Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2005, 12:12
Magican
Magican is offline
Er werd laatst aan mij gevraagd waarom men gewoon niet standaard morning after pills gebruikt ipv de pil. En ik wist het antwoord gewoon niet Iemand die het hier wel weet?
Oud 05-12-2005, 12:14
Iduna
Iduna is offline
Weet jij wat een morning after pil is en een gewone pil?
Oud 05-12-2005, 12:34
synclinorium
synclinorium is offline
Voorkomen is beter dan....
Oud 05-12-2005, 12:37
Gothic
Gothic is offline
enig idee hoe rot je je voelt na een MAP vergeleken met de gewone pil?
Oud 05-12-2005, 12:37
martijn1985
martijn1985 is offline
Ik denk dat het ten eerste moreel acceptabeler is om het ontstaan van leven te voorkomen dan om al bestaand leven te laten verdwijnen. In hoeverre je van bestaand leven kunt spreken bij een zwangerschap van drie dagen (volgens mij kun je tot drie dagen na de onveilige sex voor een morning after gaan) is discutabel, maar het kan voor sommig e mensen ongetwijfeld een reden zijn.

Verder is het als ik me niet vergis zo dat er in morning after veel meer hormonen zittten dan in de 'gewone' pil. Dat zou dus betekenen dat je na iedere keer sex een ontzettende stoot hormonen binnen krijgt. Het lijkt mij niet dat dat goed kan zijn. Zeker niet omdat de mate waarin je in die situatie die pil zou slikken veel onregelmatiger zou zijn dan bij de gewone pil.
Oud 05-12-2005, 13:05
Myuki
Myuki is offline
^^
en de mornig afterpil is ontzettend duur.
Oud 05-12-2005, 13:30
Verwijderd
én de morning after pil is ook nog eens minder betrouwbaar dan de anticonceptiepil.
Oud 05-12-2005, 13:56
Havik
Havik is offline
Bij de gewone pil zijn er verschillende mogelijkheden op hormoongebied. echter zijn de meeste "gewone" pillen een combinatie van twee hormonen;

Progesteron en eustrogenen (hoop dat ik het goed schrijf)
Simpel gezegt zorgt de progesteron ervoor dat er geen kind komt het eustrogeen (wat NIET in de huidige Morning After Pil zit) zorgt dat je cyclus in stand blijft.

De morning after pil heeft ook een dosering progesteron van ongeveer 8 keer zo veel. het zou dus niet echt goed zijn voor je hormoonregulatie en cyclus om aan de hand van MAP je te behoedden voor zwangerschap.
Oud 05-12-2005, 14:32
mcflem
mcflem is offline
De MAP is niet echt goed voor je gezondheid. Je bent er een paar dagen ziek van en je hormoonhuishouding wordt helemaal door elkaar geschud.
Oud 05-12-2005, 14:41
Verwijderd
M.a.w. dan zou je lichaam iedere keer nadat je seks hebt gehad helemaal van slag moeten zijn. Nee, dan nog liever een condoom.

@Havik: het is oestrogeen
Oud 05-12-2005, 14:54
Magican
Magican is offline
Bedankt
Oud 05-12-2005, 15:43
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Gothic schreef op 05-12-2005 @ 13:37 :
enig idee hoe rot je je voelt na een MAP vergeleken met de gewone pil?
Dat verschilt per persoon, ik had nergens last van.

Verder lijkt het me voor zich te spreken waarom je de anticonceptiepil verkiest boven de MAP.
- anticonceptiepil is betrouwbaarder
- MAP is een noodoplossing
- anticonceptiepil is goedkoper
Oud 05-12-2005, 15:45
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 05-12-2005 @ 16:43 :
Verder lijkt het me voor zich te spreken waarom je de anticonceptiepil verkiest boven de MAP.
- anticonceptiepil is betrouwbaarder
- MAP is een noodoplossing
- anticonceptiepil is goedkoper
En in de anticonceptiepil zitten minder hormonen (iig minder in één keer). En of je je nu wel of niet rot voelt na de MAP, die grote hoeveelheid hormonen in één keer lijkt me niet bepaald goed voor je lichaam.
Oud 08-12-2005, 09:29
shushu
shushu is offline
Regering verdeeld over abortuswet

De regeringscoalitie is verdeeld over de vijf dagen bedenktijd in de abortuswet. Het CDA wil deze bedenktijd in de wet houden, D66 en de VVD vinden dat die uit de wet kan worden geschrapt.
Eerder deze week bleek dat abortusartsen en gynaecologen de bedenktijd bevoogdend, betuttelend en onnodig vinden. Zij stelden dat de vrouw zelf in een gesprek met de arts moet bepalen hoeveel tijd zij nodig heeft om tot een goede beslissing te komen.

