kunnen vervangen en daarom zal er zeer waarschijnlijk geen voledig alternatief op dierenproeven komen.
Oud 27-05-2002, 21:49
cybergurlie17
cybergurlie17 is offline
Cel- en weefselkweken.
Immunologische technieken
Computers
Robots
Onderzoek met mensen
Moleculaire structuren

en het beste alternatief:
het voorkomen van ziekten
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 18:54
Verwijderd
Thanx.
Heb zelf al een heel goed verslag gevonden.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 19:46
kees17
kees17 is offline
op dierenbeschermers, want zij hebben er moeite mee dat er dier proeven zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-05-2002, 20:34
autodropje
autodropje is offline
op gekloonde stukjes mens/dier lijkt mij wel een goed idee
Oud 31-05-2002, 00:29
Tofke_H
Tofke_H is offline
gekloonde dieren?
Oud 31-05-2002, 08:22
Kitten
Citaat:
drama schreef:
Computersimulaties.
idd
werkt even goed dan als het op die arme beestjes uit te testen !

en gekloonde dieren zijn ook dieren ..
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 12:57
Spyker
Spyker is offline
Citaat:
kees17 schreef:
op dierenbeschermers, want zij hebben er moeite mee dat er dier proeven zijn.
helemaal mee eens.
Oud 03-06-2002, 23:16
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
ehm..op mensen testen?
Oud 04-06-2002, 00:42
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Kitten schreef:

idd
werkt even goed dan als het op die arme beestjes uit te testen !

en gekloonde dieren zijn ook dieren ..
*proest* Als computersimulaties inderdaad zo goed werken vraag ik me af waarom de windtunnel nog steeds bestaat. Computersimulaties zijn niet te vertrouwen. Helaas... Je zou er wél het aantal dierproeven drastisch mee kunnen verminderen.
Oud 04-06-2002, 00:42
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Steve Le Irwkin schreef:
ehm..op mensen testen?
gebeurt deels al... betaalt redelijk, alleen je weet niet wat je eraan overhoudt...
Oud 04-06-2002, 07:43
Kitten
Citaat:
Tampert schreef:

*proest* Als computersimulaties inderdaad zo goed werken vraag ik me af waarom de windtunnel nog steeds bestaat. Computersimulaties zijn niet te vertrouwen. Helaas... Je zou er wél het aantal dierproeven drastisch mee kunnen verminderen.
het gaat hier dan ook niet over windtunnels

en ik heb het dan ook over dingen die ze al ontelbare keren getest hebben .. *gekende-dingen*

als ze weer iets nieuws uittesten, dan zijn computersimulaties inderdaad niet te vertrouwen.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2002, 10:06
Spyker
Spyker is offline
waarom zou je proeven uitvoeren als je toch al weet wat er gaat gebeuren? Beetje zinloos.

Mag ik het onderwerp trouwens een klein beetje aanpassen?

Wie vindt dierproeven zielig voor de beestjes en is daarom per definitie tegen het uitvoeren ervan?
Oud 09-06-2002, 21:47
Cat
Cat is offline
Ik vindt het voor die dieren zielig maar als er met die proeven mensen kunnen gered worden vind ik dat deze proefen moeten worden voortgezet.
Met citaat reageren
Oud 10-06-2002, 19:20
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
Kitten schreef:

het gaat hier dan ook niet over windtunnels
nee, maar het is precies hetzelfde princiepe. Je moet alles modelleren bij een windtunnel, zo ook bij een medicijnensimulatie.

Citaat:

en ik heb het dan ook over dingen die ze al ontelbare keren getest hebben .. *gekende-dingen*
Citaat:
waarom zou je proeven uitvoeren als je toch al weet wat er gaat gebeuren? Beetje zinloos.
Citaat:

