Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-04-2006, 13:46
Tovenaar
Tovenaar is offline
Ik kreeg zojuist een brief van de IBG (zoals altijd in het weekend ) dat ik te veel studiefinanciering heb ontvangen en dus terug moet betalen.
Nu heb ik, zoals alle scholieren van boven de 18 jaar, vanaf dit jaar de eigen verantwoordelijkheid om een ziektekostenverzekering af te sluiten. Hiervoor moet je dus een premie betalen en dit zou gecompenseerd moeten worden in je studiefinanciering. Nu vermoed ik dat de IBG deze compensatie om de 1 of andere reden terugdraait, want het bedrag wat ik maandelijks te veel zou hebben ontvangen is vrijwel gelijk aan het bedrag wat ik sinds januari 2006 extra ontvang. In de brief staat er ''er is iets gewijzigd in de situatie van je ouders'' maar dat is niets meer en niets minder dan bullshit. Mijn simpele vraag: zijn er meer mensen die nu ineens ongeveer dat bedrag wat ze extra kregen moeten terugbetalen, en hoe kan ik in een bezwaarschrift hard maken dat zij fout zitten?
Oud 22-04-2006, 15:02
Verwijderd
Hoeveel heb je dan teveel gekregen elke maand?
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 16:29
Tovenaar
Tovenaar is offline
Volgens hen zo'n zeventig euro.
Oud 22-04-2006, 18:59
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik krijg geen 70 euro compensatie hoor.. eerder 15
Oud 22-04-2006, 19:45
mar87
mar87 is offline
Ik ben van rond de 75 euro naar 89 euro gegaan. En dat was volgens mij ook de compensatie ongeveer.
Met citaat reageren
Oud 22-04-2006, 20:25
Lente
Lente is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 22-04-2006 @ 17:29 :
hoezo 'volgens hen'? je weet toch zelf ook wel hoeveel je extra kreeg?
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 12:29
Verwijderd
heb nog steeds geen compnsatie ontvangen
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 12:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Mr Soija schreef op 23-04-2006 @ 13:29 :
heb nog steeds geen compnsatie ontvangen
de basisbeurs is toch gewoon verhoogd met zo'n 10-15 euro als compensatie?
Oud 23-04-2006, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 23-04-2006 @ 13:32 :
de basisbeurs is toch gewoon verhoogd met zo'n 10-15 euro als compensatie?
nee en er zou toch 560 euro bijkomen voor een schooljaar, dat is 46.67 euro per maand
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 13:49
Hawahaai
Hawahaai is offline
Hier staan de bedragen van de stufi voor 2006. Er staat dus dat de basisbeurs voor een thuiswonende student 89,24 euro is. Vorig jaar was het, als ik me niet vergis, iets van 76 euro. Dat scheelt dus zo'n 13 euro per maand.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Tovenaar schreef op 22-04-2006 @ 17:29 :
Dat is wel veel. Is je stufi ook daadwerkelijk met 70 euro elke maand omhoog gegaan tov 2005?

Ik zou eens bellen en zorgen dat je alle cijfers voor je hebt; als je echt teveel hebt ontvangen, heb je gewoon pech en zal je het terug moeten betalen. Als je gewoon het normale bedrag hebt gekregen (zoals op de IBG site staat), dan hebben ze een fout gemaakt, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 23-04-2006, 17:34
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Ik word volgende week 18 en heb 2/3 maanden terug tegemoetkoming scholieren aangevraagd.. heb er alleen nog niets van gehoord bedacht ik me gisteren..

Wat zal ik doen?
Oud 23-04-2006, 17:42
Verwijderd
Citaat:
ArtemisQ schreef op 23-04-2006 @ 18:34 :
Ik word volgende week 18 en heb 2/3 maanden terug tegemoetkoming scholieren aangevraagd.. heb er alleen nog niets van gehoord bedacht ik me gisteren..

Wat zal ik doen?
Morgen bellen.
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 09:36
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
HaWaHaai schreef op 23-04-2006 @ 14:49 :
Hier staan de bedragen van de stufi voor 2006. Er staat dus dat de basisbeurs voor een thuiswonende student 89,24 euro is. Vorig jaar was het, als ik me niet vergis, iets van 76 euro. Dat scheelt dus zo'n 13 euro per maand.
Ik ben er, ondanks dat de basisbeurs verhoogd is, op achteruit gegaan. De basisbeurs is misschien wel verhoogd, maar mijn aanvullende beurs is verlaagd, terwijl ik nog steeds gewoon het maximale krijg (heb meerdere keren met ze aan de telefoon gehangen) Toch krijg ik 15 cent minder studiefinanciering dan vorig jaar. Ik ben er nog geen enkel jaar op achteruit gegaan, behalve dan dit jaar. En dan noemen ze het "compensatie"?
Oud 24-04-2006, 12:24
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 23-04-2006 @ 18:42 :
Morgen bellen.
Gedaan, en ze hebben 't al verwerkt en ook al een brief verstuurd (die waarschijnlijk dan weg is ofzo? )

Maarja.. krijg pas geld vanaf 1 Juni..
Oud 24-04-2006, 19:00
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
ArtemisQ schreef op 24-04-2006 @ 13:24 :
Gedaan, en ze hebben 't al verwerkt en ook al een brief verstuurd (die waarschijnlijk dan weg is ofzo? )

Maarja.. krijg pas geld vanaf 1 Juni..
Omdat je ouders tot die tijd kinderbijslag krijgen (gaat per kwartaal)
Met citaat reageren
Oud 24-04-2006, 21:07
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
justhanna schreef op 24-04-2006 @ 10:36 :
Ik ben er, ondanks dat de basisbeurs verhoogd is, op achteruit gegaan. De basisbeurs is misschien wel verhoogd, maar mijn aanvullende beurs is verlaagd, terwijl ik nog steeds gewoon het maximale krijg (heb meerdere keren met ze aan de telefoon gehangen) Toch krijg ik 15 cent minder studiefinanciering dan vorig jaar. Ik ben er nog geen enkel jaar op achteruit gegaan, behalve dan dit jaar. En dan noemen ze het "compensatie"?
Misschien omdat je ouders meer zijn gaan verdienen, anders lijkt het me sterk
Oud 24-04-2006, 21:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 24-04-2006 @ 22:07 :
Misschien omdat je ouders meer zijn gaan verdienen, anders lijkt het me sterk
Volgens mij kan het wel, als je voorheen particulier verzekerd was, was toen je aanvullende beurs hoger dan nu volgens mij.
Oud 24-04-2006, 22:08
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-04-2006 @ 22:10 :
Volgens mij kan het wel, als je voorheen particulier verzekerd was, was toen je aanvullende beurs hoger dan nu volgens mij.
Dat is het inderdaad, en dat is gewoon fucking gemeen. Want mijn ouders zijn er alleen maar op achteruit gegaan, daar ligt het niet aan. Maar dat ik eerst particulier verzekerd was wil niet zeggen dat ik rijker was dan iemand die ziekenfonds verzekerd was en dat ik daarom nu geen compensatie hoef!
Oud 24-04-2006, 22:23
ikbenschipper1
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 24-04-2006 @ 22:10 :
Idd nu je het zegt als je particulier verzekerd was dan was je aanvullende beurs idd hoger.
Echter dat was alleen bij de aanvullende beurs en niet bij de basis beurs.
Oud 25-04-2006, 10:34
KiMZz
KiMZz is offline
Ik krijg al vanaf september 2004 een aanvullende beurs, die was tot vorig jaar september 255 euro per maand (thuiswonend), nu 300 per maand.. Maar blijkbaar klopt dit ook niet als ik die site met bedragen zie Ik hou mn mond wel
Oud 25-04-2006, 15:11
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Citaat:
Experiment schreef op 24-04-2006 @ 20:00 :
Omdat je ouders tot die tijd kinderbijslag krijgen (gaat per kwartaal)
Ja, dat weet ik! Maar ik moet wél tot die tijd m'n verzekering en al die shit betalen.. wordt maar ff geld daarvoor vragen..
Oud 26-04-2006, 11:05
Neiu
Neiu is offline
Citaat:
Tovenaar schreef op 22-04-2006 @ 14:46 :
In de brief staat er ''er is iets gewijzigd in de situatie van je ouders'' maar dat is niets meer en niets minder dan bullshit.
Het kan best dat er iets is veranderd, je kunt namelijk zelf een peiljaar kiezen en als dat twee jaar geleden was voor je ouders en daar twee jaar geleden iets in is veranderd kan dat dus.
Oud 26-04-2006, 20:56
butterflyonfire
Citaat:
KiMZz schreef op 25-04-2006 @ 11:34 :
Ik krijg al vanaf september 2004 een aanvullende beurs, die was tot vorig jaar september 255 euro per maand (thuiswonend), nu 300 per maand.. Maar blijkbaar klopt dit ook niet als ik die site met bedragen zie Ik hou mn mond wel
Ik denk dat je dan toch heel veel terug aan het betalen komt.. En meestal is het dan net als het je niet uitkomt (altijd).. Mijn huisgenootje heeft 700 euro teveel ontvangen en dat werd meteen van haar stufi afgehouden iedere maand.. Ze controleren toch best vaak hun info, dus ik zou niet te hard met het geld smijten.
Met citaat reageren
Oud 26-04-2006, 21:22
Verwijderd
De IB-groep ontgaat niets.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-05-2006, 10:56
grandmommy
grandmommy is offline
even een vraag: vanaf deze maand behoor ik studiefinanciering te krijgen ( was in januari jarig) en afgelopen week zou het dus overgemaakt moeten zijn, maar ik heb, inmiddels zeven dagen later, nog steeds niets ontvangen. Kan dit voorkomen, zeker bij zo'n eerste keer overmaken, of moet ik toch even bellen?
Oud 02-05-2006, 11:10
ikbenschipper1
Citaat:
grandmommy schreef op 02-05-2006 @ 11:56 :
even een vraag: vanaf deze maand behoor ik studiefinanciering te krijgen ( was in januari jarig) en afgelopen week zou het dus overgemaakt moeten zijn, maar ik heb, inmiddels zeven dagen later, nog steeds niets ontvangen. Kan dit voorkomen, zeker bij zo'n eerste keer overmaken, of moet ik toch even bellen?
Ik zou maar bellen het geld komt niet spontaan je kant op hoor.
Overigens bij mij gaat het nog altijd goed bij de IB-groep. Hopelijk na dit jaar ook waar ik momenteel geen stufi ontvang en per 1 jan 07 of per 1 sep 06 weer ga aanvragen
Oud 02-05-2006, 11:17
grandmommy
grandmommy is offline
oh en dan nog iets, hoef ik geen nieuw topic te openen: ik stop (als het kan per direct) met mijn huidige opleiding en wil de laatste paar maanden gaan werken voor de schoolkosten van mijn volgende opleiding die eind augustus/begin september start. Heb ik de tussenliggende maanden uberhaupt wel recht op studiefinanciering en ov? of kan ik beter gewoon de schijn ophouden en zo af en toe eens op school verschijnen om hoi te zeggen? ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar daarmee wordt het me alleen maar onduidelijker. dus als iemand me hierover even wat informatie kan verschaffen zou dat chill zijn.
Oud 02-05-2006, 12:06
ikbenschipper1
Citaat:
grandmommy schreef op 02-05-2006 @ 12:17 :
oh en dan nog iets, hoef ik geen nieuw topic te openen: ik stop (als het kan per direct) met mijn huidige opleiding en wil de laatste paar maanden gaan werken voor de schoolkosten van mijn volgende opleiding die eind augustus/begin september start. Heb ik de tussenliggende maanden uberhaupt wel recht op studiefinanciering en ov? of kan ik beter gewoon de schijn ophouden en zo af en toe eens op school verschijnen om hoi te zeggen? ik heb de zoekfunctie al gebruikt maar daarmee wordt het me alleen maar onduidelijker. dus als iemand me hierover even wat informatie kan verschaffen zou dat chill zijn.
Je hoeft niet eens op school te verschijnen, als je maar in 10 jaar een studie hebt afgerond.
Dek er wel aan je mag aar 10.000 euro verdienen per jaar
Oud 02-05-2006, 12:14
grandmommy
grandmommy is offline
ja dat van die tien jaar dacht ik dus ook maar toen ik de zoekfunctie gebruikte las ik ineen vanalles over vier jaar waarvan er dan een jaar zou verdwijnen en ik dus het laatste jaar geen studiefinanciering zou mogen ontvangen en dergelijke. nouja, het was me nogal onduidelijk. maar nu ik dus stop, vanaf volgende week waarschijnklijk, heb ik nog gewoon recht op studiefinanciering in de maanden tussen de twee studies?
Oud 02-05-2006, 12:20
Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 02-05-2006 @ 13:14 :
ja dat van die tien jaar dacht ik dus ook maar toen ik de zoekfunctie gebruikte las ik ineen vanalles over vier jaar waarvan er dan een jaar zou verdwijnen en ik dus het laatste jaar geen studiefinanciering zou mogen ontvangen en dergelijke. nouja, het was me nogal onduidelijk. maar nu ik dus stop, vanaf volgende week waarschijnklijk, heb ik nog gewoon recht op studiefinanciering in de maanden tussen de twee studies?
Nee. Je kúnt dan nog wel stufi ontvangen, als je je gewoon nog niet uitschrijft op je school. Dan denkt de ib-groep dat je gewoon nog naar school gaat. Je hebt dan wel al één jaar van je studifinanciering opgemaakt, dus als je volgend jaar aan een nieuwe opleiding begint krijg je alleen de eerste 3 jaar daarvan stufi. Het lijkt me dus slimmer op je stufi stop te zetten en te gebruiken voor wanneer je wel studeert, maar dat moet je zelf weten natuurijk.
Oud 02-05-2006, 12:21
ikbenschipper1
Citaat:
grandmommy schreef op 02-05-2006 @ 13:14 :
Recht recht, je staat ingeschreven bij een opleiding dus heb je er recht op.
Verder klopt het wat je zegt. Je hebt in totaal recht op 4 jaar studiefinanciering. Daarvan heb je er dus nu 1 gebruikt. Je hebt nog 3 jaar recht op stufi. het laatste jaar van je nieuwe studie moet je dus geheel zelf betalen.
Oud 02-05-2006, 19:18
Roos
Roos is offline
Als je nu je stufi stopt, 'spaar' je dus een paar maanden recht op stufi op, dit kan je dan gebruiken voor als je weer gaat studeren.
Als je het geld deze maanden gewoon wel int, is het al verspilt en gaat het dus van je stufi-maanden af.
Oud 06-05-2006, 13:56
botulismf
botulismf is offline
Citaat:
Martine1986 schreef op 02-05-2006 @ 13:20 :
Je hebt dan wel al één jaar van je studifinanciering opgemaakt, dus als je volgend jaar aan een nieuwe opleiding begint krijg je alleen de eerste 3 jaar daarvan stufi.
Niet een heel jaar, want je hebt dit jaar pas vanaf april recht op stufi gehad dus in je 4e jaar van de nieuwe opleiding heb je nog t/m maart recht op stufi.
Oud 06-05-2006, 14:22
grandmommy
grandmommy is offline
ik laat het maandag stopzetten, schrijf me uit op school, en ga tot en met juli 25 uur per week werken indien mogelijk. zo loop ik een maand studifinanciering mis op het einde van mijn opleiding, maar dat is nog te overzien helaas heb ik dan geen ov maar op zich verdien ik dan genoeg om het te kunnen compenseren
Oud 06-05-2006, 14:33
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
grandmommy schreef op 06-05-2006 @ 15:22 :
ik laat het maandag stopzetten, schrijf me uit op school, en ga tot en met juli 25 uur per week werken indien mogelijk. zo loop ik een maand studifinanciering mis op het einde van mijn opleiding, maar dat is nog te overzien helaas heb ik dan geen ov maar op zich verdien ik dan genoeg om het te kunnen compenseren
bedoel je dat je nu geen ov hebt, of de laatste maand ? als je de laatste maand bedoelt : als je leent hou je je ov-kaart. (en je kan ook 0 euro lenen, of gewoon 50 of zo).
Oud 06-05-2006, 15:06
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-05-2006 @ 15:33 :
bedoel je dat je nu geen ov hebt, of de laatste maand ? als je de laatste maand bedoelt : als je leent hou je je ov-kaart. (en je kan ook 0 euro lenen, of gewoon 50 of zo).
Idd, je houdt recht op je OV, ook al is je 'recht' op stufi verlopen.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 17:58
Iduna
Iduna is offline
Maar grandmommy, het gaat hier toch om een MBO opleiding, of klopt je info niet?
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 18:39
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
*Juliah* schreef op 06-05-2006 @ 18:58 :
Maar grandmommy, het gaat hier toch om een MBO opleiding, of klopt je info niet?
maar dat maakt volgens mij tegenwoordig niet uit, wat de stufi betreft, hooguit zijn de bedragen wat anders.
Oud 06-05-2006, 19:53
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-05-2006 @ 19:39 :
maar dat maakt volgens mij tegenwoordig niet uit, wat de stufi betreft, hooguit zijn de bedragen wat anders.
MBO stufi is toch een gift? Dan kun je na een MBO opleiding vier jaar stufi krijgen voor je HBO opleiding. Dan geldt binnen tien jaar afstuderen wel en 'een jaar stufi opmaken' ook.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2006, 21:18
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 06-05-2006 @ 18:58 :
Stufi op het MBO is wel anders, geloof ik. Maar ik weet niet hoe anders. Ik dacht dat het altijd een gift was, en dat je als je na je MBO nog een naar het HBO zou gaan, je gewoon recht krijgt op vier jaar stufi.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 15:30
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 06-05-2006 @ 22:18 :
Stufi op het MBO is wel anders, geloof ik. Maar ik weet niet hoe anders. Ik dacht dat het altijd een gift was, en dat je als je na je MBO nog een naar het HBO zou gaan, je gewoon recht krijgt op vier jaar stufi.
Dat zei ik toch ook.

Daarom, als zij MBO doet, zou ik gewoon niet uitschrijven bij school, maar door laten lopen. Al weet ik niet hoe dat zit als je MBO niet afmaakt..
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 15:51
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 07-05-2006 @ 16:30 :
Dat zei ik toch ook.

Daarom, als zij MBO doet, zou ik gewoon niet uitschrijven bij school, maar door laten lopen. Al weet ik niet hoe dat zit als je MBO niet afmaakt..
Oh, sorry

Misschien is het slim als ze even naar de IBG belt en vraagt of ze onbeperkt recht heeft op stufi op het MBO. Als dat zo is, dan is het inderdaad slim om ingeschreven te blijven
Met citaat reageren
Oud 07-05-2006, 17:23
ikbenschipper1
Citaat:
*Juliah* schreef op 07-05-2006 @ 16:30 :
Dat zei ik toch ook.

Ik geloof daat het voor het MBO dit jaar wel iets veranderd is.
Oud 07-05-2006, 17:26
ikbenschipper1
Volg je een opleiding volgt aan de beroepsopleidende leerweg op niveau 3 of 4 én ontvang je op of na 1 augustus 2005 voor het eerst studiefinanciering voor het beroepsonderwijs? Dan is je studiefinanciering een prestatiebeurs.
Kreeg je echter vóór 1 augustus voor een opleiding aan een beroepsopleidende leerweg niveau 1, 2, 3 of 4 al studiefinanciering, of volg je na of vanaf augustus 2005 een opleiding op niveau 1 of 2? Dan is je studiefinanciering geen prestatiebeurs.
Oud 08-05-2006, 12:55
grandmommy
grandmommy is offline
mijn studiefinanciering is een prestatiebeurs en dus heb ik maar vier jaar om studiefinanciering te krijgen. anyway, ik heb het vandaag stop laten zetten per 1 juni, en automatisch gaat het in augustus weer ik. ik heb deze maand dus nog ov en studiefinanciering, daarna twee maanden niet. ik had het natuurlijk door kunnen laten lopen maar ik heb ervoor gekozen om dit niet te doen zodat ik aan het einde van mijn komende opleiding die twee maanden krijg. alles is dus geregeld nu school nog opzeggen en hopelijk 25 uur kunnen werken bedankt voor jullie hulp
Reageren

Regels voor berichten