Het CDA denkt dat de bedenktijd juist goed is, bijvoorbeeld voor vrouwen die op de een of andere manier onder druk staan.

dit komt van santeonline, het gaat dus WEL om het afschaffen van de 5 dagen bedenktijd, deze zou dan uit de wet geschrapt worden.

de vrouw mag dan zelf in overleg met de arts haar bedenktijd bepalen.
Oud 08-12-2005, 21:02
Tsu
Tsu is offline
Jezus, kan diegene niet nadenken die je die vraag stelt... Waarom een MA niet beter gebruikt kan worden..... sjonge jonge
Oud 09-12-2005, 12:32
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 08-12-2005 @ 22:02 :
Jezus, kan diegene niet nadenken die je die vraag stelt... Waarom een MA niet beter gebruikt kan worden..... sjonge jonge
Het betreft een 16-jarige jongen. Sorry hoor, maar mijn vriend snapt inmiddels eindelijk een beetje hoe mijn cyclus werkt, hij wou het niet weten, maar weet het nu wel. Dus ik zie niet waarom het zo'n domme vraag is hoor.
Of wist jij alles al toen je 16 was? (dit wss wel omdat je een vrouw bent, maar stel als jongen zijnde)
Oud 09-12-2005, 15:07
martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Arenda schreef op 09-12-2005 @ 13:32 :
Het betreft een 16-jarige jongen. Sorry hoor, maar mijn vriend snapt inmiddels eindelijk een beetje hoe mijn cyclus werkt, hij wou het niet weten, maar weet het nu wel. Dus ik zie niet waarom het zo'n domme vraag is hoor.
Of wist jij alles al toen je 16 was? (dit wss wel omdat je een vrouw bent, maar stel als jongen zijnde)
Ik ben een jongen en ik heb gewoon biologie gehad in de tweede klas. Dus ja, ik wist wel hoe een menstruatiecyclus werkte op mijn zestiende. Lijkt mij eigenlijk dat dat niet heel vreemd is om te verwachten dat je ongeveer weet hoe het menselijk lichaam werkt.
Oud 09-12-2005, 19:42
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Arenda schreef op 09-12-2005 @ 13:32 :
Nou ik zou iig wel de link leggen dat je niet een MA pil kan nemen in plaats van een gewone pil. Want waarom is er dan een gewone pil uitgevonden? Plus is het misschien wel een stukje algemene ontwikkeling die je opdoet, helemaal tegenwoordig wanneer alle 16 jarigen zoveel met sex bezig zijn. Ik neem aan dat hij in de biologie lessen ook wel wat heeft geleerd over anticonceptie en de morning after....
Oud 09-12-2005, 22:48
Roos
Roos is offline
Naast alle medische redenen lijkt het mij vreselijk stressvol om elke maand te moeten afwachten of je zwanger bent. Dan weer via de huisarts een MAP te regelen en dan nog een maand te moeten wachten of je zwangerschap inderdaad is afgebroken. En zo niet, dan zit je in de penarie en moet je actie ondernemen (abortus/overtijdbehandeling is absoluut geen pretje).

Dat is toch niet relaxed?
Oud 10-12-2005, 11:03
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Tsu schreef op 09-12-2005 @ 20:42 :
Nou ik zou iig wel de link leggen dat je niet een MA pil kan nemen in plaats van een gewone pil. Want waarom is er dan een gewone pil uitgevonden? Plus is het misschien wel een stukje algemene ontwikkeling die je opdoet, helemaal tegenwoordig wanneer alle 16 jarigen zoveel met sex bezig zijn. Ik neem aan dat hij in de biologie lessen ook wel wat heeft geleerd over anticonceptie en de morning after....
Ik heb ook nog een leuk verhaal dat zich afspeelt op de middelbare school. Er was zo'n meisje, ik denk een jaar of 14, die slikte de pil. Een ander meisje dat er bij was, wou een pil lenen, want ze dacht dat 1 pil genoeg zou zijn om veilige seks te hebben. Alsof je elke keer voor je seks hebt één pil moet slikken.
Overigens vind ik het niet zo heel gek dat jongens in die leeftijdscatergorie er niet zo veel over weten, maar dat de meisjes er niks van weten, is wel heel erg.
Maar jongeren denken wel aan het hebben van seks, maar niet aan de evt. risico's van het zonder voorbehoedsmiddelen te doen.
Oud 31-05-2006, 08:01
Sann--v
Sann--v is offline
Hee ik heb een vraagje
ik gebruik nu 1 maand de pil kan ik dan gewoon in de stopweek doorgaan met slikken als ik niet ongesteld wil worden?
En als ik die week daarna stop moet ik dan daarna veder met die strip gaan waar nog 2 weken dan op zitten en dan weer stoppen of niet?
Oud 31-05-2006, 08:06
Verwijderd
Citaat:
Sann--v schreef op 31-05-2006 @ 09:01 :
Hee ik heb een vraagje
ik gebruik nu 1 maand de pil kan ik dan gewoon in de stopweek doorgaan met slikken als ik niet ongesteld wil worden?
En als ik die week daarna stop moet ik dan daarna veder met die strip gaan waar nog 2 weken dan op zitten en dan weer stoppen of niet?
Waarom dit topic hiervoor uppen? Boven aan het forum staat een algemeen piltopic.

(Na een stopweek moet je ALTIJD beginnen met een nieuwe strip, dus ook als je doorgeslikt hebt. In de bijsluiter staat volgens mij ook dat je de pil minstens drie weken achter elkaar moet slikken om hem veilig te laten zijn.)
Topic gesloten

Regels voor berichten