als ze weer iets nieuws uittesten, dan zijn computersimulaties inderdaad niet te vertrouwen.
Nee, en aangezien ik het nut niet inzie van het testen van iets dat je al getest hebt is het dus nutteloos
Oud 11-06-2002, 08:55
Mabo
Mabo is offline
Het principe van check check dubbelcheck is op dieren een beetje lullig, het zijn en blijven toch levende wezens, naja misschien niet meer zo heel levend na bepaalde proeven die mensen zo nodig moeten uitvoeren op dieren om 'zeker' te weten dat bepaalde producten of medicijnen niet schadelijk voor mensen zullen zijn. Dat weet je natuurlijk nooit zeker, want mensen blijven anders dan dieren, we zijn andere dieren. Ja, dieren, mensen moeten zich niet zo verheffen boven de andere levende wezens waarmee wij deze aardkloot mogen delen. Het is toch van de gekke, van een arrogantie, dat wij andere dieren gebruiken ten behoveve van onze eigen pleziertjes of gezondheid. Wees dan ook een man/vrouw en test die dingen op mensen uit, die dieren zullen nooit profijt hebben van de proef, wij hopen dat er wel van te krijgen, en met proeven op degene voor wie die producten of medicijnen gemaakt zijn, heb je meteen veel meer zekerheid. Daar zullen wel meer slachtoffers voor moeten worden gemaakt, maar onze wereld is al 'druk' genoeg, laten we onze mede aardbewoners ten minste leven.
Oud 14-06-2002, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Spyker schreef:
Wie vindt dierproeven zielig voor de beestjes en is daarom per definitie tegen het uitvoeren ervan?
zielig is niet echt het juiste woord.. ik vind het gewoon verschrikkelijk dat er beestjes worden doodgemaakt (en dan niet eens gewoon doodgemaakt, nee, doodgemaakt terwijl hun hoofd half opengereten ligt, hun ogen vol zijn gesmeerd met shampoo die niet in je ogen hoort te prikken, en er draadjes uit hun lijf steken) alleen omdat iemand toevallig een nieuw smeerseltje wil tegen zn aambeien of omdat iemand anders een nieuw soort 'long-lasting' lipstick wil.. waardeloos gewoon.

nog een alternatief wat nog niet is genoemd (volgens mij):
chemische reacties, door middel van mengen van twee stoffen kun je erg veel zien aan wat voor effect het kan hebben.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2002, 21:49
juppeltje
juppeltje is offline
voor oogzalfjes etc en voor makeup worden toch al ogen van geslachte kippern gebruikt? die houden ze dan effe levend ( de ogen dan,. de kippen zijn dan al opgegeten) en dan heeft er niemand pijn en kan er goed getest worden. Bovendien ziet het er best leuk uit
Oud 15-06-2002, 23:31
DJ Incompetent
DJ Incompetent is offline
k vind op dieren testen bter dan op mensen, ook al is t voor de mensen

maarja, test t op zware criminelen ofsow?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2002, 16:36
she_devil
she_devil is offline
hoe kun je nou met computersimulaties een nieuw medicijn testen? zo'n computer weet toch nooit hoe alles reageert?!
Met citaat reageren
Oud 17-06-2002, 13:03
extinction
extinction is offline
Citaat:
Tampert schreef:

Ook dierproeven zijn niet honderd procent te vertrouwen. Dieren zijn anders dan mensen, reageren anders, zijn vatbaar(der) voor andere of bepaalde ziekten etc. Chimpansees kunnen geen menselijk AIDS ontwikkelen, maar worden wel gebruikt voor AIDS onderzoek...

Veel alternatieven werken wel, of voor een groot deel.

Computersimulaties:
-voor het gebruik van nieuwe stoffen wordt gekeken naar de structuur van die stoffen, en die worden vergeleken met de structuur van al bestaande stoffen. Hierdoor krijg je al een behoorlijke indicatie over de veiligheid en giftigheid van die stoffen voor levende wezens. Uiteraard kun je hieruit geen waterdichte conclusies trekken, het is slechts een (goede) indicatie.
-proeven hoeven niet dubbel uitgevoerd te worden omdat gegevens makkelijk(er) kunnen worden opgeslagen door het gebruik van databases.
-ter bestudering van de anatomie van een dier: je kan dieren opensnijden zonder hiervoor dieren te gebruiken. Je gebruikt een computermodel en kan zo de anatomie van een dier grondig bestuderen.
-door een computer te gebruiken kan je uitrekenen hoeveel dieren er maximaal nodig zijn voor een dierproef, zodat je in ieder geval niet onnodig op dieren test of dieren vasthoudt voor een test, wat nu nog wel gebeurd.

Er kan gebruik gemaakt worden van kunstorganen en weefselkweken.
Alternatieven zijn lang zo slecht nog niet. Vroeger werden er apen gebruikt bij het testen van autogordels voor de botsproeven. Nu zijn dat gewoon poppen die aangesloten zijn op een computer. En het werkt behoorlijk goed.

Ik wijs dierproeven niet per definie af, als er aangetoond kan worden dat de proeven zin hebben, en bijdragen aan de ontwikkeling van een medicijn. (Ik heb het niet over paracetamol, en het steeds opnieuw testen van aspirientjes). Proeven die enkel gebruikt worden voor make-up en verzorgingsproducten wijs ik volledig af.
Aan de huisvesting voor proefdieren moet gewerkt worden. De leefomstandigheden zijn zeer slecht. Als je door middel van proefdieren wilt zorgen voor het voorkomen en genezen van ziektes bij mensen, dan moet je ook investeren in een goede huisvesting voor de dieren die je gebruikt.
Oud 26-06-2002, 20:44
Frida
Frida is offline
Citaat:
Tofke_H schreef:
gekloonde dieren?
Dat zijn ook dieren
Reageren

Regels voor berichten