Advertentie | |
|
![]() |
|
heey, mijn ouders zijn ook gescheiden, maar dat was al toen ik 2 was. Ik kan me dus niet echt goed voorstellen hoe dat voor jou moet zijn.
Wat bij mij wel was, is dat mijn vader een paar jaar geleden voor de 2e keer gescheiden is. Maar om eerlijk te bekenen vind ik dat niet zo erg. Zij nam mijn vader helmaal in beslag waardoor mijn vader minder tijd had voor mij. Ineens draaide alles om haar. Het ergste was nogwel mijn 11e verjaardag, we waren op vakantie in frankrijk en precies op mijn verjaardag hield mevrouw het ineens niet meer vol op de camping en moesten we naar huis. heel de dag in de auto gezeten met een irritante hond naast me ![]() |
![]() |
||
Allereerst dankjullie voor je reactie
![]() Citaat:
Na de scheiding ging ik ook naar een nieuwe school (op onze oude school werd nogal geroddeld over de juf en mijn moeder en mijn zus en ik werden daardoor heel erg buitengesloten). Maar ik wilde plots dat mijn ouders niet meer meefietsten naar school, ik ging zelf met de tram naar clarinetles, ik wilde geen oppas meer, ik wilde in niets meer van mijn moeder afhankelijk zijn en werd veel zelfstandiger. Niet dat ik dat allemaal toen zo bewust deed, het ging vanzelf. Een soort beschermingsmechanisme denk ik. Op zich is zelfstandiger worden natuurlijk iets goeds, maar ik had wel heel erg het gevoel dat ik alles in mijn eentje moest oplossen. Ik durfde niet goed om hulp te vragen. Dat heeft later wel tot vervelende dingen geleid (toen ik in zo'n beetje puberde).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dat is dus een heel ander verhaal. Toch heb ik wel mijn gedachten hierover. Jij voelt je schuldig dat ze uitelkaar zijn, maar realiseer jij je dat ze toen al (niet alleen daarna) nog meer in het leven hadden dan jou? Jouw leven draaide op dat moment om je moeder, maar zij waren volwassen mensen. Ze konden hun eigen keuzes maken en hadden naast het gezin nog meer dingen om zich bezig te houden. Keuzes die men maakt, zeker zulke belangrijke, worden door zoveel factoren beïnvloedt. De kans dat jij als klein meisje daar enige invloed op hebt gehad, schat ik vrij klein. Jij vond je juf alleen maar lief, het was je moeder die voor haar viel. Ik vind het heel slecht van jouw moeder dat ze je het idee geeft dat je een van miljoen dingen bent. Natuurlijk heeft ze nog meer in haar leven, maar jij zou daar een van de belangrijke in moeten zijn. Toch kun je je hier niet schuldig over voelen, het is weer haar keuze. Je kunt hoogstens een keer aangeven dat je het idee hebt dat je niet belangrijk voor haar bent. Ze zal je van het tegendeel proberen te overtuigen. |
![]() |
|
Mijn ouders zijn net gescheiden, mijn moeder heeft een huis verkocht en zou aanstaande vrijdag gaan verhuizen, nu duurt dat waarschijnlijk nog 4 weken langer, en dat vind ik moeilijk, het duurt al zo lang.. Het zou mij veel rust geven, vooral nu met mijn VWO eindexamen voor de deur, als ze al weg zou zijn.
Ik zit niet zozeer met het feit dat ze gescheiden zijn maar met het feit hoe mijn ouders zich op dit moment voelen. Met mijn vader is het heel slecht gegaan, schuldgevoel vanwege mij en mijn broertjes, hij heeft het idee dat hij er jaren niet voor ons is geweest. Is misschien ook wel zo, maar dat lag deels ook aan mij, hij gaat 's ochtends om 6 uur weg en komt ook pas rond 6 uur/half 7 thuis, en ik ben 's avonds heel vaak weg en in het weekend (werken, vriend(inn)en). Het "voordeel" van de scheiding is nu dat mijn band met papa enorm verbeterd is. Het gaat gelukkig wel wat beter met hem maar hij valt nog steeds af (hij is in 3 maanden iets van 11 kilo afgevallen, en hij was al best dun. Heel zijn gezicht ziet er uitgemergeld uit en het doet me pijn om me zo te zien en dat weet hij) Mijn moeder lijkt al haar frustraties op mij en mijn broertje van 15 af te schuiven als mijn vader niet thuis is, mijn broertje van 6 kan echter niets verkeerd doen. Als hij druk of huilerig is ligt dat aan ons. Tijdens het eten maakt ze erg vervelende opmerkingen tegen mijn vader, waardoor ik me soms echt in moet houden om er iets van te zeggen, het is niet aan mij om me daar mee te bemoeien. Mijn vader wil weer contact opnemen met oude vrienden van mijn ouders, die vriendschap is verbroken voornamelijk door mijn moeder, omdat ze niet normaal kan doen af en toe. En dan komt er gelijk zo'n opmerking als "Dan kunnen jullie met z'n drieën mij zwart gaan maken" terwijl ze weet dat papa dat niet zal doen. Ik kan me de laatste tijd moeilijk concentreren en dat is kut vanwege het eindexamen dat voor de deur staat.. Soms weet ik me der echt geen raad mee.. Hoop dat het snel overgaat, en dat mama verhuist, zodat we verder kunnen..
||
Citaat:
|
Mijn ouders zijn ook gescheiden, nu al bijna 16 jaar en ik voel me er niet schuldig over.
Hoe ik me hier vlak na de scheiding over voelde weet ik niet, maar mijn meoder heeft me altijd verteld dat ik me er niet schuldig over moest voelen, omdat ik er niets aan kon doen (wat ook het geval was) en dat heeft mij zeker geholpen. Wel heb ik het achteraf moelijk gehad met de scheiding en de gevolgen ervan, maar dat komt meer door wat er gebeurd is tussen mijn ouders in de periode voor de scheiding (ik trok bepaalde gevoelens heel erg naar me toe als klein kind), dan door de scheiding zelf.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Enquête jongeren met wel of geen gescheiden ouders nienke22db | 18 | 23-02-2013 21:01 | |
Psychologie |
Enquête voor jongeren met wel of geen gescheiden ouders nienke22db | 1 | 19-02-2013 23:13 | |
Psychologie |
onderzoek: kind/jongere met gescheiden ouders Juicee | 22 | 04-01-2010 23:55 | |
Liefde & Relatie |
Wat moet ik hier nu van denken? [over m'n gescheiden ouders] Verwijderd | 13 | 09-09-2003 12:03 | |
Psychologie |
gescheiden ouders en dan.... Daantje_0705 | 15 | 11-03-2003 09:11 | |
Psychologie |
kort vraagje, voor mensen met gescheiden ouders. clubje | 5 | 22-12-2001 18:36 |