Hm, dat is taak 5 he? Ik heb even mn uitwerking van vorig jaar opgezocht maar als ik dat zo doorlees begrijp ik er ook niet veel meer van.
ik heb dit staan:
Citaat:
6) Waarom veroorzaakt gemodificeerd paracetamol geen levertoxiciteit?
Doordat de reactieve bindingsplaatsen 3 en 5 bezet zijn door methylgroepen, kunnen NAPQI-moleculen niet binden met celeiwitten, waardoor er geen celdood plaats vindt. Glutathion wordt dus overbodig.
|
Hier hoort ook nog de uitleg over de afbraak bij, maar dat is weer een ander leerdoel:
Citaat:
2) Wat is het mechanisme van metabole activering, wat leidt tot leverschade?
Zie plaatje op de laatste bladzijde
Commentaar wat erbij hoort:
1) Dit is ook een fase-II-reactie, genaamd sulfatering. Bij deze reactie bindt een sulfaatgroep aan het paracetamol molecuul. Deze metaboliet kan vervolgens makkelijk met urine worden uitgescheiden.
2) Dit is een fase-II-reactie, namelijk glucuronidering. Bij deze reactie bindt er een gluconide aan het paracetamolmolekuul. Gluconiden zijn zeer goed wateroplosbaar, waardoor ze gemakkelijk met urine uitgescheiden kunnen worden.
3) 95 % van paracetamol ondergaat 1) en 2). De overige 5 % wordt door het cytochroom P-450-systeem (CYP 2E1 1A2) omgezet tot de reactieve metaboliet N-acetyl-β-benzoiminochion. Dit is overigens een fase-I-reactie (oxidatie).
4) De reactieve metaboliet NAPBQI wordt met glutathion (γ-L-glutamyl-L-cysteïnyl-glycine) geconjungeerd. De koppeling met glutathion komt tot stand door een reactie van de elktrofiele groep van de metaboliet met de thiolgroep van het cysteïneresidu, die uitgesproken nucleofiel is (deelt graag een elektronenpaar). Dit is ook een fase-II-reactie.
5) De synthese van glutathion is afhankelijk van de voorraad cysteïne. Deze voorraad is echter gelimiteerd. Wanneer er een overdosis paracetamol in de lever terecht komt, zal de reactieve NAPBQI reageren met celeiwitten. Dit leidt vervolgens tot levercelnecrose. De eiwitten waarmee NAPBQI reageert, zijn eiwitten die dezelfde eigenschappen hebben als glutathion. Het belangrijkste eiwit is cysteïne.
|
Als je je emailadres geeft wil ik je die uitwerking wel sturen, misschien heb je er dan wat meer aan dan op deze manier.