Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-05-2006, 19:36
Verwijderd
En vind je dat je veel mensenkennis hebt?

Het komt vaak voor dat ik kan zien hoe iemand zich voelt alleen door lichaamstaal of door de manier hoe diegene dingen uitspreekt etc. Na enige tijd blijkt dat ik vaak ook gelijk heb (gehad).
Ik weet niet of je dat als mensenkennis kunt beschouwen, vandaar mijn vraag: zie topictitel.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-05-2006, 19:45
Roosje
Roosje is offline
Mensenkennis is voor mij dat je weet hoe mensen kunnen/gaan reageren in bepaalde situaties, dat je kunt zien wat ze denken zonder dat ze dat zeggen. Het is eigenlijk een bepaald gevoel dat ik niet echt omschrijven kan.

Ik kan ook vaak zien wat er is met iemand, of merken wat er niet klopt. Ik weet niet, de laatste tijd heb ik best veel door. Maar of je dat echt mensenkennis kunt noemen? Ik denk het niet.

Mijn Van Dale-Pocketwoordenboek zegt:
men.sen.ken.nis v inzicht in het wezen en karakter vd mens

Niet dat je daar veel meer mee opschiet.
Oud 06-05-2006, 20:20
marrel
marrel is offline
Iets wat ik niet heb

Door mensen heen kunnen kijken. Waneer je iemand leert kennen een beetje in kunnen schatten hoe hij/zij is als die zich beter op zijn gemak gaat voelen en beter leert kennen. Zien wat iemand echt bedoelt ook al probeert hij dat te verbergen. Zoiets vind ik
Oud 06-05-2006, 21:28
Verwijderd
Lichaamstaal kunnen 'lezen' is toch meestal wel een natuurlijke aanleg dus dat kun je niet echt specifiek onder het kopje mensenkennis plaatsen vind ik. Door dingen naar jezelf en eigen reactie toe te vertalen kun je de ander zijn reactie voorspellen, iets dat ook automatisch gaat.

Maar dat mensenkennis een bepaalde graad hoger dan basisniveau brengt is denk ik het opvangen van (steeds kleiner wordende) aanwijzingen waarmee je iemand al kunt voorspellen, weet hoe diegene gaat reageren, hoe hij denkt, wat hij denkt, welke keuzes hij gaat maken.

-
Zo dus ook hoe je elk individu kunt benaderen, beter kunt laten voelen, door kunt dringen op een dieper vlak dan gewoonlijk et cetera.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 21:37
Verwijderd
Mensenkennis is denk ik gebaseerd op je empatisch vermogen. Je kunnen inleven in een ander en dus kunnen inschatten hoe een ander reageert. Ook kan je behalve aan verbale communicatie, ook aan non-verbale communicatie inschatten wat iemand bedoelt of voelt. Toonhoogte van een stem, blik in de ogen, lichaamshouding enz.

Iets waar je überhaupt gevoel voor moet hebben en dat je in de loop van tijd verder ontwikkeld. Een soort van fijngevoeligheid voor mensen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 01:20
Magican
Magican is offline
Weten hoe en waarom een ander persoon zou handelen in bepaalde situaties
Oud 07-05-2006, 01:43
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 06-05-2006 @ 22:28 :
Lichaamstaal kunnen 'lezen' is toch meestal wel een natuurlijke aanleg dus dat kun je niet echt specifiek onder het kopje mensenkennis plaatsen vind ik. Door dingen naar jezelf en eigen reactie toe te vertalen kun je de ander zijn reactie voorspellen, iets dat ook automatisch gaat.

Maar dat mensenkennis een bepaalde graad hoger dan basisniveau brengt is denk ik het opvangen van (steeds kleiner wordende) aanwijzingen waarmee je iemand al kunt voorspellen, weet hoe diegene gaat reageren, hoe hij denkt, wat hij denkt, welke keuzes hij gaat maken.

-
Zo dus ook hoe je elk individu kunt benaderen, beter kunt laten voelen, door kunt dringen op een dieper vlak dan gewoonlijk et cetera.
Helemaal mee eens.

Hoe je dat aanvoelt is lastig te beschrijven, je weet het gewoon
Ik denk dat ik wel een vrij goede mensenkennis heb.
Oud 07-05-2006, 01:48
Verwijderd
Citaat:
MTpower schreef op 07-05-2006 @ 02:43 :
Hoe je dat aanvoelt is lastig te beschrijven
Ach. Communicatie is gewoon zoveel meer dan alleen wat blikken, houdingen en woorden. Binnen een (dier)soort gaat het zo ver, je moet er alleen even in getraind raken.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 02:01
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Sovreze schreef op 07-05-2006 @ 02:48 :
Ach. Communicatie is gewoon zoveel meer dan alleen wat blikken, houdingen en woorden. Binnen een (dier)soort gaat het zo ver, je moet er alleen even in getraind raken.
Maar hoe je precies weet hoe iemand gaat reageren/antwoorden/whatever is lastig te beschrijven. Ik ga me er niet eens aan wagen, dat weet ik op dat moment gewoon
En hoe zou je jezelf moeten trainen in iets wat eigenlijk niet te beschrijven valt?
Leren dmv ervaring misschien?
Oud 07-05-2006, 08:56
Verwijderd
Volgens mij is mensenkennis mensen die je net kent, redelijk snel doorhebben. Snel van begrip zijn, niet veel woorden nodig hebben om iemand te begrijpen. En ook dat je makkeljik door iemand heen prikt.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 10:02
Nona
Nona is offline
Eens met Sovje.

En ik weet niet of ik mensenkennis heb. Sommige dingen voel ik precies aan, zo af en toe kan ik de plank weer helemaal mis slaan. Dat ligt ook een beetje aan het moment; als mensen met gevoelens bij me komen sta ik op scherp en merk ik heel wat, op gewoon zomaar een moment kan ik overal vraagtekens bij zetten.
Oud 07-05-2006, 11:43
hmmmm
hmmmm is offline
Mensenkennis naar mijn mening het kunnen verklaren van iemands gedrag vanuit eerdere ervaringen. In die zin zou Misspunky haar ervaringen dus mensenkennis kunnen noemen.
Het gaat er echter wel om dat je dit uit eerder contact heb gehaald, anders kom je al gauw uit bij dingen als hoogsensitiviteit of iets dergelijks.
Oud 07-05-2006, 15:17
belli
belli is offline
Volgens mij kan je mensen kennis het beste definieren als: Kunnen in schatten hoe mensen reageren in verschillende en uiteenlopende situaties.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 15:26
Frostbite
Frostbite is offline
Dat je mensen snel en makkelijk kan doorgronden. Ja, dat kan ik wel.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 15:52
Verwijderd
Hm, ik zie het denk ik iets algemener - niet zozeer dat je weet hoe een individu ergens op gaat reageren omdat je die persoon nou zo goed kunt 'lezen', maar meer omdat je al zoveel mensen hebt zien reageren dat je kunt voorspellen hoe deze dat doet.

Ook, trouwens, dat je begrijpt waaróm mensen dingen doen, hun beweegredenen, ookal kennen ze die zelf misschien niet heel duidelijk. Dat je begrijpt hoe ze in elkaar zitten.

Ofzo? Ik heb zelf trouwens eerder het laatste dan het eerste, denk ik, maar dan wel redelijk beperkt - ik begrijp mensen beter naarmate ze meer op mij lijken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten